Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Matt linoljefärg till köksgolv? Ngn som provat?  (läst 5071 gånger)

johan/sandra

• Gäst
Matt linoljefärg till köksgolv? Ngn som provat?
« skrivet: 16 jul-09 kl 08:16 »
Målade sovrummet med matt linoljefärg från gysinge, nu blev det en del över och jag funderar på att måla köksgolvet med den.

Älsklingen säger att det funkar inte eftersom den är matt och det kommer att bli "omöjligt" att hålla rent. Jag förstår resonemanget.... men funderar på om det inte kan bli bra ändå ???

Ngn som målat ett golv med matt linoljefärg och har erfarenheter.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Matt linoljefärg till köksgolv? Ngn som provat?
« Svar #1 skrivet: 18 jul-09 kl 00:50 »
Ingen erfarenhet men hänger gärna på... Vi tänkte måla vårt köksgolv, det är oljade furuplank men det är inte så fräscht längre. Jag tänkte mig en färg som inte är för blank. Vi har alldeles för blank färg i trappen, det hade varit väldigt halt om vi inte hade haft mattan.

Sen vet jag inte om jag tar linoljefärg, är inte kompis med linoljefärg riktigt... dåliga erfarenheter.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 18 jul-09 kl 00:59 »
Ser rätt snart slitet ut i ett kök misstänker jag, färgen nöts bort där man går mycket.

johan/sandra

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 jul-09 kl 11:47 »
Vi får hoppas att ngn provat, sambon slår bakut över matt färg, säger att den "suger åt" sig smuts.

Tänkte på detta eftersom vi inte riktigt vet vad vi ska göra av den överblivna färgen i burken..... Men att måla med linoljefärg var ju inte alls så enkelt och smidigt som i instruktionerna.....

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 18 jul-09 kl 17:52 »
Men förr hade de ofta målade golv, även i köket, och eftersom vårt hus är från slutet på 1700-talet vill jag nog gärna måla... Man får väl måla om när det blir slitet antar jag. I barnens rum är golvet målat, det är det gamla golvet som vi bara målade om, köket är bytt. Där är det slitet där de skuffat runt möblerna, men inte där de går direkt. Den färgen är typ 'vanlig golvfärg' köpt i färgaffär. Den är lite väl blank egentligen tycker jag, samma med den i trappen, lätt att tvätta av, men halkig när man går med sockar.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

mossamus

• Jannehags Måleri
« Svar #5 skrivet: 18 jul-09 kl 21:57 »
Sambon har rätt. Matt färg har porer, därav mattheten. Porer samlar smuts. Linoljefärg har man målat golv med till nöds, men är inte att rekommendera. Kan funka om man blandar med "Gammeldags lack" - en oljeburen historia från Alcro. Då blir det blankt och lätt att hålla rent. Är huset från 1700-talet - måla inte golvet alls. Finns ingen tradition av det. Såpskurat är nog bästa alternativet.

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #6 skrivet: 21 jul-09 kl 18:31 »
Visst kan man måla golven med linoljefärg. Det har tradition ända tillbaka till 1700-talet faktiskt. Man målade sina trägolv för att efterlikna stengolv och perkettgolv. Framförallt gjordes detta i de finare husen. Det är från detta rutigt målade golv kommer.

Vi har haft linoljemålade golv i hallen, trappa och skafferi tidigare och det var inga som helst problem med slitaget. Målar man tunnt som linoljefärg ska målas så tränger färgen ner ordentligt i golvet och det blir slitstarkt.

Däremot vet jag inte om det fungerar med att måla golvet med Gysinges matta linoljefärg. De har tillsatt en massa lösningsmedel i den och det gör den troligen olämplig. Jag använder bara ren linoljefärg utan lösningsmedel. Jag skulle inte ge mig på att måla med deras matta på ett golv överhuvudtaget. På Gysinges hemsida står de att den passar för tak och väggar och den ska ge en limfärgslik yta. Det skulle jag inte vilja ha på ett golv.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

874 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser