Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  årslamm  (läst 2747 gånger)

Alemaden

• Västergötland
årslamm
« skrivet: 14 jul-09 kl 23:08 »
Hur vanligt är det att man klipper vinterfödda årslamm?

Birgit

SV: årslamm
« Svar #1 skrivet: 15 jul-09 kl 06:35 »
Beror väl på hur länge man har dem kvar och om man ska ta tillvara ullen, eller skinnen vid slakt.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #2 skrivet: 19 jul-09 kl 14:00 »
Jag har fått lamm (Åsenfår) i början av februari, i mai när det var dags att klippa tackorna var även lammen väldigt lurvigt, tjockt vinterull. Men fårklipparen ville inte klippa dem han sa dem behöver ha ullen mot mygg och knott och är för ung/små. Nu har dem en blandning av sommar och vinterull som är hur långt som helst, jag undra ochså om jag ska klippa dem nu på hösten innan slakten, vet inte om det går att bereda såna lurviga skinn?
« Senast ändrad: 19 jul-09 kl 19:00 av andrea.r »

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 jul-09 kl 17:44 »
Det beror väl på vad det är för ras?
Gotlandsfår hade jag inte klippt!
Om man klipper lammen så växer de bättre efter det, eftersom energibehovet och matintaget ökar.
Om det är vanliga köttrasfår så kan man ju klippa dom nu, så hinner ullen växa ut en del...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 2 användare
pow, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser