Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avmaskning  (läst 2196 gånger)

leifhh

• Gäst
avmaskning
« skrivet: 17 jan-06 kl 12:42 »
Jag har i min fårskötsel försökt motverka inälvsparasiter så gott det går genom flera roterande beteshagar och genom en så god beteshygien som möjligt. Min målsättning har varit att slippa använda mediciner. Men nu kändes det oundvikligt:

Ett tacklamm från i fjol (finull) har växt så djäkla dåligt. Hon är mager och skjuter lite rygg. Jag köpte in henne i höstas men hon har knappt växt något sedan dess trots en riklig utfodring.

Nu har jag fallit till föga och givit henne, och de andra tackorna, Rintal. Så nu skall vi se om det kan hjälpa! Tänkte köra ytterligare en dos när första lammet kommer, men även byta till en tidigare helt oanvänd hage. I nuläget kan jag inte byta hage eftersom jag behöver ha dem i närheten av ladugården.

Det känns som ett misslyckande att tvingas ta till medicin, men det är ju djurens väl och ve som kommer i första hand inte mina känslor.

Anita G

• Uppland
Re:avmaskning
« Svar #1 skrivet: 31 jan-06 kl 01:23 »
Det är väl inte ett misslyckande tycker jag, att man ibland måste avmaska fåren. Parasiter vill ju också leva och är en del av skapelsen. Men vi vill ju skydda våra får, så avmaska dém du. Särskilt viktigt är att avmaska ungdjuren på hösten då de tas hem från betena till vintervistet. För om de har parasiter så lär de inte växa just något under vintern som de får svårt att klara då.
     En annan orsak till att de minsta inte växer bra, är att de blir bortmotade från maten av de större och inte hinner äta sig mätta innan maten är slut. Skilj ut den lilla till en egen box och ge henne extra mat och pellets eller havre. Men en kompis måste hon ha med, inget får vill vara ensamt. Jag vet inte var du bor, men i många delar av landet är gräset fattigt på selén, något som är ytterst viktigt för uppbyggandet av muskulaturen. Dräktiga tackor ska ges selen så att lammen får en stark stomme. Lycka till, Anita G
Ulltovan

Sano

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 09 feb-06 kl 10:23 »
Om du inte har fött upp henne själv, utan köpt henne, så kan hon ju mycket väl ha fått i sig alltför mycket parasiter från första början. Detta kan orsaka skador på tarmväggarna som aldrig läker, vilket gör att djuret får svårt att ta upp näring. Lamm som är magra redan på sensommaren är det ofta något fel på.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

leifhh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 feb-06 kl 13:57 »
Om du inte har fött upp henne själv, utan köpt henne, så kan hon ju mycket väl ha fått i sig alltför mycket parasiter från första början.

Det är nog det jag lutar åt. Jag tyckte spontant att hela besättningen såg helt OK ut när jag kollade in henne. Hon var av samma storlekt som övriga lamm. Så här i efterhand så inser jag att jag borde blivit misstänksam mot hagarnas storlek och hur hårt betade de var.... Hon får nu extra givar av havre men även vitaminer och givetvis fri tillgång till saltsten och mineralbalja.

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser