Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skorsten och värmemagasin  (läst 6229 gånger)

Kapten Mjukisbralla

• Bohuslän
Skorsten och värmemagasin
« skrivet: 12 jul-09 kl 11:31 »
Jag håller på att skissa på en liten stuga (15m2) som jag ska bo i. För uppvärmning har jag tänkt ha en liten kamin, men vet inte riktigt vilken typ av skorsten jag ska ha. Har varit inne på att mura en skorsten i leca-block med ett rostfritt rör i, och fylla tomrummet med typ blästersand för att skapa ett värmemagasin.

Någon som använt sig av denna typ av lösning och kan dela med sig av sina erfarenheter ? eller någon annan fiffig lösning på skorsten och värmelagring för ett minihus ?

Man skulle kanske kunna sätta någon typ av värmeväxlare i skorstenen för varmvatten ? Eller är det risk att man får för dåligt drag om man kyler rökgaserna ? Och hur blir det med kondens isåfall, det kan väl inte spela så stor roll om man väljer ett syrafast rör?

Kanske ska tillägga att ekonomin är begränsad.

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Skorsten och värmemagasin
« Svar #1 skrivet: 12 jul-09 kl 13:23 »
Det blir nog för mycket kylning av rökgaserna, om du låter dom gå genom en värmeväxlare.
I varje fall om du ska ha självdrag.
Förr var det vanligt med ett öppet rör ovanför järnspisen eller kaminen, som avgav strålningsvärme till rummet.

Rörspis är ett annat alternativ med god värmelagring:

http://www.dataphone.se/~ncteknik/ByggaRorspis.html

Kakelugnsprincip, men med sand som värmelagrande medium.
Säkert möjligt att kopera ganska enkelt:

http://www.sk-ab.com/nyugnar/sandugnen/sandindex.htm

eka

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 12 jul-09 kl 23:16 »
En liten stuga på 15m2 kan inte var så hög så risken för kondens i en så kort skorsten är nog rätt liten. Har du el? Själv funderar jag på att dra några luftkanaler i en murstock och sätta in någon typ av fläkt som ger en nedåtgående luftrström i sidokanelerna.

Lekablock är väldigt lätta. Misstänker att dessa inte är så bra på att lagra värme. Då är sanden eller ohålad tegel förmodligen bättre.
Förut tvivlade jag på mig själv, nu är jag inte längre så säker

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 13 jul-09 kl 00:01 »
Med en kort skorsten finns det ju risk att draget inte blir särskilt bra ens under goda förhållanden och då kanske man inte ska försämra draget ytterligare genom krokiga rör eller anordningar som kyler rökröret innan allt har blivit genomvarmt efter flera timmars eldning.

Jag föreslår istället en tung gjutjärnskamin som i sig själv kan lagra en del värme (jag antar att budgeten inte tillåter en täljstenskamin), samt att du isolerar huset så väl att det håller värmen över natten även om kaminen hinner kallna.

En hake med en liten kamin är att det är svårt att få den att brinna långsamt och länge, man får räkna med att det slocknar någon timme efter att sista veden för kvällen har lagts in. Möjligen kan man få glöden att värma längre om man är noga med att välja lämplig ved för de sista omgångarna (råbjörk eller råvide sägs vara bra).

Sand är visserligen bra på att lagra värme, men den leder värme ganska dåligt. Det behövs stor värmeöverförande yta mellan rökröret och sanden om det ska bli effektivt.

Saker man måste se upp med när det gäller rostfritt är dels den stora värmeutvidgningen och dels risken för galvanisk korrosion där rostfritt ansluter mot vanligt stål eller gjutjärn.

Kapten Mjukisbralla

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 13 jul-09 kl 21:02 »
Tack för svaren. Att värma vatten i skorstenspipan verkar inte vara någon bra idé.

Det lutar mot torbjorns förslag med en skorstenspipa i tegel och en rejäl gjutjärnskamin med kokplatta. Med en stor kastrull har man varmvatten och ytterligare termisk massa under natten. Med god isolering borde det räcka.

Citera
Själv funderar jag på att dra några luftkanaler i en murstock och sätta in någon typ av fläkt som ger en nedåtgående luftrström i sidokanelerna
Man skulle ju kunna mura två pipor och cirkulera inomhusluften i den ena (jag kommer att dra in el).

DeadMan

• punken lever
    • -
« Svar #5 skrivet: 18 jul-09 kl 23:05 »
Kör en fattig version på kakelugn vetja Så har du inget problem med värmen över natten. !! 8) 8) 8) 8)MVH DEADMAN
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #6 skrivet: 19 jul-09 kl 11:40 »
Med begagnat tegel kan man bygga mycket! Ett förslag som värmemagasin är att man bygger en skorsten med två alternativa vägar för röken att gå, en som går rakt ut, den ska eldas i när skorstenen är kall och draget är dåligt, och en slinga där röken går ner igen och sedan upp och ansluter sig till ut-pipan, används som värmelagring när skorstenen har fått upp draget. För att styra vilken väg som röken går används ett spjäll. Som eldstad kan man ha vad som helst, vedspis, kamin eller inmurad eldstad. Smart är också att ha skorstenen mer eller mindre mitt i huset så att värme kan spridas åt alla håll.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 19 jul-09 kl 12:31 »
Med begagnat tegel kan man bygga mycket! Ett förslag som värmemagasin är att man bygger en skorsten med två alternativa vägar för röken att gå, en som går rakt ut, den ska eldas i när skorstenen är kall och draget är dåligt, och en slinga där röken går ner igen och sedan upp och ansluter sig till ut-pipan, används som värmelagring när skorstenen har fått upp draget. För att styra vilken väg som röken går används ett spjäll. Som eldstad kan man ha vad som helst, vedspis, kamin eller inmurad eldstad. Smart är också att ha skorstenen mer eller mindre mitt i huset så att värme kan spridas åt alla håll.

Den varianten har jag sett i flera gamla hus med ett rum och kök.
Lite som en rörspis, fast den eldas genom järnspisen i köket, och värmer upp tegelmuren i kammaren.

Digger

« Svar #8 skrivet: 25 jul-09 kl 23:53 »
Om du har en vedspis, kan du fyllla den med täljsten i ugnen, eller nått annat tungt för att bevara värmen längre
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 01 aug-09 kl 10:52 »
Den här varianten är ganska fiffig, fabrikat okänt men spisen ingår tydligen i byggsatsen "Eremitens koja".

Möjligen kan den upplevas som mindre fiffig när det är dags att fylla tanken, om man inte har pump vill säga.

Draget i skorstenen kan också påverkas när tanken är full av kallvatten.

http://www.scandinaviandesign.com/shop/eremitens-koja-107.html
« Senast ändrad: 01 aug-09 kl 11:07 av Foppas fot »

stedevil

« Svar #10 skrivet: 05 aug-09 kl 08:50 »
eller någon annan fiffig lösning på skorsten och värmelagring för ett minihus ?

Trä är både en dålig värmeledare och en otroligt bra värmelagrare. Så bygger du ditt hus av massiv trä så är problemet löst. Om du inte har tillgång till tex rundvirke utan måste köpa allt trä för "fullpris" så är det dock ingen billig lösning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser