Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har ni för ras?  (läst 6813 gånger)

Daniel Pettersson

• Göteborg
SV: Vad har ni för ras?
« Svar #40 skrivet: 20 jul-09 kl 17:35 »
Hum...
Jag gör en "expertbedömning" att de är någonstans i mitten på färgskalan...

Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 20 jul-09 kl 18:01 »
Huh! Jag har ett samhälle jag tar till sist alltså, alla är potentiella "mördare" och raka motsatsen till det jag egentligen önskade mig.

Jag blir mer och mer putt på de här gamla herrarna som håller på med avel, vet dom vad dom gör egentligen?
Om svaret är JA så säljer man alla uslingar till SBR medlemmar som vill börja nånstans mellan ett svullet öra till besök på akuten.

Gäller konsumentköplagen för bin? Jag har köpt dessa hos en redskapshandlare i Stockholm som garanterat inte vill ha tillbaka dem.
Det enda jag kan göra är att sluta handla helt, mitt sätt att betala. Man får slå ihop till 2 eller max 3 avläggare för att klara invintringen.

Jag ser kalkyngel i dessa och ibland resterna från Söderköping. Hur fungerar egentligen tillsyn?

Bina jag köper av kända SBR figurer är hur fina som helst och har på samma tid vuxit sig allt starkare med bra drag.
Än en gång, mängden bin är totalt avgörande.
Att bara slänga ihop en avläggare med en honungsram, en yngelram, en med täckt yngel och resten mellanväggar och lite bin är inte bra.
Har man sedan lagt in viceceller i stället för drottning är det ännu värre.
« Senast ändrad: 20 jul-09 kl 18:28 av Sten-Åke Lindell »

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #42 skrivet: 20 jul-09 kl 19:56 »
Sten-Åke: Han du köpte av har inte taber i sina bin som Pelle Ljungholm, han som exporterade till Finland på 80-talet när de hade kalkyngelproblem, vars drottningar varit en del av grunden för min (liksom Carl-Otto Mattssons om man ska ta till ett känt namn) biodling. Har aldrig sett kalkyngel i min biodling. Jag köpte två avläggare av samma biodlare som du  i fjol också och de utvecklade sig sämst av alla, och var ilsknast, i min bigård våren efter...eller ja, det samhälle av dem som överlevde. Men en avläggare som jag gjorde av hans materiel har tagit sig riktigt bra och verkar riktigt pigg nu. Man kan aldrig vara helt säker på vad man får när man odlar helt enkelt. Tror inte att han är att skylla. Genetisk bredd är dock ett enkelt riktmärke att följa vid urvalet. Det kör jag på. ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

wictor

« Svar #43 skrivet: 20 jul-09 kl 20:20 »
Man kan aldrig vara helt säker på vad man får när man odlar helt enkelt. Tror inte att han är att skylla. Genetisk bredd är dock ett enkelt riktmärke att följa vid urvalet. Det kör jag på. ;)

Det är ju ändock en bra tanke att följa de Mendelska ärftlighetslagarna.

Och avla på så enkla saker som fredlighet, svärmtröghet, samlariver, sjukdomsmotståndskraft. Den som väljer att strunta i dessa önskemål vid avel har en del att besvara...

Och för att nå något som helst resultat så är det bra att åtminstone studera grundkursen i Mendels lagar, så man vet hur man kan befästa och bevara det eventuellt goda som ibland kommer fram. Allså hur man av goda djur som ger fina hanar, och goda djur som ger goda honor para ihop detta, inavla en generation eller två, och sedan hårt sovra och välja ut den eller de två-tre bästa djuren som uppvisar arvsfasthet och fortsätta med detta. Det tar ju inte en sommar att göra detta, det tar 6-10 år innan man kan säga att man har något bra och arvsfast. Enligt Mendels lagar.

Att få fram bra avelsdrottningar är en svår sak. Och detta sysslar Svensk Biavel med, men den verksamheten har inte funnits så länge än att den hunnit ge resultat. Bara att få fram den första syskonkullen varav man plockar ur avelsdjur tar fyra år. Och det är bara det första steget... Däremot har ju Buckfast-aveln i sverige i många år sysslat med precis det som nu Svensk Biavel AB har börjat med.

Men det är ju inget förbud för någon som helst att köpa en synnerligen bra avelsdrottning, stationsparad med känt ursprung på både faders- och moderssidan.
Sedan kan man i ett svep utifrån detta byta hela sin population genom odling hemma och friparning. Gör detta några år och resultaten kommer att infinna sig. Alltså byt alla drottningar varje år i ett par tre år och ersätt allt med avkommorna efter en god avelsdrottning.

Observera att jag här gör skillnad avel och drottningodling.

Det första görs för att få fram fina avelsdjur med goda egenskaper.

Det senare innebär helt enkelt att odla fram tusentals eller tiotusentals goda drottningar efter den fina framavlade.

Alltför många blandar ihop avel med odling. Det är en himmelsvid skillnad. Som uppenbarligen de flesta inte har någon aning om...

Tobbe4u

« Svar #44 skrivet: 22 jul-09 kl 22:42 »
Tack Wictor det är viktigt att skilja avelsmaterial och produktions bin.

Astor Kul att dina bin och trivs tillsammans.

Anette du skriver

Alla mina bin sägs vara renrasiga efter stationsparade mödrar eller friparade i områden med bara Buckfast.

Vi har aldrig sålt någon stationsparad Drottning därför har jag svårt att förstå varför du skryter med att ha Tämta bin.

Mig veterligen har vi aldrig levererat någon Dr till dig, talade med min far som kunde berätta att du "tyckte att våra Dr ej passade till dina drönare" Efter detta påstående från dig utan att ha testat,
valde han att avsluta kontakten med  Annette i Bugared.

Det är nämligen så att de stationsparade behandlar vi i serier, dessa testas nästa år för Nosema samt att utrensningstest genomföres. Och ur detta material väljer vi ut den eller de två bästa för att använda till avel. Våra avelskriterier är följande Nosema fria, 100% utrensning, svärmtröga,goda honungssammlare, samt att de ej kokar utan går ned i kupan. Med självklarhet odlar vi ej efter kalkynglande

Vidare skriver du
Mina ilskna/mörka har mödrar som kommer från Tämta (allt enligt odlaren jag köpte samhällena av ifjol), inte trevliga alls och inga bra dragbin heller. Bygger gärna mängder av cellkoppar och går inte att hantera utan rök+heltäckande dress med polsterkläder inunder. Jag har bytt ut två av drottningarna i år och de andra två byts nästa år(skulle ha bytts i år men jag lyckades inte lokalisera drottningarna och det går inte att jobba för långa stunder med dessa bägge samhällena, det blir faktiskt rätt otäckt trots skyddsklädseln).

Jag förmodar att du köpt drottningar av en biodlare som i sin tur köpt från oss. han/hon har odlat efter en F1 eller F2 som parats hos honom. I min värd är detta inga Tämtabin

Den som odlar efter en friparad buckfastdrottning måste veta vad han ger sig in på, vad han gör och vad som kan hända. Detta visste troligen inte Din leverantör.

Men han/hon måste varit nöjd med dessa Dr, efter som han/hon odlar vidare och stolt säljer dem till dig som Tämtabin.
Ja du ser så det kan bli :o

Anette vi leverer aldrig en drottning utan att bifoga stamtavla. Skulle vara intressant att veta  vilken linje dessa bin kommer från så att vi kunde vidtaga lämpliga åtgärder.
För din information kan jag berätta att jag levererar över 1000 drottningar om året och att mina kunder återkommer år efter år. Det får mig att tro att de är nöjda.

Anette jag har en liten personlig fråga till dig.

Om jag köper en burk honung av dig och späder ut den med vatten samt ställer den i värmen tills den jäser. Tycker du då att det ger mig rätten att skriva massa skit om din honung på diverse forum  ???

Mvh och önskar er alla en god honungsskörd
Torbjörn Jacobson www.skogshonung.se

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 23 jul-09 kl 02:01 »
Hej!

Jag hoppas det inte blir handgemäng här, men kan man verkligen friskriva sig från "lynniga bin" om man är leverantör av drottningar?
Sedan är begreppet lite lynniga ett vitt begrepp med ett hur stort spektrum som helst, det är alltså väldigt subjektivt då alla säljer bra bin men en del är ändå lite för jobbiga.
Jag ser detta i alla fall bland mina, det varierar stort.
« Senast ändrad: 23 jul-09 kl 09:09 av Sten-Åke Lindell »

micke_osd

• Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
« Svar #46 skrivet: 23 jul-09 kl 08:22 »
Nordiska mörka... 8)
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

anette i bugared

• -
« Svar #47 skrivet: 23 jul-09 kl 09:06 »
Tack Wictor det är viktigt att skilja avelsmaterial och produktions bin.

Astor Kul att dina bin och trivs tillsammans.

Anette du skriver

Alla mina bin sägs vara renrasiga efter stationsparade mödrar eller friparade i områden med bara Buckfast.

Vi har aldrig sålt någon stationsparad Drottning därför har jag svårt att förstå varför du skryter med att ha Tämta bin.

Mig veterligen har vi aldrig levererat någon Dr till dig, talade med min far som kunde berätta att du "tyckte att våra Dr ej passade till dina drönare" Efter detta påstående från dig utan att ha testat,
valde han att avsluta kontakten med  Annette i Bugared.

Det är nämligen så att de stationsparade behandlar vi i serier, dessa testas nästa år för Nosema samt att utrensningstest genomföres. Och ur detta material väljer vi ut den eller de två bästa för att använda till avel. Våra avelskriterier är följande Nosema fria, 100% utrensning, svärmtröga,goda honungssammlare, samt att de ej kokar utan går ned i kupan. Med självklarhet odlar vi ej efter kalkynglande

Vidare skriver du
Mina ilskna/mörka har mödrar som kommer från Tämta (allt enligt odlaren jag köpte samhällena av ifjol), inte trevliga alls och inga bra dragbin heller. Bygger gärna mängder av cellkoppar och går inte att hantera utan rök+heltäckande dress med polsterkläder inunder. Jag har bytt ut två av drottningarna i år och de andra två byts nästa år(skulle ha bytts i år men jag lyckades inte lokalisera drottningarna och det går inte att jobba för långa stunder med dessa bägge samhällena, det blir faktiskt rätt otäckt trots skyddsklädseln).

Jag förmodar att du köpt drottningar av en biodlare som i sin tur köpt från oss. han/hon har odlat efter en F1 eller F2 som parats hos honom. I min värd är detta inga Tämtabin

Den som odlar efter en friparad buckfastdrottning måste veta vad han ger sig in på, vad han gör och vad som kan hända. Detta visste troligen inte Din leverantör.

Men han/hon måste varit nöjd med dessa Dr, efter som han/hon odlar vidare och stolt säljer dem till dig som Tämtabin.
Ja du ser så det kan bli :o

Anette vi leverer aldrig en drottning utan att bifoga stamtavla. Skulle vara intressant att veta  vilken linje dessa bin kommer från så att vi kunde vidtaga lämpliga åtgärder.
För din information kan jag berätta att jag levererar över 1000 drottningar om året och att mina kunder återkommer år efter år. Det får mig att tro att de är nöjda.

Anette jag har en liten personlig fråga till dig.

Om jag köper en burk honung av dig och späder ut den med vatten samt ställer den i värmen tills den jäser. Tycker du då att det ger mig rätten att skriva massa skit om din honung på diverse forum  ???

Mvh och önskar er alla en god honungsskörd
Torbjörn Jacobson www.skogshonung.se

Jag har aldrig köpt någon drottning direkt från er i Tämta, din far var mycket tydlig med att de drottningar han då hade till försäljning dels var oparade (vilket jag var ointresserad av) samt hade ett lynne som utifrån din fars beskrivning inte passade mig som är ny som biodlare (det hade f.ö. inget med drönarna i området att göra, jag ville bara inte ha drottningar gav bin som av din far beskrevs som "lynniga").
Odlaren jag köpte bina av berättade inte om drottningarnas ursprung förrän jag hade köpt, betalat och lastat avläggarna, hade jag vetat så hade jag inte köpt utifrån den info jag fått av din far.

Skitsnack om era bin, nej, jag beskriver hur dessa bin är som enligt uppgift har mödrar som härstammar från Tämta. Att sedan kalla bina för "Tämtabin" är en förkortning av "Mina ilskna/mörka har mödrar som kommer från Tämta (allt enligt odlaren jag köpte samhällena av ifjol)" på samma sätt som jag kallar mina bin som kommer från Åke Ferm för mina "Sätilabin" eller bina jag köpte av Olof Laurin i Hässleholm för mina "Skånebin".

Och nej, jag har inte skrivit "en massa skit" om dig eller dina bin på "en massa forum", jag vet inte vilka forum du tror dig ha hittat dessa "mängder av skitsnack".

Jag ser det dessutom som en självklarhet att kunna diskutera rasers egenskaper oavsett var de härstammar ifrån utan att bli beskylld för att snacka skit. Skitsnack är om jag ljuger eller förvanskar sanningen i syfte att skada någon......vilket jag inte gjort och inte haft anledning eller intention att göra.

Så din liknelse med den utspädda och jästa honungen, den var riktigt dålig ;D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #48 skrivet: 23 jul-09 kl 12:05 »
väl sagt och formulerat anette. Sansat sakligt och fnt :)
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 2 användare
evaranke@yahoo.se, JLAB

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser