Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har ni för ras?  (läst 6817 gånger)

anette i bugared

• -
SV: Vad har ni för ras?
« Svar #20 skrivet: 15 jul-09 kl 08:51 »
Hade du variation från din fromma leverantör också?

Nej, hans drottningar har bara varit till belåtenhet och är av den ljusa, ludna och trevliga sorten.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #21 skrivet: 15 jul-09 kl 08:57 »
I föreningen har vi Buckfast som sägs komma från Kristianstad - där gubbarna menar att bina är fantastiskt fromma. I föreningsbigården så har vi sex + två stora samhällen med just denna sort.
Det är lika förbluffande varje gång hur lugna och kakfasta bina är, och trots att vi skakar av bin för skattning så blir kanske ett-två förvirrade och flyger runt medans resten helt sonika landar och kryper ner i kupan.

Även vid avborstning så går det fromt till. Det används rökpust och inga slöjor.
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Dillen

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 15 jul-09 kl 09:08 »
En av mina mentorer irl här i Norrköping har jag aldrig sett gå med slöja och handskar. Han har haft bin i öronen, i håret och ja, överallt. Men skyddskläder det har jag aldrig sett honom ha (fast han kanske fuskar när han inte har gäster vad vet jag?) *le*. Han är även känd för sina fina bin i ligusticakretsar och har varit den största gulbidrottningodlaren i landet. Exporterade tusentals drottningar till bl a Finland förr i tiden när de hade stora problem med kalkyngel. Detta gissel slapp de med dom nya norrköpingsdrottningarna (ursprungligen Taber-bin). ;) :)
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #23 skrivet: 18 jul-09 kl 21:43 »
Jag är själv mkt nyfiken på gula fina ligusticabin. De buckfast jag har idag är nästan helt svarta - ser mkt nordiska ut :D

Kul att höra. Här där jag bor har alla ligustica men på biforum på nätet känns som att t o m fler har Nordiska än Ligustica. Är vi i Östergötland de enda som uteslutande håller fast vid denna vackra ras inom ett större område?

Har lite drottningar till salu föresten: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=70095.0 =)
« Senast ändrad: 18 jul-09 kl 21:47 av Vargalyster »
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

wictor

« Svar #24 skrivet: 18 jul-09 kl 22:23 »
Nejdå Vargalyster

Södra Halland och Skottorp hade en av landets bästa avlare av Ligustica. Och parningen skedde på Hallands Väderö, den parningen fortgår än idag.

Han är nu död. Men bistammarna lever nog vidare hos en del odlare i Båstadtrakten.

Jag var på besök därnere och öppnade ett samhälle strax utanför Skottorp häromdagen där det var gula bin, otroligt fredliga och behändiga. Det var Ligustica. De kunde man klappa på ryggen...

Däremot behöver man inte komma längre norrut än till Laholm, där har Buckfast tagit över totalt. Och alla där är väldigt nöjda med sina bin där också.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #25 skrivet: 18 jul-09 kl 23:16 »
I vårt område (Mark) har vi både Buckfast och Ligustica, vi har ett par duktiga Ligustica-odlare i Skene o Kinna.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 19 jul-09 kl 12:01 »
Nejdå Vargalyster

Södra Halland och Skottorp hade en av landets bästa avlare av Ligustica. Och parningen skedde på Hallands Väderö, den parningen fortgår än idag.

Han är nu död. Men bistammarna lever nog vidare hos en del odlare i Båstadtrakten.

Jag var på besök därnere och öppnade ett samhälle strax utanför Skottorp häromdagen där det var gula bin, otroligt fredliga och behändiga. Det var Ligustica. De kunde man klappa på ryggen...

Däremot behöver man inte komma längre norrut än till Laholm, där har Buckfast tagit över totalt. Och alla där är väldigt nöjda med sina bin där också.

I skottorp har jag gått på kurs för ett antal år sedan. Deras b&b/minihotell (minns ej namnet) hade förbaskat bra käk och trevlig hemmabio! ;)

Skulle va kul att testa en drottning från odlaren du talar om. :)

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 19 jul-09 kl 16:36 »
Motell ... trevlig hemmabio, hmm ... ja ja  ;D

Nu får jag tre stora avläggare med gula/buckfast blandningar som skall avhämtas om en vecka.

wictor

« Svar #28 skrivet: 19 jul-09 kl 16:37 »
Variationerna inom Buckfast, är det något som också förekommer inom andra, "rena" raser?

Ja, variationer finns inom alla raser.

T.ex har man inom Ligustica ibland avlat på färg, alltså valt mellan de med olika färger för att få fram riktigt "gula" bin, vilket lyckats ety man t.o.m fått fram citrongula bin.
Inom Carnica har man fått fram rent gråa bin.

Men dumt att koncentrera sig på färgen, bättre att koncentrera sig på svärmtröghet, temperament, samlariver.
Det är dessa kriterier som Buckfast-gruppen jobbar efter, färgen blir underordnad eller kanske t.o.m en färgvariation är önskvärd.

Jag personligen har hellre varierande färger på snälla bin - jämfört med arga bin med ren färg...

anette i bugared

• -
« Svar #29 skrivet: 19 jul-09 kl 17:56 »
Jo, enbart utseendet är naturligtvis av underordnad betydelse, men vad jag sett hos mina bin är att ju mörkare/kalare mina Buckfastbin är, desto ilsknare är de också. Inte blir det bättre av att dessa mörka/ilskna är dåliga samlare och gärna bygger massor av svärmkoppar.

Åt andra hållet har jag m.a.o. ljusa och ludna bina som samlar bra och är kollosalt lätthanterliga......ju ljusare/ludnare desto trevligare och effektivare. Det verkar som om utseendet också speglar hur bina är till lynne och funktion.

Och alla är de Buckfast, i samma bigård, med samma yttre förutsättningar.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 19 jul-09 kl 19:48 »
Avelsfolk är konstiga!

Skulle det dyka upp ett gult arbetsbi i en Carnica population så nyper de den direkt. Väldigt konstigt eftersom det beror på drottningen och inte arbetsbiet.
Det ser alltså inte snyggt ut! Men det fyller inte någon avelsfunktion alls. Lite trams alltså och absolut fel fokus på sitt avelsarbete.

Mina halvgulingar är faktiskt fina och ser riktigt bra ut.
« Senast ändrad: 19 jul-09 kl 19:50 av Sten-Åke Lindell »

Georgisten

• Östergötland
« Svar #31 skrivet: 19 jul-09 kl 22:29 »
Här i Norrköping togs det ju in Taberbin (vars avkomma senare exporterades i stora mängder till Finland där biodlarna med hjälp av dessa drottningar blev av med sina problem med kalkyngel) från USA på 80-talet och som jag förstått det så var dessa gulare än vår vanliga ligustica och därför har de som haft dessa avlat en hel del på färgen. Därför har vi en hel del blondiner här.  ;)

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #32 skrivet: 19 jul-09 kl 23:13 »
Buckfastbin har ju egentligen också restriktioner på färg:

"Buckfastbin kan ha en grundfärg som går från brun till gulocker. Arbetsbin bör ha en jämn randning, (kan i sin mörkaste form likna carnica). Drottningar har oftast en tendens till ensartad färg med mörkare bakkroppsspets. En tendens till ränder får inte leda till kassation. Drönare skall överlag vara mörka. En antydan till bronsrand kan accepteras, men inga randiga drönare.

Viktigt är att alla arbetsbin har rimlig uniformitet. Alla möjliga mönster och randningar kan inte tillåtas. Detta pekar mot en felparning, men å andra sidan visar en absolut uniformitet, att man är farligt nära för stor inavel."
]
- Svensk Buckfastavel
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #33 skrivet: 19 jul-09 kl 23:21 »
David kan säga att det du skriver är precis så mina Buckfast ser ut, fast de kommer från Sveriges största Buckfastavlare också, Torbjörn Jacobsson, så det kanske inte är så konstigt XD

Var och hämtade ett par gula drottningar idag med min "mentor" och de var verkligen gula som citroner (nästan) och de härstammade från någon duktig odlare och var parade någonstans bra... minnet sviker redan och jag är bara 26 :)

/Asthor
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 20 jul-09 kl 07:58 »
Oj vad man skryter på den sidan sverige .... Har Tämta bina varit snälla? I de traktern finns det Buckfast som är otroligt fromma och dess raka motsats förstås (flera av det senare).

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #35 skrivet: 20 jul-09 kl 10:02 »
Ja det ä ju "Märkesbin" så lite skrytfaktor måste de ha :P
Skämt och sido de har frommhet 3/5 så de kanske inte går att gosa med dem de är tillräckligt snäll för att jag skall slippa använda rök och slöja för det mesta och de kokar inte över vilket jag tycker är skönt.

/Asthor

anette i bugared

• -
« Svar #36 skrivet: 20 jul-09 kl 10:55 »
Mina ilskna/mörka har mödrar som kommer från Tämta (allt enligt odlaren jag köpte samhällena av ifjol), inte trevliga alls och inga bra dragbin heller. Bygger gärna mängder av cellkoppar och går inte att hantera utan rök+heltäckande dress med polsterkläder inunder. Jag har bytt ut två av drottningarna i år och de andra två byts nästa år(skulle ha bytts i år men jag lyckades inte lokalisera drottningarna och det går inte att jobba för långa stunder med dessa bägge samhällena, det blir faktiskt rätt otäckt trots skyddsklädseln).

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 20 jul-09 kl 11:33 »
Det finns kalkyngen i alla bestånd, det kommer och går trots allt avelssnack. Men det beror till största delen på drottningen och i viss mån kupans placering.

De ytbyggda plastramarna jag fick hade många fullt av sporer av kalkyngel som bina städade ur, det var bin  från Vikbolandet. Här i Stockholm förekommer det också bland Carnica.
Bland de Buckfast jag får hem har ett samhälle kalkyngel och där byter jag drottning i veckan.

Sjuka bin finns överallt och de är överrepresenterade i de samhällen/avläggare som omsätts under sässongen.

Välkommen till Svensk biodling!
« Senast ändrad: 20 jul-09 kl 12:08 av Sten-Åke Lindell »

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #38 skrivet: 20 jul-09 kl 11:43 »
Mina ilskna/mörka har mödrar som kommer från Tämta (allt enligt odlaren jag köpte samhällena av ifjol), inte trevliga alls och inga bra dragbin heller. Bygger gärna mängder av cellkoppar och går inte att hantera utan rök+heltäckande dress med polsterkläder inunder. Jag har bytt ut två av drottningarna i år och de andra två byts nästa år(skulle ha bytts i år men jag lyckades inte lokalisera drottningarna och det går inte att jobba för långa stunder med dessa bägge samhällena, det blir faktiskt rätt otäckt trots skyddsklädseln).

Okej trist, mina från tämta funkar bra iaf och vid utökning nästa år beställer jag från dem med största säkerhet.

anette i bugared

• -
« Svar #39 skrivet: 20 jul-09 kl 14:59 »
Okej trist, mina från tämta funkar bra iaf och vid utökning nästa år beställer jag från dem med största säkerhet.
Hur ser dina Tämtabin ut? Jag har en högst personlig teori om att ju mörkare Buckfast desto ilsknare och mina Tämtabin är mörka och är jämförelsevis rätt glest behårade till motsats mot mina fredliga Buckfast som är jätteludna och ljusa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 2 användare
ärt, evaranke@yahoo.se

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser