Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kakelugn  (läst 5211 gånger)

Bo

Kakelugn
« skrivet: 15 jan-06 kl 13:08 »
istället för öppen spis har jag nu ägnat tre dagar och 60€ åt att få till.

Bruket verkar vara blandat av cement och nån sorts aska och blev lika hårt som det eldfasta teglet. - Jobbade en kvart med att borra ett 15 mm djupt skruvhål.

En meter hög, rökgången går i zig-zak fem krökar, spislucka är en rund grej jag hittade på en skrot.

Den sprider redan en gosig värme.

« Senast ändrad: 15 jan-06 kl 13:11 av Bo »

ollebolle

Re:Kakelugn
« Svar #1 skrivet: 15 jan-06 kl 16:28 »
Nu får du väl bassning av kakelugnsmakarna när du använt cement till murningen.

Det är lera man ska använda har jag sett. Leran kan användas igen och igen. Bara att blöta upp med lite vatten.

Men gott att ha ordnat en eldstad själv kan jag förstå. Sättet gör intet till saken sa han som klöv knuten med svärdet i.st.f knyta upp den.

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 15 jan-06 kl 18:16 »
Citera
Bruket verkar vara blandat av cement och nån sorts aska

Det verkar som om Bo har byggt om en öppen spis till kakelugn.
I så fall är det alltså den öppna spisen som är murad med cement.
Bo är inte skyldig till alla misstag här i världen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Bo

Jag är skyldig
« Svar #3 skrivet: 15 jan-06 kl 18:58 »
Två stenar tänkte jag använda till sotluckor och fäste bara med lite fogbruk.

Vill man ha ett dåligt bruk som släpper lätt, kan man röra till ett av cement och vedaska. Jag hade det till spiskupan jag rev bort.

ollebolle

« Svar #4 skrivet: 15 jan-06 kl 19:32 »
Kanske ett bra tips istället. Vi ska täta några fogar i en rörspis vi eldat sönder.

Bo

Sen byggde jag till
« Svar #5 skrivet: 07 feb-06 kl 06:54 »
en halv meter och klädde den med stenplattor. Trots alla krökar är det bra drag. Som spislucka har jag nu en glasskiva från en kasserad ugn.

---- Men den höll inte länge. När jag eldade en lite hetare brasa spred den glasskärvor i rummet med en knall.

Här är den:  

« Senast ändrad: 24 apr-06 kl 17:57 av Bo »

ollebolle

« Svar #6 skrivet: 07 feb-06 kl 08:17 »
Rörugnen som även kallas fattigmanskakelugn är förvånansvärt enkel att få igång.  Det är bara att brassa igång - utan att dragelda först i något speciellt hål. Värmer också gott genom att röken går ner och vänder. Enkel att bygga också. "Bara att stapla stenar".

Bo

Lyckades äntligen
« Svar #7 skrivet: 24 apr-06 kl 18:04 »
få dit bilden.

En vecka innan det såg ut såhär, visste jag inte att jag skulle bygga en kakelugn. Jag började inse att det inte höll längre att värma huset med en öppen spis. Trakten var rensad på allt brännbart.

kakel

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 apr-06 kl 19:09 »
Ser ju fin ut !! - Trots en absolut o-ortodox murmetod ..Och färgen blå..

Medeltida kakelugnar i Saxland kunde ha ziczac-hinder för röken.. Ävenså natursten vid murningen.  Efterhand inspirerade invandrande munkar nordborna att bränna lera till tegel. Då lät di rike installera kakelugnar i sina värmehungriga salar.  Fast först utan suverän tegelmassa inuti.  Jepp - tomma var de mestadels.

Att mura rökgångar med tegel blev en inovation först år 1767 i landet Sverige. (byggd på spridd kunskap världen över sedan årtusenden..)  Inte så dumt faktiskt.. Men detta vet du såklart.  Natursten är förstås snyggt. Jo. Ingen risk att även stenar inuti en blå eldstad  -som liknar en kakelugn-  spricker de ock ..?  

.. undrar kakel, som dock inte vill måla f-n på väggen ..OCH envisas med att bruka lera, sand & vatten..

Bo

Innuti är det eldfast tegel
« Svar #9 skrivet: 24 apr-06 kl 19:20 »
och en massa krökar. Malakit heter den blågröna stenen som är ett kopparmineral.

« Senast ändrad: 24 apr-06 kl 19:22 av Bo »

kakel

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 apr-06 kl 19:30 »
..men dåså !
 Vanligt murtegel hade varit helt ok förresten.
Cu är ock ok. (term i samband med mineral.. är mig okänt)

Bo

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Kakelugn
« Svar #12 skrivet: 27 dec-08 kl 09:39 »
Finfin ugn, verkligen.. kul att mura en egen eldstad.. ett helvete att göra det, Gjorde det själv.. osäker i början men sen bara mura på.. skoj skoj ju.. min värmer oxå gott..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

xal

• -
« Svar #13 skrivet: 09 feb-09 kl 20:12 »
Jag vet inte om det här är rätt tråd att fråga i, men;

min runda kakelugn i sovrummet har börjat pysa vid sidan av. Vad jag kan se är det bara precis i skarven mellan kakel och bakomvarande tegel. Jag gissar att man kan lappa lite själv, men vet inte riktigt hur. Eldfast bruk, slabbeslabb, låt torka, klart?
One cannot silly walk into Mordor!

Eleganten

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 09 feb-09 kl 21:52 »
sök på läckande kakelugn jag har för mig att Palleman hade samma problem.
Estetiken framför allt

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #15 skrivet: 09 feb-09 kl 21:54 »
Jag vet inte om det här är rätt tråd att fråga i, men;

min runda kakelugn i sovrummet har börjat pysa vid sidan av. Vad jag kan se är det bara precis i skarven mellan kakel och bakomvarande tegel. Jag gissar att man kan lappa lite själv, men vet inte riktigt hur. Eldfast bruk, slabbeslabb, låt torka, klart?

Ohh yes.. det hade jag! Men löste mitt problem lite tillfälligt.. brandhärdig isolering petade jag fullt bakom kakelugnen så det vart tätt.. brandfarligt kanske.. men man får ej elda så hårt.. det håller än.. och måste hålla tills i sommar då kakelugnen skall sättas om.
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Eleganten

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 09 feb-09 kl 23:15 »
Hmm jag har för mig att jag gav dej ett annorlunda tips. Inte nödvändigtvis bättre men annorlunda....

som sagt sök i tråden både "min" metod och pallemans fungerar säkert lika bra bägge är tillfälliga och avser endast att ta sig genom vintern.
Min yrkesstolthet som murare skulle dock komma på skam om jag använde pallemans metod ute i stugorna. 
Estetiken framför allt

xal

• -
« Svar #17 skrivet: 10 feb-09 kl 10:41 »
Palleman: Den metoden har jag funderat på.. men jag tror nog mer på bruket då. Den här kakelugnen har jag inte tänkt sätta om än på några år. Förbanne mig.

Eleganten: Du råkar inte mura gratis, eller för ett slöjdstycke päronträ, eller så? ,)

Eleganten

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 10 feb-09 kl 14:47 »
Nä jag försöker sluta med det, lönsamheten är för låg ;D

Men det där är en enkel manöver som du klarar själv
Estetiken framför allt

xal

• -
« Svar #19 skrivet: 11 feb-09 kl 12:32 »
Eleganten, jag hittade den förra tråden. Får en okunnig lov att fråga en kunnig vad som menas med "fett bruk"? För jag antar att det inte är tonårsmässig slang du slänger dig med..

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser