Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sista detaljerna innan inflyttning??!  (läst 1150 gånger)

byggarebobbit

Sista detaljerna innan inflyttning??!
« skrivet: 11 jul-09 kl 07:54 »
  Kan nån hjälpa mej med en "checklista" på allla de mest nödvändiga saker ett tillfredställande hönshus ska ha....Gärna smarta lösningar på foderskålar o dyligt. O vad för färg är bäst att måla med, kalkfärg? Tack för nu
Rosa torp med liten gård stor hund många katter fem blommehöns med tupp o två parakiter massa grodor snart hästar kanske grisar växthus land blommor massa bakom än mer framåt. tror igen, som faan

LasseDalom

• -
SV: Sista detaljerna innan inflyttning??!
« Svar #1 skrivet: 11 jul-09 kl 08:44 »
Vi kommer snart att sätta fart på vårt gamla hönshus. Det är också vitmålat inne på timmret, är det nån sorts kalkfärg tro? Vilket syfte har den?

EvaE

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 jul-09 kl 09:01 »
En smart lösning på vattentråget tycker jag är hängande från taket i lagom brösthöjd för
hönorna.
En annan är att ha vägghängda reden så blir det mer golvyta för hönsen.
En rejäl "bajsbräda" under sittpinnarna som e lätt att skrapa av & som sen dessutom kan
användas som "tak" till en kyckling/ruvningsdel.

Det var lite tips från mig. Lycka till med ditt nya hönshus!

//
Eva

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 11 jul-09 kl 10:23 »
Jag har vattenautomaten stående på tegelstenar staplade i två lager. Där står den stabilt och det kommer inte en massa spån i när hönsen sprätter runt. Hade jag den hängande tror jag det skulle skvimpa över för mina hönor har en förmåga att trängas och knuffas och foderautomaten  som hänger blir ibland trampad på så att det ramlar ut mat på golvet.
Har du hängande automater så sätt dem bara inte så de flyger in i dem när de ska ner från pinnen.

Mat, vatten, snäckskal, reden, sittpinnar - det är väl det viktigaste.

Ang väggfärger så är de diskuterat flera gånger i gamla trådar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 2 användare (1 dolda)
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser