Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Raser med bra/dåliga egenskaper.  (läst 1553 gånger)

putte95

• Gäst
Raser med bra/dåliga egenskaper.
« skrivet: 11 jul-09 kl 07:01 »
Vilka raser har bäst/sämst egenskaper? t.ex vilken som ruvar mest, den som inte tar hand om kycklingarna osv..
berätta gärna om vad ni har för ras och något bra/dåligt om den.

Krågedal

• Östergötland
SV: Raser med bra/dåliga egenskaper.
« Svar #1 skrivet: 11 jul-09 kl 07:52 »
Jag har Kindahöns (genbank) och vad jag förstår så är det den som oftast vill ruva, ;D av mina fyra höner har en inte lagt sig för att ruva än, :-[ medans två av dem ruvar sin andra gång i år!!  :DSå tar de hand om sina och andras kycklingar med även tuppen hjälper till!! ;D ;D om det finns något dåligt med dem har inte jag upptäckt något.....
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

emmapemma

« Svar #2 skrivet: 13 jul-09 kl 23:24 »
hej hej!
innan räven kom å hälsade på så hade jag brahmor, otroligt trevliga höns, dom ser elaka ut för dom har huvud son liknar en rovfågel och rosenkam. Mina hönor ruvade mycket gärna och va bra mammor, tom. dom hönor som inte ruvat hjälpte till med kycklingarna. Sen är det en mycket lugn ras, de är inte lika flaxiga som mindre och sen kan dom inte flyga.

eftersom räven va så snäll å lämnade kvar en kyckling så var jag ju tvungen att snabbt hitta nån polare till stackarn, då fick jag tag på dvärgkochin, dom är ju fina och duktiga ruvare men så tråkiga, när man går in till dom så blir de adeles vilda jag provade att släppa ut de i trädgården men dom drog å vi fick jaga höns hela dagen.. En sak som är lustigt är att hönan sätter sig nästan i taket på kvällen å tuppen ligger golvet me ungarna :-\ han kanske är modern.

emma

Carmen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 jul-09 kl 02:09 »
hej hej!
innan räven kom å hälsade på så hade jag brahmor, otroligt trevliga höns, dom ser elaka ut för dom har huvud son liknar en rovfågel och rosenkam. Mina hönor ruvade mycket gärna och va bra mammor, tom. dom hönor som inte ruvat hjälpte till med kycklingarna. Sen är det en mycket lugn ras, de är inte lika flaxiga som mindre och sen kan dom inte flyga.

eftersom räven va så snäll å lämnade kvar en kyckling så var jag ju tvungen att snabbt hitta nån polare till stackarn, då fick jag tag på dvärgkochin, dom är ju fina och duktiga ruvare men så tråkiga, när man går in till dom så blir de adeles vilda jag provade att släppa ut de i trädgården men dom drog å vi fick jaga höns hela dagen.. En sak som är lustigt är att hönan sätter sig nästan i taket på kvällen å tuppen ligger golvet me ungarna :-\ han kanske är modern.

emma

;D ;D ;D
Jag upplever dv Cochin tvärtom! Mina är kolugna, sociala.
De är bra ruvare, värpare och utmärkta mammor!
Araucana; bra värpare, ruvare och mammor.
Vorwerk: bra värpare och snygga ;D
Orpington: bra värpare än så länge
Maraner; värper snygga ägg
Isbar: bra värpare, snygga ägg coh de kan ruva

mvh
Carmen

putte95

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 jul-09 kl 11:00 »
jag blir glad när du säger att orpington är bra värpare ;D

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 14 jul-09 kl 11:31 »
Jag tycker om faveroller, mest för att dom lägger väldigt bra med ägg (mina ialla fall) och är otroligt sällskapliga och snälla. Och så är dom rätt duktiga flygare :D men ruvar händer inte ju så ofta..

rina

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 jul-09 kl 14:22 »
Jag brinner ju för  Cochin dom är lugna sociala lätta att få tama värper bra om man har en bra stam. Bra mammor som tar hand om kycklingarna länge. Ett minus är att dom kan ligga sönder en del ägg, det är viktigt se till att där dom ligger finns bra underlag då blir det bättre.
Sen har vi ju dvärg cochin den helt fantastiska lilla höna, som är duktig värpare året runt faktiskt, otroliga ruvare och tar bra hand om kycklingar värmer dom bra tack vare sin dunrika fjäderdräkt. Läste en tidigare insändare om att hennes dvärg Cochin var rädda... det är inte vanligt ska jag säga. Jag tror inte det är rasen utan hur dom haft det tidigare kanske dom inte haft så mycke kontakt med människor. Men det går snart över ska du se. Sen är har vi dom Moderna Engelska Stridshönsen helt otroliga höns...smarta och duktiga fodersökare ruvar gärna och tar sommartid bra hand om sin kycklingar. Men man kan inte låta dom ha många kycklingar för dom kan inte värma dom då. Tuffa och käcka är dom ju.
Sen har jag Antwerpen Skägghöns en riktig tuff liten ras som värper också bra och också bra ruvare ,dom går med mina stora Cochin och dom bryr sig inte om varandras höns utan dom går för sig själv.

ägg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 jul-09 kl 14:53 »
Vilka raser har bäst/sämst egenskaper? t.ex vilken som ruvar mest, den som inte tar hand om kycklingarna osv..
berätta gärna om vad ni har för ras och något bra/dåligt om den.

Vad som är bra för en kan vara dåligt för någon annan och svaren blir därför därefter. Exempelvis kan stark ruvningsdrift vara bra om man vill ha sura höns men dåligt om man vill ha många ägg.  Tala om vilka egenskaper du skulle uppskatta hos en höna så blir det lättare att ge dig bra svar.   ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 4 användare (1 dolda)
LimJans, Besksöta, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser