Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att flytta får!  (läst 4857 gånger)

Sofie.A

Att flytta får!
« skrivet: 10 jul-09 kl 15:26 »
Skulle vilja veta lite om hur ni som inte har vallhund flyttar era får mellan olika hagar?

hallstabonden

SV: Att flytta får!
« Svar #1 skrivet: 10 jul-09 kl 15:27 »
Hink med kraftfoder,funkar kalas hos mej

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 10 jul-09 kl 15:34 »
Vi kör också med hink om vi flyttar kortare sträckor. Med vuxna får tycker jag att man kan gå/springa med hink ganska långt, men det blir lite mer rörigt när det är en massa lamm med.

Då gör vi istället en mindre inhägnad/gång i hagen och lockar/föser in dem där. Därefter lastar vi dem på en balvagn som klätts med brädor nedtill på sidorna och kör fåren till sin ny hage.
« Senast ändrad: 10 jul-09 kl 15:36 av mille »
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Sano

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 10 jul-09 kl 15:35 »
Eller hink med brödbitar. Vi matar dem lite då och då med "godis" ur en hink så att de är vana vid att komma när man ropar på dem. Sedan följer de fint flera kilometer genom skogen.  :)  Det går lättast om de inte är superhungriga när man flyttar dem och det inte är stekhett, vi brukar göra det på kvällen. En före med brödhink och en efter som håller ihop flocken (50 djur). Om vi ska förbi något känsligt, typ grönsakslandet, sätter vi några grindar för där innan.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Sofie.A

« Svar #4 skrivet: 10 jul-09 kl 15:45 »
Sist jag flyttade mina (8st) så satte jag halsband och koppel på tackorna och lät lammen gå lösa brevid. Men då vägrade ena tackan att gå, hon la sig ned precis som ett diande lamm. Det som är problemet är att jag vet inte om jag litar på dem? Dom kommer direkt när jag kommer med kraftfodret med vet inte om dom skulle följa efter i ca 400 m?  Törs man pröva?

Sano

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 10 jul-09 kl 15:54 »
Pröva du, men det kan vara skönt att vara två, speciellt om det strular. Fråga grannen om hon kan gå efter. Rep är hopplöst, det gillar de INTE  ;D
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 10 jul-09 kl 15:55 »
    Pröva att gå runt med dem i hagen en stund och se så att de följer efter. Jag tror nog att du vågar prova att flytta dem 400 meter med hink.

Några tips:
    • ha någon som går efter för att fösa ihop dem ifall några släntrar efter
    • spärra av eventuella sidovägar som finns på den sträcka som de skall flyttas
    • spring istället för att gå
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Luff

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 10 jul-09 kl 16:07 »
Pappa tog gärna en klen asp - sisådär 4 m - och släpade efter sig. Mums för får. Jag och mamma gick efter och körde på ev eftersläntrande lamm.
Jag präglar på hink o kraftfoder. På jobbet kom dom om man ropade och sen tog man hinken och gick dit man skulle.
En gång hade dom rymt långt ut på grannens gärde och vandrarhemsgästerna var ängsliga och ville hjälpa till. Jag sa till dom att gå före medans jag stängde cafet, hämtade hink och gick efter. Fåren var hemma låååångt innan turisterna och jag hade hunnit öppna cafet igen innan folket flåsande kom tillbaks.
Får springer väldigt mycket fortare uppför en 4 ha stort gärdesbacke än vad stockholmare gör.
//Luff

Sofie.A

« Svar #8 skrivet: 10 jul-09 kl 16:25 »
[Ok ska testa dem i hagen först och sen ska jag ge dem en chans och hoppas på att dom inte springer at fel håll och inte  kommer hem nå mer! :) Men det är alltså bättre att springa än att gå?

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 10 jul-09 kl 17:12 »
Jag brukar flytta fåren med en tacka eller bagge i grimma så följer resten med. Ska jag flytta alla en liten kort bit tar jag kraftfoder hinken. Nu mera har jag ju hunden till hjälp också:) Jag springer inte, men går i rask takt så dom inte hinner stanna och börja fundera på var dom skulle kunna tänkas vika av eller börja äta.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #10 skrivet: 10 jul-09 kl 17:58 »
Allt är ju en fråga om träning och att ta hänsyn till fårens olika beteenden.
Mina finullsfår flyttade man lätt med en hink, mil om så vore.
Gutarna har varit omöjliga att få att gå efter hink. Står hinken still smakar de gärna, men rör den på sig vänder de rumpan åt en och sen är det kört ::) Dem får man gå efter istället och med armarna markera färdriktning. Brukar vissla åt dem också. Funkar toppen.
Roslagsfåren är mer flyktbenägna än finullsfåren var, så dem har jag fått lägga mycket mer tid på att följa en hink. Någon de känner kan gå efter, men funkar inget vidare om någon främmande är med. Då följer de inte hink heller, men de blir bättre för vart år ;) Fördelen med dem är att de är så tajta och lammen följer mammorna klockrent!

Alltså, man får pröva sig fram, men omöjligt är det inte. Ibland får man bara mer motion än man tänkt sig ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 10 jul-09 kl 19:37 »
Mina gotlandsfår har blivit svårare att gå efter hink ju större flocken blivit så nu letar jag/vi efter vallhund.  :P
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Birgit

« Svar #12 skrivet: 10 jul-09 kl 23:42 »
Hur många får har du då javill? Vi hade ca 100 finullsfår och de sprang smidigt efter mig. Fast oftast visste de själva vart de skulle, så de sprang före och in i hagen utan mig 8)
Gutarna är 60 tackor + lamm o de funkar också bra med mot-varianten!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 11 jul-09 kl 00:09 »
Nu har jag 40 tackor och 50 lamm (och 11 baggar). Baggarna går bra att flytta för sig men, inte tackorna och lamm i alla fall inte när det finns godsaker längs vägen. Ifjol hade jag färre än 30 tackor med lamm och då gick det bra att flytta dem med hinken. Vet inte om det är för många viljor nu?   ???

Birgit

« Svar #14 skrivet: 11 jul-09 kl 08:04 »
Kan ju ha med flock delning att göra. För en fårflock har ju en ideal storlek på 25-30 individer, sedan börjar de dela upp sig. (Gäller de flesta raser) Då kan det vara så att du har två grupperingar som inte samarbetar?
Spelar mindre roll med mina gutar, de är individualister ::) Så det är inga problem att samla dem och sedan står de snällt i en klunga och väntar tills man öppnar stängslet och släpper dem över vägen till nästa bete(hårt trafikerad väg med fart dårar).

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #15 skrivet: 11 jul-09 kl 12:44 »
Kan nog vara flera flockar. De går väldigt utspridda och vissa av dem ser man i princip aldrig ihop.

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
« Svar #16 skrivet: 15 jul-09 kl 07:54 »
Flyttar mina med hink metoden.
Mutar/tränar dom ibland i hagen. Då lockar jag ihop flocken först, sen går jag 100-200 m innan dom får kraftfodret. När dom flyttas är vi alltid minst 2 personer, en före och en eller flera efter, beroende på hur det ser ut där vi ska fram.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 15 jul-09 kl 09:22 »
Flyttar mina med hink metoden.
Mutar/tränar dom ibland i hagen. Då lockar jag ihop flocken först, sen går jag 100-200 m innan dom får kraftfodret. När dom flyttas är vi alltid minst 2 personer, en före och en eller flera efter, beroende på hur det ser ut där vi ska fram.
Vi har gjort likadant, nu har vi bara ett fåtal individer men ledartackan är hårt tränad att följa hinken och drar resten med sig, för hon är så glupsk  ;D
så vi har lagt mycket tid på att tämja henne och få henne dit vi vill med godis,sen följer resten bara efter, smidigt  :)
Men någon måste gå bakom och sträcka ut armarna då och då när de vill stanna och smaka gott på vägen.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

hippoteket

• Småland
    • Hippoteket
« Svar #18 skrivet: 19 jul-09 kl 23:50 »
Jag har identifierat ledartackan och gjort henne koppeltam. Med henne i koppel och en hink med mat i andra handen har jag hittills aldrig misslyckats.

Min förra flock som var rymmare brukade jag kunna runt halva byn med fåren efter mig, utan att jag ens hade mat med mig, jag var tydligen deras flockledare... Och rymde de in på grannens åkrar så kom de galopperande tillbaka bara jag visslade på dem, även om de var flera hundra meter bort!  ;D

Jag har finullsfår.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 20 jul-09 kl 09:32 »
Jag använder Border Collie förstås!
Jag har ibland långa förflyttningar utefter vägar där det på sina ställen finns mumsiga trädgårdar att passera. Jag har också ett gäng kvigor på grannstället där fåren gärna skulle vilja smaka av deras bete...
Med en bra hund är det aldrig ett problem!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, Anders Flix, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser