Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kamin i annat rum än murstocken...?  (läst 7310 gånger)

maroo

Kamin i annat rum än murstocken...?
« skrivet: 10 jul-09 kl 09:51 »
Hej!
Har letat runt lite, men inte hittat något svar på detta, så jag testar här. Skulle vilja installera en braskamin i vardagsrummet i vårt blivande hus. Problemet är dock att murstocken går genom tvättstugan, som ligger i rummet brevid vardagsrummet. Från den plats där jag skulle vilja ha kaminen är det alltså ca 1,5-2 m till murstocken. Går det att dra rör genom väggen och tvättstugan, och in  murstocken?

Tacksam för svar!

anlet

• Närke
SV: Kamin i annat rum än murstocken...?
« Svar #1 skrivet: 10 jul-09 kl 11:49 »
Det finns numera kaminer som går att montera vid yttervägg, och rökgången blir då genom ytterväggen utan skorsten. Antagligen med någon form av fläkt.  Sök på iternet
Mvh
Lennart Andersson
Jättendal
0652-16144

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #2 skrivet: 10 jul-09 kl 11:56 »
Jag har sett en rökgång från en panna gå horisontellt längre än så, men man måste vara på det klara med att det kan bli problem med draget.

Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

maroo

« Svar #3 skrivet: 10 jul-09 kl 17:57 »
Jo jag har sett att man kan köpa till en liten skorsten till en del kaminer, men tänkte att det kanske blir billigare om man drar ett rör till murstocken. Röret skulle ju kunna luta lite uppåt kanske så det inte går precis horisontellt...?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 10 jul-09 kl 20:17 »
Jag har sett gamla hemska sådana installationer som faktiskt har fungerat och godkänts av sotaren.

Se till att det inte blir onödigt många och tvära krökar på rökröret, istället får man kanske ta omaket att det blir i vägen. Det är bättre att det får gå i 45° vinkel än att det går vågrätt en lång sträcka. Och se till att det finns sotluckor på lämpliga ställen. Det är en mycket god idé att göra en skiss över hur man har tänkt sig det hela och visa upp den för sotaren innan man sätter igång med installationen.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 10 jul-09 kl 20:53 »
Riktigt gamla och stora hus kan ha eldstäder två-tre meter vid sidan av skorstenen.
Men då lutar rökröret ungefär 45 grader däremellan. annars blir det för dåligt drag.

maroo

« Svar #6 skrivet: 10 jul-09 kl 22:23 »
Tack för svar och tips!

stedevil

« Svar #7 skrivet: 05 aug-09 kl 09:15 »
Min mors hus, byggt 1856, har en ca 3m lång nästan horisontell (ca 15 grader) murad skorsten som förbinder en eldstad med huvudskorstenen. Inget problem med draget där, så var inte för orolig så länge du har större vinkel änn så.. Men som sagts ovan, gå rakt, inte med en massa böjar.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 05 aug-09 kl 09:46 »
Skorstenens höjd spelar roll för draget.
Det brukar rekommenderas minst 7 meters höjd över eldstaden för självdrag.
Är höjden på gränsen eller mindre, och om en horisontell förskjutning ingår, så kan en skorstensfläkt bättra på draget vid behov.

stedevil

« Svar #9 skrivet: 05 aug-09 kl 23:27 »
Ovan nämda skorsten med 3m avstickare i sidled är knapp 7m hög från eldstad (1plans med vind). Så mitt tips e, testa först, skulle det behövas en fläkt så kan man köpa en senare. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 2 användare (1 dolda)
imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser