Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  7500 Ah hembyggda bamsebatterier  (läst 12797 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4238
Jag skulle vara nöjd
« Svar #20 skrivet: 30 mar-06 kl 14:56 »
med att kunna öppna dem jag har och få ordning på dem igen.

Suresh

  • Gäst
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #21 skrivet: 02 apr-06 kl 09:15 »
Bästa tipset här - gör dig vän med skrotnisse.

Han har hur mycket batterier som helst.

Jag rekommenderar lastbilsbatterier - stora rackare.

mohave

  • Gäst
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #22 skrivet: 02 apr-06 kl 18:05 »
OM man kan få tag i ett par stora, typ truckbatterier, skulle det vara nåt att statsa på ? KAN man "reparera" dom genom att putsa av plattorna eller ?
dom är ju inte direkt gjorde för att köras mot solcell el. dyl. men skulle det funka ?

KAN man ta ur plattor från flera kasserade batterier, putsa upp som o sätta ihop till ett stort batteri?

tp

  • Gäst
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #23 skrivet: 03 apr-06 kl 21:13 »
 fördelar med truckbatterier är väl att de är gjorda för att laddas upp och ur många ggr, vilket bilr fallet vid solcells användning. Dock är jag osäker på hur bra de svara för att bli uppladdade med små strömmar, antar att när de blir uppladdade på riktigt så går det ganska fort och det kanske försämrar anvädningen på något sätt.

Men jag tror det finns flera här som använder just truckbatterier som funkar finfint så jag tror det är helt klart en väg att gå. Hur man lagar dem, putsar och fixar till dem låter jag någon annan svara på =)

Suresh

  • Gäst
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #24 skrivet: 05 apr-06 kl 09:09 »
OM man kan få tag i ett par stora, typ truckbatterier, skulle det vara nåt att statsa på ? KAN man "reparera" dom genom att putsa av plattorna eller ?
dom är ju inte direkt gjorde för att köras mot solcell el. dyl. men skulle det funka ?

KAN man ta ur plattor från flera kasserade batterier, putsa upp som o sätta ihop till ett stort batteri?

Vätskefyllda batterier brukar man renovera genom att byta ut batterisyran. Svårare än så är det inte. Kolla dock först om spänningen är rätt (12 V för det mesta). Är den för svag kan ett eller flera celler ha kortslutits. Då brukar de flesta kassera batteriet.

Hur man bygger ihop batterier till stora bjässar ? Plastbox, syra , plattor , ledningar... Svårigheter är väl att kunna gjuta täta celler som inte läcker. Frågan är varför man skall göra det när det är så lätt att dra en kabel mellan ett par som fungerar.

davidB

  • Inlägg: 203
    • Västergötland
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #25 skrivet: 05 apr-06 kl 10:13 »
Ja det där med påfyllnad/byte av svavelsyra har jag med funderat över. Borde inte det vara viss åtgång av svavelsyran så att även sådan borde fyllas på?
Och vart får man tag i svavelsyra? det är väl belagt med vissa restriktioner vid försäljning?
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

mohave

  • Gäst
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #26 skrivet: 05 apr-06 kl 10:39 »
hmm ok ... är inte såå insatt exakt hur ett batteri är uppbyggt men skall försöka läsa på lite mer.
varför jag vill göra/reparera ett själv är helt enkelt för att det inte finns tillräckligt med pengar i min plånbok att bara åka o köpa en hel hög med nya stora fina batterier :-(

kortslutits? menas att man inte kan reparera dom eller ?
måste plattor "gjutas om" eller liknande ?
jaja .. får läsa på lite mer vid tillfälle.

Suresh

  • Gäst
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #27 skrivet: 05 apr-06 kl 10:57 »
hmm ok ... är inte såå insatt exakt hur ett batteri är uppbyggt men skall försöka läsa på lite mer.
varför jag vill göra/reparera ett själv är helt enkelt för att det inte finns tillräckligt med pengar i min plånbok att bara åka o köpa en hel hög med nya stora fina batterier :-(

(...)


1) Sök upp en exporthamn

2) leta reda på en person med latinamerikanskt utseende

3) Säg Camion?  Viejas baterías? Deseo comprar.

Det är möjligt att du får släpa hem 4 stora lastbilsbatterier för ett par hundringar.

mohave

  • Gäst
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #28 skrivet: 05 apr-06 kl 13:15 »
LOL

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #29 skrivet: 05 apr-06 kl 20:28 »
http://www.partsmart.se/faq.htm#_Toc89664094

behandlar lite om blyaccar.

Verkar vara så att ett batteri som ska ge lägre ström under lång tid ska ha tjocka plattor. Ett truckbatteri kan ha 7 mm plattor med ett startbatteri kan ha 1 mm. Dessutom ska startbatteriet för att få extra stor yta vara tillverkat mer eller mindre som en svamp.

Men omöjligt verkar det inte vara att få till bamsebatteri i t.ex en avstängd swimminpool. Då får man visserligen bara 2 V men stor ström.

Några grannar t.ex 6 st kan gå samman i en förening för att öka spänningen i den gråa vardagen.

12 V.


mohave

  • Gäst
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #30 skrivet: 07 apr-06 kl 04:02 »
Bra länk! förklarar en hel del! skall lusläsa mer senare.

varför bara 2v från ett "bassängbatteri"?

2v per blyplatta eller?

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #31 skrivet: 07 apr-06 kl 22:04 »
Varje "låda" kan bara ha en plus och en minuspol.  Sedan kan hur många lådor som helst kopplas ihop. Men de måste vara isolerade elektriskt från varandra.

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #32 skrivet: 09 apr-06 kl 16:05 »
Ja det där blev ju lite tvetydigt.

Det är klart att det är polerna som ska kopplas ihop.

Det är de olika kärlens elektrolyter som inte får vara i elektrisk kontakt med varandra. Det får t.ex inte vara läck mellan två cellkärl som sitter intill varandra. Då går strömmen via elektrolyten som är elektriskt ledande.

johnnyfg

  • Inlägg: 38
    • Louise Kuhne
SV: Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #33 skrivet: 29 sep-08 kl 15:00 »
Problemen är nog att hitta gratis batterier, samt att ha kapacitet att ladda dom om dom är tomma.


Att ladda batterier på ett energi-ekonomiskt sätt är nog att bygga laddaren själv genom att följa de anvisningar som finns i följande disskutionsforum. "http://tech.groups.yahoo.com/group/Bedini_Monopole3/"
För de fri-energi motsträvande kontrollmänniskors iver att stänga ner trådar så är laddaren inte en fri-energi maskin, bara en effektiv batteri-laddare ... och hör sen :-)

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: 7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #34 skrivet: 02 okt-08 kl 08:25 »
Wow!

Om man använder sådana batteriladdare på rätt sätt så kan man försörja hela jorden med billig elström. Vilken tur att det inte handlar om "fri energi." Det innebär ju att alla energiproblem nu är lösta. Hurra!

Kommer att bli en otrolig högkonjunktur för cykelhjul-fabrikanter.

Nu kan alla ha tre bilbatterier ner i källaren och låta det ena ladda det andra, samtidigt som du driver ditt hem från det tredje. Bara att koppla om lite sladdar lite då och då för att växla plats på batterierna.

Suveränt!

Har du tipsat nobelpris-kommitén? Detta innebär ju en enorm revolution för hela mänskligheten. Vi går en ny och ljus framtid till mötes med obegränsat med billig och miljövänlig energi.

Men många cykelhjul blir det...  :-X

A.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: 7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #35 skrivet: 02 okt-08 kl 12:26 »
Wow!

Om man använder sådana batteriladdare på rätt sätt så kan man försörja hela jorden med billig elström. Vilken tur att det inte handlar om "fri energi." Det innebär ju att alla energiproblem nu är lösta. Hurra!

Kommer att bli en otrolig högkonjunktur för cykelhjul-fabrikanter.

Nu kan alla ha tre bilbatterier ner i källaren och låta det ena ladda det andra, samtidigt som du driver ditt hem från det tredje. Bara att koppla om lite sladdar lite då och då för att växla plats på batterierna.

Suveränt!

Har du tipsat nobelpris-kommitén? Detta innebär ju en enorm revolution för hela mänskligheten. Vi går en ny och ljus framtid till mötes med obegränsat med billig och miljövänlig energi.

Men många cykelhjul blir det...  :-X

A.

Tänk om man sedan automagiserar omkopplandet med halvledarreläer, då blir det ännu smidigare.

Äh, vafan. Jag är inte girigt. Jag betalar 100 000kr till den som byger en fungerande sådan anläggning i min källare. Gör man den helautomagiskt så kan jag även tänka mig att betala 200 000kr.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

daniel.h

  • Inlägg: 127
SV: 7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #36 skrivet: 02 okt-08 kl 20:30 »
Citat från: take
Äh, vafan. Jag är inte girigt. Jag betalar 100 000kr till den som byger en fungerande sådan anläggning i min källare. Gör man den helautomagiskt så kan jag även tänka mig att betala 200 000kr.

Var bor du så kommer jag över med en och hämtar pengarna ;D

Jag har två stycken som står och snurrar dygnet runt, även om den inte ger någon fri
energi så är verkningsgraden väldigt nära 100%
Väldigt bra som batteriladdare, får liv i nästan alla döda batterier med sina pulser på
flera hundra volt.

Intressant att bygga egna batterier, det skulle man kanske prova, borde inte vara så svårt...bara
smälta lite bly till tjocka plattor så det tål djupurladdning.


take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: 7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #37 skrivet: 02 okt-08 kl 20:38 »
Återkom när verkningsgraden är över 100%, att betala för något som drar ström behövs inte, jag har redan en elpatron som gör ett utmärkt jobb som strömkonsument.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: 7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #38 skrivet: 02 okt-08 kl 22:32 »
Liknar den apparat jag har för cirkulationspumpen, men jag har bara ett batteri, jag kopplar i serie.
Batteri till cirkulationspumpen sedan till en batteriladdare och sist tillbaka till batteriet.

Ska bara finslipa konceptet, ty pannan verkar riskera koka och det är ganska svalt i huset.
Att pannans verkningsgrad har ökat, gör ju att jag förbrukar mindre ved, det gäller bara att få ut värmen i elementen. Ska nog fixa sig.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

 

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: 7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #39 skrivet: 03 okt-08 kl 08:49 »
Jag har funderat lite till på det här:

"http://tech.groups.yahoo.com/group/Bedini_Monopole3/"

Det kanske är lurendrejeri och bluff ändå?  ???

För att kemin i ett batteri skall förändras, från oladdat till laddat, så måste det ske en transport av elektroner. Alltså en laddström.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lead-acid_battery#Electrochemistry

Oavsett om det handlar om pulser eller höga/låga spänningar så måste ju precis samma antal elektroner flyttas mellan anoden och katoden när man laddar batteriet. Om det nu skall bli laddat, alltså. I annat fall ändras inte blyoxid/blysulfat/elektrolyt så att man sedan kan ta ut en ström från batteriet.

Om man nu inte tillför extra energi, varifrån kommer alla extra elektroner till den här kemiska reaktionen? För annars borde det, med hänsyn till diverse förluster, vara omöjligt att vinna något på att ladda ett batteri med ett annat batteri.

Däremot kan det naturligtvis vara möjligt att i viss utsträckning "rekonditionera" ett bilbatteri med diverse pulser och strömstötar. Jag har en sådan batteriladdare, har försökt rekonditionera ett gammalt traktor-batteri, men det gick inget vidare. Annars är det en himla fin batteriladdare.

http://www.ctek.com/SV/Buy-Charger.aspx?charger=mxs7000

A.
« Senast ändrad: 03 okt-08 kl 09:05 av (Anders) »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 2 användare
Stengrim, Vildmarksmannen

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser