Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  7500 Ah hembyggda bamsebatterier  (läst 12795 gånger)

ollebolle

  • Inlägg: 673
7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« skrivet: 14 jan-06 kl 15:15 »
Mycket av energiproduktionen i hemmaanläggningar är av den karaktären att den kräver ordentliga "lagringsutrymmen" Blybatterier blir då det vanligaste sättet. De är dock ganska dyra och inte speciellt "rymliga"

Är det ingen som har gjort egna bamseceller - tex betongtankar - glasfiberlådor el. likn med nedsänkta blyplattor för större energilagring. Skalar man upp ett vanligt fritidsbatteri på 75 Ah (15 kg) till det 100-dubbla (1500 kg bly) skulle man ha energi för flera dagar och ändå inte behöva mer bly än som finns i kölen på en segelbåt av mindre slag.

7500 Ah 12V blir delat med 3 på Permanvis (dra ur en tredjedel) 30 kWh.  Inget som hindrar att skala upp kanske ett par ggr till.  

Får man till ett gengasverk som laddar skulle det räcka att köra någon gång i veckan om det inte blåser, solen gått i moln och bäcken torkat ur.

Uppskalningen storleksmässigt kan bli ungefär att ett fritidsbatteri blåses upp åt alla håll vilket skulle bli storleksordningen 1,5x1,2x1m. Inga astronomiska storlekar. Har man lyckats bra med ett sådant batteri kan man göra några till när man kommer över gratis bly. Det lär gå att få bly från gummiverkstäder i konkurrens med segelbåtsägare visserligen.

Miljömässigt kanske bly kan anses förkastligt men så länge det är inneslutet i täta tankar gör blyet föga skada. I alla fall inte större skada än en segelbåtsköl (min teori)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #1 skrivet: 14 jan-06 kl 15:40 »
Citera
Enligt regeringens riktlinjer skall kvicksilver, kadmium och bly avvecklas. Avvecklingen av kvicksilver och kadmium är på god väg och även av bly på många områden. En total avveckling av bly, särskilt i metallisk form, som ju inte är så lättillgänglig för spridning i naturen, lär nog inte bli så lätt att genomföra. Exempelvis har något bra alternativ för startbatterier i bilar ännu inte synts till.
[Ur Kemikalieutredningens betänkande SOU 2000:53]

Jättelika blybatterier för hemmalagring av el passar inte in i ett långsiktigt hållbart ekologiskt system.

Vad vinner man överhuvud taget på såna anläggningar?

Det blir definitivt inte billigare än köp-el.

Om man till höga kostnader kan producera sin egen el, är man då egentligen så mycket mer oberoende än om man använder köp-el?  

Bättre och oftast billigare metod för oberoende är att där det är rimligt ersätta elen med annan kraftkälla.


"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #2 skrivet: 14 jan-06 kl 16:12 »
7500 Ah låter bra annars. Men alltid ska det vara något ivägen.

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #3 skrivet: 14 jan-06 kl 16:14 »
Jag bävar för den dag då regeringen avvecklar blykölen på alla segelbåtar. Då blir båten vänd uppåner.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #4 skrivet: 14 jan-06 kl 16:34 »
Citera
Jag bävar för den dag då regeringen avvecklar blykölen på alla segelbåtar. Då blir båten vänd uppåner

Då få man satsa på katamaraner och trimaraner.
Många kölbåtar skulle kunna byggas om till trimaraner.
Inte så snyggt kanske, men blyfritt.
Eller också kan man skaffa ett antal gastar som får burka båten när det vill luta.

« Senast ändrad: 14 jan-06 kl 16:48 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ClaesMotKlass

  • Inlägg: 122
    • -
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #5 skrivet: 03 mar-06 kl 12:25 »
Äh, förr hade de sten som ballast (tyngd) i båtar..

Funkar fint fortfarande...

MER FÖRBUD (och dalt), rösta på S!
alternativ light

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #6 skrivet: 03 mar-06 kl 12:39 »
Äh, förr hade de sten som ballast (tyngd) i båtar..

Funkar fint fortfarande...

MER FÖRBUD (och dalt), rösta på S!

Precis ....
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

johole

  • Inlägg: 191
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #7 skrivet: 03 mar-06 kl 13:18 »
Använd uran i kjölen. Det är tungt det med.
« Senast ändrad: 03 mar-06 kl 13:19 av johole »

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #8 skrivet: 03 mar-06 kl 16:39 »
Ni har ju redan sabbat denna tråd, så:

Uran är ju jättefarligt! Hur tungt är urin i jämförelse?  ::)
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #9 skrivet: 03 mar-06 kl 17:08 »
Jag hoppar på och hjälper till att sabba mer i tråden.

Uran låter definitivt som en "alternativ" lösning ... kanske inte alternativ i den vanliga bemärkelsen dock. Jänkarna har gammalt uran i pansarbrytande ammunition ... inte helt okontroversiellt. Tror att uran har svårt att konkurrera prismässigt med bly också.

Vad är det för fel på gjutjärnskölar ? Det är väl ganska vanligt ?

======================================

Angående batterier. Kan man verkligen bara skala upp dem hur mycket som helst ? Blir funktionen densamma om man bygger allt 10 eller 100 gånger så stort ? Stora batterier till truckar, elbilar osv. har jag fått för mig har en betydligt mer komplicerad konstruktion än ett vanligt gammaldags bilbatteri.

Vad finns det för alternativ, om något, till bly i större batterier ?

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #10 skrivet: 03 mar-06 kl 18:47 »
Varför inte sänka båten på en gång? Ett hål botten borde väl räcka?  :D

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #11 skrivet: 03 mar-06 kl 19:11 »
Hej å hå, luden tå!

För att återvända till batterier så vill jag bara säga att batterierna från en (1) truck har spänningen 48 V och kapaciteten 900 Ah. Vikten ligger nära tonnet,  och batterierna byts ofta när kapaciteten sjunkit till 75%.

Om man kopplar om batterierna till 24 V så har man minst 1000 Ah att leka med! Det man måste klara är att ladda upp batterierna till 100% nu och då så att dom inte sulfaterar.

Laddningsströmmen bör vara 50 till max 100 A.

När batterierna är uttjänta så säljer man dom för blyvärdet,  och har därmed fått betalt för att ha dom!

Dom är också återvunna i och med detta!

Detta måste vara enklare är att bygga egna.

Hej hopp.
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #12 skrivet: 03 mar-06 kl 19:38 »
Varför inte sänka båten på en gång? Ett hål botten borde väl räcka?  :D
Det hade ju onekligen varit det smidigaste. Det skulle ju också lösa alla problem med sjösjuka, pirater, skörbjugg, kölhalningar m.m.. ;D

========================================

1000 Ah är ju en hel del men hur många laddningscykler klarar såna batterier egentligen ? Jag utgår från att dom är hutlöst dyra när man väl behöver byta.

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #13 skrivet: 03 mar-06 kl 20:04 »
Hej.

Inköpspriset är i stort sett att lära känna nån som servar truckar. En truck körs (laddas ur) varje vardag, och batterierna räcker säkert ändå 5-10 år (gissning) innan dom är nere på 75%. Det borde bli ungefär 1000-2500 cyckler.

Problemen är nog att hitta gratis batterier, samt att ha kapacitet att ladda dom om dom är tomma.

/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #14 skrivet: 03 mar-06 kl 22:22 »
Ja ja.

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #15 skrivet: 04 mar-06 kl 22:25 »
Om man bygger själv borde man också kunna reparera dem själv. Var inte sulfatering problemet? Ta upp och puttsa plattorna!
Jag skulle vara mer rädd för syran. Stor mängd blir det. Läcka kan det.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

johole

  • Inlägg: 191
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #16 skrivet: 06 mar-06 kl 09:22 »
Hei! Powermize

Citera
Uran är ju jättefarligt! Hur tungt är urin i jämförelse?
Hva mener du ? Er det en fornærmelse ?
Hva vet du om uran ?


Varfor är Uran jättefarlig, Powermizer ?
Varför börjar du tala om urin ? Urin veier vel omtrent det samme som vann ? Ballast bør ha en høy spesifikk vekt slikt at man trenger små volum til ballasten.

Når jeg nevner uran så er det selvsagt fordi jeg vet at det har vært brukt. Jeg snakket med en eks marineoffsier for noen dager sin som fortalte meg om  bruk av utarmet uran i ballast for båter. Søk litt rundt på internett og kolla saken.

Utarmet uran er ufarlig så lenge man ikke får det inn i kroppen.
Uran er giftig, men  det er alle tungmetaller.
Strålingen fra utarmet uran er 40% svakere enn naturlig uran.
Utarmet uran har et lavt strålings-nivå i forhold til den daglige
 bakgrunns-stråling som vi hele tiden utsettes for. Stråling fra utarmet uran stoppes for det meste av klær og hud.


I kraftproduserende reaktorer er uran typisk anriket til ca. 4% uran-235.  Det utarmede uranet som er et biprodukt fra denne prosessen, har bruksområder som for eksempel til skjerming av stråling fra annet radioaktivt materiale, katalysatormateriale og som ballastmateriale i spesielle  anvendelser for fly,båter( og gaffeltrucker?). Flyprodusentene har redusert bruken av uran
som ballast fra 1980.

Uran har en spesifik vekt på 18-19 kg/liter. Sten ligger vel på rundt 2-3 kg/liter. Det gir uran en stor fordel når det gjelder volum.


Betong avgir radiokative stråler.Skal vi slutte å bruke betong? Vi bruker selvsagt betong siden strålingen er vesentlig lavere enn bakgrunnsstrålingen.

Mange stoffer i vår hverdag er giftige, men vår venn
staten har etablerte grenseverdier for de fleste av
disse stoffene......
« Senast ändrad: 06 mar-06 kl 09:24 av johole »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #17 skrivet: 06 mar-06 kl 09:35 »
Lagra energi i bamsebatterier, och speciellt blybatterier blir nog dyrare än att lagra på annat sätt, och det är nog inte miljömässigt helt bra eller ofarligt.

Lagra energi som ska bli el senare är inte okomplicerat men att gå över väte är fullt möjligt. Lättare är nog att lagra som värme eller lägesenergi.

När det gäller båtkölar, så finns väl fullgod ersättning för bly, även om den specifika vikten är något lägre, skulle den specifica vikten vara helt avgörande, skulle kvicksilver och farligare tungmetaller vara i bruk.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #18 skrivet: 08 mar-06 kl 09:19 »
Hei! PowermizeHva mener du ? Er det en fornærmelse ?
Hva vet du om uran ?

Varfor är Uran jättefarlig, Powermizer ?
Varför börjar du tala om urin ? Urin veier vel omtrent det samme som vann ? Ballast bør ha en høy spesifikk vekt slikt at man trenger små volum til ballasten.

Hej.
Jag vet knappt nått om uran mera än det lilla som man lär sej i skolan. Urin vet jag inte mycket mera om än att det ofta är ljusgult och att man kan skölja sår och bygga jordbatterier med det (vissa gör andra suspekta saker med det också, har jag hört).

Det var bara menat som ett skämt/en ord-lek (urin/uran)

/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

mohave

  • Gäst
Re:7500 Ah hembyggda bamsebatterier
« Svar #19 skrivet: 30 mar-06 kl 13:38 »
är i tankarna med o bygga egna batterier, miljömässigt är det inte bra att använda bly MEN om det sköts rätt o återvinns (kanske t.o.m. använder återvunnen bly till sina batterier?) ser jag ingen större fara miljömässigt.
OM man kan producera sin egen el från t.ex. solen så belaster man ju inte koldrivna kraftverk, kärnkraft m.m. å får på så sätt en miljövinst som jag ser det.

vad typ av material måste det vara som behållare?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser