Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några frågor...  (läst 1881 gånger)

Ranni

• Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
Några frågor...
« skrivet: 07 jul-09 kl 16:13 »
Jag har några frågor som någon av er härute kanske kan tänka er att svara på?

1. Hur väger man lättast lammen om man inte har en svinvåg eller likn.
2. Jag vet att det e svårt att säga och att det beror på det ena och det andra, men ändå, på ett ungefär, när är det vanligast att skicka korsningslamm (texel/dorset/gotlandsfår) på slakt? Ålder?
3. Är det korrekt att man får ut ungefär halva levande vikten i slaktad vikt?
4. Smakar bagglamm annat än tacklamm? Vad ska man tänka på vid slakt på bagglamm? Och även på slakt på en äldre bagge?

Tack på förhand! :)

carwin

SV: Några frågor...
« Svar #1 skrivet: 07 jul-09 kl 16:36 »
1. Antar att du inte har en en vågbåge heller. Då får du ordna något som kan fungera som en vågbåge, t.ex. en bit tyg och ta under lammet och fäst sedan tyget i fjädervågen. Har du ingen fjädervåg och du orkar lyfta lammet kan du i värsta fall ställa dig på en badrumsvåg och dra ifrån din egen vikt. Eller varför inte göra någon form av platta till badrumsvågen som lammet kan stå på ;)

2. Det beror hur det är uppfött, allt mellan 70 dagar och 365 dagar. Antar att de är födda i april, då brukar det vara lagom i september-november beroende på mat och hur bra tillväxt lammet har.

3. Är det ett snabbväxande lamm (dvs. slaktmogen på mindre än 120 dgr) kan du räkna 50% i utbyte. Är det klassiska beteslamm kan du räkna 40%.

4. Inget bra svar, bättre någon annan svarar på det ;)

Ranni

« Svar #2 skrivet: 07 jul-09 kl 17:04 »
Tack Carwin för dina svar! Men inte orkar jag lyfta lammet och dra ifrån min vikt heller!!  :P Platta till badrumsvågen lät ju inte helt fel... Fjädervåg har jag och lite sykunnig så kanske det är oxå ett alternativ. Tack!

Lammen e födda i mars, ser stora och fina(som tackorna nästan) men under ullen e det säkert små söta... ;)

carwin

« Svar #3 skrivet: 07 jul-09 kl 17:35 »
Lyfta slipper man helst :) Bäst är ju en vågbur med hanteringsgång och hela köret...men är det bara ett par tre lamm så är det lite överarbetat. Testa med en platta till badrumsvågen :)

Har de växt bra och är födda i mars kan du nog börja tänka på slakt nu och någon månad framåt. De lammen som föddes i feb-mars håller på o slaktas för fullt här nu och en månad framåt.

Ranni

« Svar #4 skrivet: 09 jul-09 kl 22:20 »
Har ingen något svar ang om man ska tänka på nåt speciellt vid slakt av bagge/bagglamm? Med tanke på smaken på köttet? Eller e frågan för dum? :-[

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 09 jul-09 kl 22:27 »
Jag har ett tips angående vägning som liknar det som carwin skriver om, men istället för tyg så har vi klippt till en blå ikea-kasse så att det går att ha under lammet.

Vi hänger fjädervågen på gafflarna till traktorn och hissar upp lamm+ikea-kasse. Det fungerar bra! Vi försöker få upp lammen i vikter mellan 40 och 45 kilo innan vi slaktar.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

hallstabonden

« Svar #6 skrivet: 10 jul-09 kl 10:35 »
Det du skall tänka på vid slakt är.
1.Lugnt och fint hanterande inför avlivningJag gör alltid så att när jag slaktar oavsett nöt eller annan tamboskap så slänger jag ut lite kraftfoder på backen inne i hagen.Djuret börjar då äta i lugn och ro,då passar jag på med bössan.Ett välplacerat skott i pannan.Grymt? ::)Ja,vissa kan tycka detta,locka djuret in i döden med god mat.Mycket bra för detta djur,ingen stress,går inne i sin egen hage.Lugnt samt värdigt för djuret tycker jag.
Därefter avblodning.
När det gäller sedan lamm,då är avflåning av huden väldigt noga.Ett måste att se till att du inte får någon ullkontakt med köttet.Samt att någorlunda korthåriga,rena lamm är tacksammare att flå.Var sedan extra noga när du "sotar" lammen,samt var försiktig med urinblåsan.Går det hål på denna så är det inte så lyckat.Detta är sporadiskt vad jag kan komma på just nu.Ett tips är att dra skinnet av fåren.jag använder eltelfer efter att jag snodd av bakben samt inåt buken.Fungerar mycket bra.

Lennart

Vurre

« Svar #7 skrivet: 10 jul-09 kl 12:27 »
Har ingen något svar ang om man ska tänka på nåt speciellt vid slakt av bagge/bagglamm? Med tanke på smaken på köttet? Eller e frågan för dum? :-[

Lamm som lamm, ingen skillnad på baggar och gimbrar.
snus? vad är priset på en pris?

Ranni

« Svar #8 skrivet: 10 jul-09 kl 15:51 »
Tusen tusen tack för era tips! Jag har noterat allt och tar med mig detta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser