Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pågående handarbeten  (läst 107889 gånger)

Pysslan

• Gäst
SV: Pågående handarbeten
« Svar #20 skrivet: 07 jul-09 kl 10:30 »
Jag har också lust men, bor om möjligt ännu sämre tilll.

Gissar att du i alla fall bor "möjligare" än jag  :-\

Den andra strumpan närmar sig "klar". Bara det finns något att se på i tv så kommer jag framåt.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #21 skrivet: 07 jul-09 kl 16:10 »
Jaha...få se... här finns ca ett dussin påbörjade projekt hängande i kassar i garderoben... bl a en köksgardin som ska sys om, en ryggsäck i getskinn och tyg, ett makraméskärp... i handarbetskorgen ligger nog fyra-fem påbörjade broderier (och dubbelt så många opåbörjade)... och så har jag en amerikakoffert nästan proppfull av klädtyger och kläder som ska sys om... och diverse mindre och större projekt utspridda i lägenheten... t ex klöspelare till katterna, en halvt omklädd fåtölj, en strykbräda som ska kläs om... och massor av idéer i huvet! Men nu har jag infört en regel - bara tre projekt samtidigt och inget nytt förrän ett annat är klart! Har faktiskt lyckats hålla mig till den regeln!
« Senast ändrad: 07 jul-09 kl 16:13 av Nettus »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Charlotte

• -
« Svar #22 skrivet: 07 jul-09 kl 18:56 »
Åh, nu blev jag sugen på att leta fram mitt mormorsrute projekt. En dräkt som är lite 'Chanelinspirerad' i en massa ullgarn köpt på Tradera. Jag lade bort det när jag insåg att jag inte fattade hur man ska virka ihop rutorna (har aldrig virkat förut och blev så lycklig när jag räknat ut hur man gjorde rutorna så jag rusade sta utan att veta hur resten skulle göras), men här kanske man kan få hjälp?:) Inte för att jag riktigt vet när jag ska använda en chic dräkt, men kanske jag hittar på något tillfälle bara den blir klar?                    Mvh Charlotte 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #23 skrivet: 07 jul-09 kl 19:42 »
Jag har definitivt lust att träffa andra för lite lagom avslappnat garnumgänge! Saknar någon/några att "junta" tillsammans med, men jag bor ju så eländigt till. Är emellertid mobil, så det mesta löser sig.  

Jag har också lust men, bor om möjligt ännu sämre tilll.

Ja, men då har vi ju en början till någonting i alla fall! Jag kan absolut åka fram och tillbaka över dagen hem till någon. Eller så kan vi hålla till hemma hos mig. Vi får fundera ut något - man kan ju träffas på något café också, så där lite lagom mittemellan alla.

Jag har förresten börjat på min bolero nu!  :D
Höns, stickning och pelargoner

Pysslan

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 08 jul-09 kl 19:26 »
Åh, nu blev jag sugen på att leta fram mitt mormorsrute projekt. ..
Jag lade bort det när jag insåg att jag inte fattade hur man ska virka ihop rutorna ... men här kanske man kan få hjälp?:)                 Mvh Charlotte 

Det ska säkert ordna sig! Vi får hjälpas åt alla när det bökar till sig  :)

amsol

• Blekinge
« Svar #25 skrivet: 08 jul-09 kl 22:23 »
Hei! :)
 Her har jeg litt av hvert å skrive om...
Først og fremst er det strikking som er min favoritt, og i år har det blitt mange par sokker og votter som skal bli julegaver (best å være tidlig ute!) Har ett par som ikke er ferdig ennå, og fler skal det bli. Et par skjerf og et sjal har det også blitt. Alt i glade farger.
Er veldig glad i ull, så jeg spinner så ofte jeg kan, men det blir ikke så ofte nå om sommeren når kjøkkenhage og mange blomsterbed krever oppmerksomhet. Men noe er klart til plantefarging.
I veven er det er laaaaaaaaaang fillerye under arbeid, snart ferdig.
Men det jeg virkelig gleder meg til å fortsette med er skinnfellsøm. Lærte det i fjor, og har et par prosjekter på gang. Men når de er ferdige skal jeg begynne på en stor fell av seks skinn.
Det er så mange håndarbeidsteknikker , f.eks. kurvfletting jeg har lyst til å prøve ! Og selv om det alltid er flere ting under arbeid blir det hele tiden noe nytt ferdig. Mest til glede for meg, men også for familien.
Takk forl all inspirasjon i 'Åter'!!
Kjekt å lese om all aktiviteten ! amsol

anette i bugared

• -
« Svar #26 skrivet: 08 jul-09 kl 23:41 »
Jag syr just nu röda monogram på alla mina hemtextilier och kläder och allt annat där det kan passa. Jag skulle behöva hjälp med att leta rätt på riktigt krusidulliga och stora monogrammönster i korsstygn.

Nån som har tips på vart jag skall hitta sådana?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lilly

• www.liiv.se
    • www.liiv.se
« Svar #27 skrivet: 08 jul-09 kl 23:49 »
Har idag blandat nya härliga hudvaxer, och tillsatt eteriska oljor (det var något nytt). Patchouli och mandarinolja. Sheasmör, mandelolja, mangosmör, risgroddolja. ROLIGT. Nu när barnen sover ska jag pilla med etiketterna... inte lika kul.

Imorgon planerar jag att blanda ny te stärka och ansiktstvätt. Lillkillen brukar hjälpa mig att blanda örter till teet...
Värdefulla tips:  www.friskhud.driftig.nu

Lilly

• www.liiv.se
    • www.liiv.se
« Svar #28 skrivet: 09 jul-09 kl 00:21 »
"Handarbeten", snappade jag upp och tog tillfället i akt att skryta lite. Är ny på forumet och går lite vilse ibland, men för att släta ut situationen kan jag ju berätta om de vackra organzabanden som jag syr sötvattenspärlor på, och trär runt keramikburkarna med hudvaxerna. Stiligt! Lagade persienner med nål och tråd härförleden också. Intressant.
Värdefulla tips:  www.friskhud.driftig.nu

manna

• -
« Svar #29 skrivet: 09 jul-09 kl 09:42 »
Jag syr just nu röda monogram på alla mina hemtextilier och kläder och allt annat där det kan passa. Jag skulle behöva hjälp med att leta rätt på riktigt krusidulliga och stora monogrammönster i korsstygn.

Det brukar finnas i gamla mönsterböcker. Kolla på ditt bibliotek, loppisar och hemma hos antika tanter.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #30 skrivet: 09 jul-09 kl 10:20 »
Håller på att försöka avsluta mitt sommarlinne jag påbörjade i vintras, endast bakstycket kvar..

Plus en hel del annat... broderier, stickad barnklänning mm
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Pysslan

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 09 jul-09 kl 13:20 »

Sökte lite och hittade detta http://www.slojdmagasinet.nu/forsaljning_bok_broderier_markbok.htm så har du i alla fall lite koll på vad som finns. Någon gammal dam i släkten/bekantskapskretsen kanske har någon bok att låna ut.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #32 skrivet: 09 jul-09 kl 13:58 »
"Handarbeten", snappade jag upp och tog tillfället i akt att skryta lite. Är ny på forumet och går lite vilse ibland, men för att släta ut situationen kan jag ju berätta om de vackra organzabanden som jag syr sötvattenspärlor på, och trär runt keramikburkarna med hudvaxerna.

Jo, men det finns ju en kategori för annonser också ;).
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

anette i bugared

• -
« Svar #33 skrivet: 09 jul-09 kl 15:32 »
Det brukar finnas i gamla mönsterböcker. Kolla på ditt bibliotek, loppisar och hemma hos antika tanter.
Jag har köpt några böcker på Tradera men jag saknar de där JÄTTEMAFFIGT KRUSIDULLIGA korsstygnsmonogrammen. Jag känner inte några handarbetande antika tanter, kanske jag borde leta efter sådana istället ;D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Pysslan

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 09 jul-09 kl 15:57 »
...jag saknar de där JÄTTEMAFFIGT KRUSIDULLIGA ...

Här är en liten början... http://www.brodera.nu/alfabet7.htm

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #35 skrivet: 09 jul-09 kl 16:13 »
Här är en liten början... http://www.brodera.nu/alfabet7.htm

Nu blev jag också sugen på att brodera. Suger verkligen på det men, det är roligt. Skulle vilja göra en sån där käck bonad med något käckt ordspråk på. Sen skulle jag verkligen vilja göra något fräckt korsstygnsbroderi i ylle med en fet ros eller annan blomma som kan bli en kudde någon gång.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

heleen

• Småland
    • Sunnerås
« Svar #36 skrivet: 09 jul-09 kl 17:22 »
Eller ett annat alfabet: http://www.needlework.com/xstitch1pats/html/old_english_alphabet.html

Du kan också göra ditt eget alfabet genom att skriva det du vill brodera i datorn med ett snyggt typsnitt (med t.ex. Paint), förstora upp det, spara det som bitmap och skriva ut det.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #37 skrivet: 09 jul-09 kl 17:55 »
Citera
Gratis korsstygnsmönster, bårder

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=52261.0

anette i bugared

• -
« Svar #38 skrivet: 09 jul-09 kl 18:14 »

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #39 skrivet: 09 jul-09 kl 19:00 »
Ser inte ut som korsstygn i mina ögon, men jag är å andra sidan ungefär det mest brodyrokunniga som skådats.
(Har inget liv, fördriver dyrbar tid i väntan på döden med rödvinspimplande och broderistudier).
Kan du skippa korsstygnskravet så blir nog sökandet lättare, en variant finns här (den övre):

http://www.needlenthread.com/2008/06/monograms-for-hand-embroidery-index.html

Sen kan man beställa böcker från Nordiska museet via sitt hembibliotek.
Böcker tryckta före 1920 måste läsas på plats.
Verkar finnas en lite av varje om handarbete.

http://nordmlib.nordiskamuseet.se/mikromarc/

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 1 användare
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser