Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pris på tacka o lamm?  (läst 7331 gånger)

slöfocken

pris på tacka o lamm?
« skrivet: 05 jul-09 kl 15:02 »
hej.

jag vill gärna ha lite hjälp av er med att prissätta en tacka o ett lamm, lammen är födda runt feb-mars.

en lamm-bonde vill nämligen sälja 6 tackor med var sin unge, o vill ha 6000kr ex moms, tyckte att det var dyrt!

vad tycker ni för detta pris?

tack på förhand.

slöfocken.

Fordson

SV: pris på tacka o lamm?
« Svar #1 skrivet: 05 jul-09 kl 16:25 »
Det beror ju mycket på djuren ifråga givetvis, men 6000 ex moms för 6 tackor och sex lamm låter till och med lite billigt
tycker jag. Momsen kan ju inte bonden rår för.
Tillägg: Om det är annonsen på lantbruksnet du menar så har dom ju M3 status också. Bra pris i så fall.
« Senast ändrad: 05 jul-09 kl 16:27 av Fordson »

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 jul-09 kl 16:27 »
Det beror väl lite på vad det är för slags får. Men jag tycker att det låter fullt rimligt. Om man säger 700 för tackan och 300 för lammet.
Och det var 6 tackor med var sitt lamm vid sidan. Om det varit rasrena djur som man ska lämna härstamningsbevis till så hade jag nog tagit mer för dem. Men som sagt om det är exempelvis korsningsdjur utan papper på, så helt ok tycker jag. En parantes dock är ju att det är tackor som inte är uråldriga eller så för då är det ju dyrt. Utan att de är i bra ålder.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 05 jul-09 kl 17:55 »
Jag tycker det var billigt! Visserligen beroende på vad det är för ras och ålder på djuren och förstås om det är M3-status eller inte. Jag har gotlandsfår och skulle ta runt 15 000:- plus moms för sex tackor med vars ett lamm.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Weasel

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 05 jul-09 kl 21:43 »
Jag har gotlandsfår och skulle ta runt 15 000:- plus moms för sex tackor med vars ett lamm.  :)

Bra! Tycker inte folk borde dumpa priserna på sina djur!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

slöfocken

« Svar #5 skrivet: 06 jul-09 kl 03:40 »
tack för era svar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 4 användare (1 dolda)
Smålandstokarna, MaBr, Undine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser