Hej Olof
Jag är ingen hejare på detta. Postade dock länken då den passade in i en del av diskussionen. Tänkte att även de mer kvalitativa uppgifterna kunde vara intressanta, t.ex. "Progression to maturity is very slow in October even if there is not a killing frost." = "Framskridandet mot mognad är mycket långsamt i oktober, även om det inte är någon dödande frost."
Men vi kan ju försöka förstå även siffrorna. Till att börja med:
Vad heter GDD på svenska? Temperatursumma? Daggrader?
Jag hittar vid en snabbkoll inget i dokumentet "2009 Post-Harvest Tips ..." om GDD för en hel odlingssäsong. Däremot finns GDD från degmognad till fullmognad (600-700) o.s.v. Man bör alltså vad jag förstår som startdatum mata in datum för t ex degmognad, när man vet detta.
Enligt din länk har GDD basen 50. Måste vara Fahrenheit. Det blir vad jag minns 0.55*(50-32) C=9.9 C. Alltså räknas daggrader över 10 C. Alltså för varje dag med medeltemp över 10 C räknas antal grader över 10 C. Verkar kanske lagom för majs? Under 10 C händer inte mycket. (Dock för GDD enligt detta dokument räknas Fahrenheitgrader, som blir 1,8 ggr så mycket som Celsiusgrader.)
Vad jag förstår behövs sen ytterligare daggrader för torkning?
Anders