Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Majs - Painted Mountain  (läst 13118 gånger)

Maria C S

• Småland
SV: Majs - Painted Mountain
« Svar #20 skrivet: 21 okt-13 kl 13:35 »
Länken verkar inte fungera Anders S
Om majsmognad m m:
http://extension.oregonstate.edu/sorec/sites/default/files/post_harvest_tips_for_later_maturing_corn_oct2009.doc

Jag har odlat painted montain i zon 4 i år med skapligt resultat med tanke på att det var nybruten mark och för få plantor felplacerade med hänsyn till vind mm.
Hade bara 20 frön så det var enbart för att ta fram utsäde till nästa år.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

• Småland
« Svar #21 skrivet: 21 okt-13 kl 13:44 »
Fel av mej den här datorn tar in länkarna annorlunda, det fungerar visst !

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #22 skrivet: 21 okt-13 kl 18:56 »
Om majsmognad m m:
http://extension.oregonstate.edu/sorec/sites/default/files/post_harvest_tips_for_later_maturing_corn_oct2009.doc

Som ett komplement kan man hitta verkliga uppmätta GDD-värden på nätet för innevarande säsong, t.ex. i länken nedan
http://www.wunderground.com/history/airport/ESMS/2013/5/15/CustomHistory.html?dayend=20&monthend=10&yearend=2013&req_city=NA&req_state=NA&req_statename=NA
finns ett värde Growing Degree Days och kolumnen Sum. Här har jag fyllt i Malmö och 15/5 som start (kanske lite tidigt att så majs då trots allt) till 20/10 och får ut 1293. Det gör det möjligt att ställa siffrorna i artikeln i relation till ungefär sitt eget klimat.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #23 skrivet: 21 okt-13 kl 19:30 »
Hej Olof

Jag är ingen hejare på detta. Postade dock länken då den passade in i en del av diskussionen. Tänkte att även de mer kvalitativa uppgifterna kunde vara intressanta, t.ex. "Progression to maturity is very slow in October even if there is not a killing frost." = "Framskridandet mot mognad är mycket långsamt i oktober, även om det inte är någon dödande frost."

Men vi kan ju försöka förstå även siffrorna. Till att börja med:
Vad heter GDD på svenska? Temperatursumma? Daggrader?

Jag hittar vid en snabbkoll inget i dokumentet "2009 Post-Harvest Tips ..." om GDD för en hel odlingssäsong. Däremot finns GDD från degmognad till fullmognad (600-700) o.s.v. Man bör alltså vad jag förstår som startdatum mata in datum för t ex degmognad, när man vet detta.

Enligt din länk har GDD basen 50. Måste vara Fahrenheit. Det blir vad jag minns 0.55*(50-32) C=9.9 C. Alltså räknas daggrader över 10 C. Alltså för varje dag med medeltemp över 10 C räknas antal grader över 10 C. Verkar kanske lagom för majs? Under 10 C händer inte mycket. (Dock för GDD enligt detta dokument räknas Fahrenheitgrader, som blir 1,8 ggr så mycket som Celsiusgrader.)

Vad jag förstår behövs sen ytterligare daggrader för torkning?

Anders

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #24 skrivet: 21 okt-13 kl 19:46 »
Graddagar
Graddagar är ett mått som kan användas för att beräkna när olika utvecklingsstadier kommer att infalla vid [t.ex.] sojaodling. Graddagar benämns på engelska som Growing degree days, Growing Degree Units eller förkortat till GDU. Man kan förklara graddagar som den kvantitativt ackumulerade värmen som överstiger en specifik bastemperatur (Womach,2005). Med bastemperatur menas den temperatur som för den relevanta grödan utgör skiljelinjen mellan stiltje och tillväxt. För sojabönor brukar man räkna med 10 °C som bastemperatur (Ramesh och Gopalaswamy, 1991). GDU ackumuleras vartefter säsongen fortskrider i och med att GDU adderas dag för dag. En dags GDU beräknas genom att man räknar ut medeltemperaturen (högsta temperatur adderat med lägsta temperatur dividerat med två) minus bastemperaturen. GDU kan användas för att bedöma om ett område är lämpat för produktion av en viss gröda. För att få den optimala temperaturen översatt till geografiskt område bör man förslagsvis titta på områdets augustimedeltemperatur (Young m fl, 1999).

http://www.baljvaxtakademin.se/home/odling/Linser_sojabonor_tradgardsbonor-odlingsmojligheter_i_Sydsverige.pdf

Maria C S

• Småland
« Svar #25 skrivet: 21 okt-13 kl 20:01 »
Det man kan råka ut för med painted montain som jag fick erfara i år, är att dom kan spricka i kornen när dag och natt temperaturerna slår stort över dygnet.
Jag skördade av alla (20 plantor  :-[) och dom kläddes av fick torka till på frostfri plats ett dygn för att sen komma in och torka vid kaminen som blåser varm luft.
Hög luft fuktighet på nätterna kan få majsen att börja gro på kolvarna (2 plantor råkade ut för detta)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #26 skrivet: 21 okt-13 kl 20:53 »
Det var mer än jag visste om graddagar  :o Och jag trodde alltid att basen var 10ºC (därav 50).

Hur som helst, jag kom i kontakt med GDD i början av min biodlarbana när undersökte jag om jag kunde räkna ut bisamhällets utveckling i förhållande till GDD. Förmodligen går det alldeles utmärkt eftersom bisamhällets utveckling huvudsakligen styrs av inflöde av pollen (och att det finns tillräckligt med foder).

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 3 användare
PetterEngvall, mulen, Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser