Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite för snabb vid höskörden.. Tips?  (läst 5448 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Lite för snabb vid höskörden.. Tips?
« skrivet: 27 jun-09 kl 22:47 »
Jag tror jag gjorde bort mig idag när jag pressade hö.. Tror att jag var för snabb och att höet inte hann torka tillräckligt. Tyckte det kändes torrt ute på fältet men nu när jag kastat upp det på skullen så börjar jag bli osäker.. Jag tycker nog att det känns lite för mjukt men jag är som sagt inte helt säker..

Hur snabbt blir det värmeutveckling i balarna om det skulle vara för färskt gräs? Och går det att göra något åt det för att rädda det i så fall?

Kan tilläggas att det är pressat med en mediumpress..

Ytterligare en fråga när det gäller höet.. Är det OK att bara kasta in medium/löspressade balar på skullen eller måsta man stapla dem på något visst sätt för luftcirkulationen?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Lite för snabb vid höskörden.. Tips?
« Svar #1 skrivet: 27 jun-09 kl 23:03 »
Oj, oj...Ja, jag tror också du pressat alldelss för snabbt.. Men jag tänkte i mitt stilla sinne att du har nog en grymt effektiv tork.. Frågade aldrig  :-[ Men det har du inte alltså.....

5 dagars utetorl och fläkt ytterligare ett par dagar, det tummar vi aldrig på! Höet tappar näring om det tar värme..och det har ditt antagligen gjort.

Akut på med fläkt eller så får du vackert sprida ut allt igen...

Ett bra tips jag lärt mig av en gubbe är att ta en näve hö, hålla i den med bägge händerna och sen vrida, du ska lätt få av det, annars är det inte torrt nog för att köras in!!

« Senast ändrad: 27 jun-09 kl 23:04 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 jun-09 kl 23:42 »
Men inte har du en mediumpress, gångis...Welgern är en ren löspress, och har du inte dragit åt den för hårt så kan du lugna dig lite och se hur det utvecklar sig, man får ju tänka på att det är en gammal vall med bara gräs du kört in, det torkar ju extremt fort i detta väder..

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 jun-09 kl 00:29 »
När märker man att det barkar iväg åt fel håll och hur märker man det?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 28 jun-09 kl 00:33 »
När märker man att det barkar iväg åt fel håll och hur märker man det?

Värmeutveckling.
Hölador har faktiskt brunnit upp av för fuktigt hö.
Känner du dej osäker så sprid ut balarna så att det blir bästa avdunstning.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 jun-09 kl 00:45 »
Var uppe nu och kännde igenom balarna.. Det blir nog att sortera igenom alla jäkla balar i morgon, sprätta upp de värsta på loggolvet och vända det för hand under några dagar, förhoppningsvis kan man spara lite av det jag körde in idag..

Ska försöka kasta ihop de bra balarna i ett hörn så jag får hela skullgolvet fritt så jag kan sprida ut de tveksamma där under några dagar.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 28 jun-09 kl 00:51 »
Vill inte skrämma upp dej i onödan, men hellre vara lite för försiktig med sånt där.
Det kan också börja mögla i balarna om man pressar för fuktigt hö, märks på lukten.
Regnar det mycket på höet kan det lukta unket.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 28 jun-09 kl 08:44 »
Vadå "kan" ;D Det möglar garanterat om det inte är torrt!

Det är så grymt mycket arbete med hö, så man vill verkligen inte göra jobbet i onödan. Det finns inget tråkigare än att hiva ut tråkigt och dammigt hö framemot vårvintern. Och handla nytt. :(

Jag hade genast slängt ut allt på gårdsplan för snabbast möjliga torkning och sedan pressat om.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Fordson

« Svar #8 skrivet: 28 jun-09 kl 11:16 »
Frågor:
1) Hur länge låg det på tork på gärdet ?
2) Hur ofta har du vänt höt?
3) Hur mycket hö gäller det?

Om det inte är alltför blött (i vilket fall pressen borde ha strulat) och mycket, så skulle jag öppna alla dörrar och luckor till logen, sprida ut balarna så gott det går och vända/flytta runt balarna en gång om dagen ett par dar. Om det inte funkar så är det bara att hiva ut höt och pressa om. Själv går jag efter grannbondens råd att det är bättre att höt ruttnar på gärdet än på logen. D.v.s stressa inte in höt.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 28 jun-09 kl 12:13 »

Om det inte är alltför blött (i vilket fall pressen borde ha strulat) och mycket, så skulle jag öppna alla dörrar och luckor till logen, sprida ut balarna så gott det går och vända/flytta runt balarna en gång om dagen ett par dar. Om det inte funkar så är det bara att hiva ut höet och pressa om.

Efter ett par dar har ju det blötaste höet troligen brunnit och möglat så att det är förstört. Då är det ingen ide att göra annat än att kompostera dem !

Sprätta isär alla balar som känns fuktiga/varma och lufta höet.

Lägg de andra balarna med ett par cm mellanrum i sidled så luften kan komma åt på sidorna. Det ger fördelen att luften kommer åt att kyla höet och risken att balarna smittar varandra med mögel minskar.

Hoppas det går bra !

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 jun-09 kl 13:51 »
Jag har gått och känt på dem idag och ingen har ännu känts varm i.a.f. Har spridit ut dem så gott det går..
Har lite till att pressa i morgon men det får ligga kvar på balvagnarna några dagar så att jag hinner känna efter hur det går med de tveksamma balarna.

Om de inte har börjat bli varma på några dagar har jag klarat mig då?

Försökte mig på att torka lite hö i micron för att beräkna torrsubstansen men jag tror att vågen var lite för inexakt.. Förtsa gången fick jag en torrsubstans på 80% och andra gången bev det ingen som hest skillnad efter jag torkade det.. :)

Bad en granne komma och känna lite på det också, han är ju i.o.f. ingen expert, en hobbybonde som jag, men han har ju några mer års erfarenhet ändå, han trodde nog att det kunde gå eftersom att det var löspressade..
Han tyckte också att jag skulle låta dem ligga utspridda ett tag och känna om det började bli varmt i dem, fast han sa att de redan borde börjat bli varma, jag pressade igår eftermiddag..

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 jun-09 kl 14:08 »
Jag tänkte bara höra lite om förutsättningarna, så de andra har det klart för sig.. Visst var det bortåt 1,5 hektar? Och det blev 2 lass ca?
Så har jag fattat det, och det betyder ju isåfall att det var ett ytterst tunt lager hö som låg på gärdet i 2 dagar med strålande sol och hård vind. Jag menar att det gör ju sitt till för torkningen.  När vi hade hö här och körde med löspress så var ju en 4 lass/ tunnland inte ovanligt, alltså bortåt 12 lass på 1,5 hektar, det gör ju sitt till hur länge det behöver ligga när det är ordentligt tjockt.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 28 jun-09 kl 17:17 »
Ingen som vet när man kan blåsa faran över? När kan jag sluta gå och vända balarna och känna efter om de blivit varma?
//Mårten

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 28 jun-09 kl 17:40 »
Brandfaran avtar ganska snabbt om man särar på höbingen, med det är stor risk för mögel i fuktiga balar även om dom är svala.
I det här torra stabila vädret med knappt nån dagg på nätterna heller, skulle jag nog överväga att kasta ut alltihop på backen några dagar.

« Senast ändrad: 28 jun-09 kl 18:27 av Foppas fot »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 jun-09 kl 18:08 »
Ok, tackar för svaret.

trädman

« Svar #15 skrivet: 29 jun-09 kl 23:57 »
Oj, oj...Ja, jag tror också du pressat alldelss för snabbt.. Men jag tänkte i mitt stilla sinne att du har nog en grymt effektiv tork.. Frågade aldrig  :-[ Men det har du inte alltså.....

5 dagars utetorl och fläkt ytterligare ett par dagar, det tummar vi aldrig på! Höet tappar näring om det tar värme..och det har ditt antagligen gjort.

Akut på med fläkt eller så får du vackert sprida ut allt igen...

Ett bra tips jag lärt mig av en gubbe är att ta en näve hö, hålla i den med bägge händerna och sen vrida, du ska lätt få av det, annars är det inte torrt nog för att köras in!!

Hos oss med dåliga vallar (liten mängd gräs) i detta väder behövs definitivt inte några fem dagars torkning på åkern. Bredspritt med slåtterkross, en vändning, strängläggning och pressning på ca två dygn har fungerat bra (kör rundbalar). Men då har det som sagt varit extremt bra torkväder, tunnt med gräs och ingen klöver. Under mer normala förhållanden brukar vi alltid skulltorka allt hö, men i år har vi kört in mer hö än normalt och därför ställt in det där det inte finns någon tork och det verkar gått bra.

Gångtrött, rekomederar verkligen en skulltork till ett annat år. Även frächa begagnade torkfläktar kostar inte mycket och att spika ihop en enkel trapetstork är enkelt. Elkostnaden är även med dagens elpriser i sammanhanget mycket blygsam: Torkmöjligheter gör höskördandet väsentligt mindre väderkänsligt, snabbare och ger förutsättningar att få bättre foderkvalitet.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 30 jun-09 kl 20:01 »
Hallå!
Tackar för svaret.. Jo jag tror jag ska införskaffa en fläkt till den ev. andraskörden, eller i.a.f senast till nästa säsong..

Nu tror jag det gick bra denna gång med balarna, ingen värmeutveckling än och jag tycker att de flesta balarna jag känt på verkar ha torkat i.a.f en del sedan jag lade in dem. Om detta väder håller i sig några dagar till så tror jag att det går vägen..

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 2 användare
von tratt, Lars - Magnus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser