Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Harar  (läst 2599 gånger)

Erik

• Gäst
Harar
« skrivet: 10 jan-06 kl 14:46 »
Jag är intresserad av att prova föda upp harar, går det? finns det ngn som gör det?

Skytten

• Skåne
Re:Harar
« Svar #1 skrivet: 10 jan-06 kl 14:55 »
Tror inte att du får, det är mycket svårt att få lov att introducera nya husdjur. Vad som gäller är det som stenåldersmänniskan företog sig, efter det har endast ett fåtal djur tillkommit.

Enligt nuvarande bestämmelser ska föräldragenerationen hållts i fångenskap i flera generationer bakåt, och kan du hitta sådana harar?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 10 jan-06 kl 19:09 »
Hej på er!

Harar föds upp i fångenskap, på Orust i Bohuslän, där jag bor finns flera stycken som sysslar med detta. De används huvudsakligen för att sätta ut i naturen, som jaktobjekt. Bästa tipset jag kan ge är att kontakta jägarföreningar, de kan ha koll på vem som grejar med detta. Priser för avelsdjur ligger runt tusenlappen sägs det!

Edgar

Paradis

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 jan-06 kl 11:26 »
Min pappa har fött upp svensk harear så det går men vi har innte haft nån lyck med det, då vi hade honor som bet sina ungar mm. men vet folk som har lykats med det.

Om du vill köppa för att föda upp så skulle jag rekomendera dej till att ringa till svensk jakt eller läsa deras annonser som dom har i tindningen.

Lycka till.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 jan-06 kl 13:09 »
De harar som hålls i fångenskap måste väl då vara fältharen, den har från början blivit inplanterad, och då finns det ju rimligen någon som hanterar harar i fångenskap. Visste att det fanns i Tyskland, men inte här.

Djur som härstammar från djur i fångenskap, går att köpa från vilket land som helst i EU, men det är ju mycket lättare om det finns här.

Har kollat det där med att honan kan bita ihjäl ungarna, detta försvåras om det finns plats, och hon inte har tillgång till ungarna mer än en gång per dygn, för amning. Det är så det går till i naturen, haren har lite kontakt med avkomman.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 jan-06 kl 11:34 »
Faktiskt är det tvärs om.
De flesta harar som hålls för avel är svenskharar. Detta eftersom det är de som är på tillbakagång och som man då vill stödja med utsättningar (om det är en lyckad idé eller inte är en annan sak...). Det finns även enstaka hägn som används till att träna stövare.
Om du skall ha djuren som köttproducenter är nog flockdjuret kanin att föredra framför ensamdjuret hare...

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

Paradis

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 mar-06 kl 12:44 »
Dom vi hade och dom vi vet som har harar har svensk hare har alldrig hört om nån som har tyskhare.

Kram

Irmelin

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 mar-06 kl 18:43 »
kan tillägga i denna disskution att det finns en ras som heter Belgis Hare i Sverige som föds upp i en ganska stor skala, dock främst i söder men även lite i norr.

Mvh Lisa
Smörblommans Kaniner
http://www.freewebs.com/smorblommanskaninerss

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 1 användare
LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser