Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äntligen är den första vårsådden gjord!  (läst 3981 gånger)

hönstanten

• Gäst
Äntligen är den första vårsådden gjord!
« skrivet: 10 jan-06 kl 12:35 »
Så har årets första fröer kommit i jorden!  ;D
Känns så bra att vara igång igen. Har sått tomater, chili, sallad i oilka former och kikärtor. Nytt för iår är kaffeplanta och kiwi.

Tack gode gud för vinterträdgården!!

;D

/HT

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Äntligen är den första vårsådden gjord!
« Svar #1 skrivet: 10 jan-06 kl 12:40 »
Gör du kaffe på kaffeplantans bönor? Eller?

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 jan-06 kl 12:41 »
Oj då ! Redan ? Berätta gärna lite om din vinterträdgård.

Vi vanliga folk får vänta lite till. Jag har sått lite basilika under min lampa så länge, det kliar ju i fingrarna, så får tomater och chili m.m. vänta tills feb-mars.

hönstanten

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 jan-06 kl 12:46 »
Gör du kaffe på kaffeplantans bönor? Eller?

Det är som sagt första gången jag provar och tanken är att jag ska försöka rosta dom till kaffe. Vi mal köpta bönor själva annars men tänkte nu prova och se hur det blir!  ::)

/HT

hönstanten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 jan-06 kl 12:53 »
Oj då ! Redan ? Berätta gärna lite om din vinterträdgård.
Ja, det ligger i anslutning till vårat sovrum med en balkongdörr emellan. Den är ca 25 kvm stor och har stora takfönster. Hel vägg mot norr och helglasat mot öster och söder (sol till ca 13:00 mitt på sommaren). Vi har som lägst 8 grader därinne och det är under slutet av november och december så att en del växter som behöver vila hinner det. Det är dessutom praktiskt att använda det till kylskåp för all julmat, korvar och rökta köttbitar.
Nu i januari sätter vi på en stor växtlampa och i början av feb blommar persikorna (som har färdig frukt i början av juni!)
Vi har egna färska örter året runt i vinterträdgården utom just basilika som vill ha lite varmare....
Vi har även vindruvor och citrusträd.
Fram till u har vi haft en stor (och då menar jag stor) trumpetblomma som blommar året runt men den tar förmycket plats så den kommer att klippas ner nu och flyttas ner i källaren så får den komma ut i sommar igen. Det är bättre utnyttjande av vinterträdgården att odla ätbara saker tycker jag.. ;)

Sedan finns massor smått och gott.

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #5 skrivet: 19 jan-06 kl 11:35 »
Jag ska sätta smultronfröer så fort jag kommer iväg till affären och kan köpa såjord.
Sen får de stå under ett lysrör i bokhyllan tills man kan sätta krukorna i fönstret innan utplantering.

hönstanten

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 mar-06 kl 10:59 »
..uppdatering på sådd och plantfronten.
Har sått mera som har kommit upp och blivit ganska stora plantor såsom 20 paprikaplantor, gurkor, meloner som blommar nu, sparris (120 plantor) för kommande sparrisodling (tar visseligen 4-5 år innan skörd men någongång måste man ju starta och köpa såmånga plantor blir DYRT), kronärtskocka, tagetes (för att förvirra kålfjärilen), jordgubbar för ny anläggning, vitkål, brysselkål, purjolök, basilika, persilja, apelsintimjan, timjan, citrontimjan, rosmarin...det är säkert något jag har glömt....kan tillägga att vi har ca 40 små persikokart på vårat persikoträd som blommade i januari  ;D (trädet bor i vinterträdgården  ::)

Längtar till våren!!!

/HT

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #7 skrivet: 20 mar-06 kl 00:00 »
Hönstanten; det skulle vara roligt att se lite bilder från vinterträdgården. Har du några att lägga upp?

Helenan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 mar-06 kl 15:55 »
(och då menar jag stor) trumpetblomma som blommar året runt men den tar förmycket plats så

Är inte trumpetblomman (du menar väl änglatrumpet?) förfärligt giftig? Jag har hört man inte ska ha den innomhus för att ångorna är så giftiga? Någon som vet om det stämmer?

Suresh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 mar-06 kl 16:03 »
Är inte trumpetblomman (du menar väl änglatrumpet?) förfärligt giftig? Jag har hört man inte ska ha den innomhus för att ångorna är så giftiga? Någon som vet om det stämmer?
Enligt personalen på min lokala plantskola skall man inte ens ta i änglatrumpeten utan handskar. Kan förorsaka hjärtflimmer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 1 användare
Tallefjant

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser