Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Strax startdags  (läst 20894 gånger)

Daniel Pettersson

• Göteborg
SV: Strax startdags
« Svar #40 skrivet: 02 jul-09 kl 08:14 »
Grattis :)
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #41 skrivet: 02 jul-09 kl 16:18 »
tackar, tackar.

Det känns fantastiskt, och det är jättekul att se mina små arbeta, flyga och ha sig :)
Gav stödfodring imorse med sockerblandning i honungsburk (socker, druvsocker, sackaros och honung) samt sojamjöl på ramkanterna och lite på flustret.

Full fräs idag sedan 08oo och grannarna rapporterar om bin i trädgårdarna för första gången på många många år!
underbart!
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

wictor

« Svar #42 skrivet: 02 jul-09 kl 20:14 »
Hej David.

Visst är det härligt!

Lycka till. Såväl för dig som dina grannar, ja hela din omgivning. Bina ger mer än man kan tro. De är härliga. Alla kommer nu att se bin i sina trädgårdar, upp till ett par kilometer hemifrån dig.

Ha det gott i sommar, och alla kommande somrar, med dina bin.

Vänliga hälsningar

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #43 skrivet: 02 jul-09 kl 20:44 »
Dag ett, ½ dl mått med sojamjöl omhändertaget, 1/6 honungsburk med sockerlösning omhändertaget och massor med flygningar :)
Verkar mycket lovande tycker jag.
Ser fram emot inspektion nästa vecka för att se hur drottningen tagits om hand och börjat arbeta.
« Senast ändrad: 02 jul-09 kl 22:05 av David Nordin »

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #44 skrivet: 02 jul-09 kl 20:58 »
Det är en skön känsla att äntligen vara biodlare :)
Det kyper i fingrarna på mig att gå och gräva men jag väntar tills på lördag då har de fått vara ifred en vecka och då skall det märkas drottningar:)

wictor

« Svar #45 skrivet: 02 jul-09 kl 23:16 »
Javisst är det härligt.

Men strunta i att märka drottningar. Är de inte märkta nu så kan du bättre vänta, bina kan få för sig konstiga saker när de ser en prick på hennes rygg.

Kolla bara så du har ägg, har du det så är allt OK och så stänger du igen. Bättre för bina - och alltså bättre för dig.

Jag har många omärkta drottningar, jag har koll på deras ålder ändå.

Lycka till, och säkert blir det mycket honung. Med denna sommaren blir det nog några kilo redan första säsongen för dig.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #46 skrivet: 02 jul-09 kl 23:28 »
Jag täntke att de skulle suga i sig från ljungen som kommer snart, så har man lite ramar till nästa år att köra CB med :)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 03 jul-09 kl 07:04 »
Vad anvnänder ni för sorts sojamjöl?

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #48 skrivet: 03 jul-09 kl 07:35 »
Risenta använda jag inhandlades på hälsokosten men finns nog på ICA etc

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 03 jul-09 kl 08:01 »
Hälsokost, alltså GMO soja  ;D

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #50 skrivet: 03 jul-09 kl 08:30 »
Hehehe.

De verkar tycka om mjölet iallafall :)

Sockret var en total hit det med

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #51 skrivet: 03 jul-09 kl 08:41 »
Hittade ingen info om att det skulle vara GMO men jag får hitta ett annat alternativ om det är så...

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #52 skrivet: 03 jul-09 kl 18:47 »
Vilken fantastisk sommar...

Det fullkomligt sprudlar av bin redan. Ser verkligen fram emot att gräva mig ner i samhället i nästa vecka :)
Jag är förvånad över hur snabbt de tömmer burken med sockervatten, det verkar vara en rejäl avläggare jag fick minsann.
1/4burk på två dagar...

Nåja, jag väntar fortfarande på min svärm, men jag får se om det blir nåt av det :)

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #53 skrivet: 04 jul-09 kl 22:12 »
Gjorde mitt första egna ingrepp idag i bikupan :)

Jaga har haft en tillsättningslåda för drottningen där hon haft sitt eget lilla harem. Ett hål öppnades då vi slog ihop gängen och hon sattes mellan två "lånade" ramar från annat samhälle.
Iallafall, så idag läste jag i en annan tråd om någons svärm, som byggt ut nästan fem ramar på två dagar och blev lite oroad :P

Mycket riktigt hade min fina mörka drottning krypt ut till samhället och gick vackert runt på ramarna. (underbart att se)
Det var ett myller av bin som hade fullt arbete med att bygga ut mina ramar :)
vildbygge till tusen ovanför platsen där drottningens bur fanns.

under hela detta arbete var alla bina så fatastiskt lugna att det var svårt att tro det, de satt så fint hela tiden att varken rök eller något annat utom kupkniv var nödvändigt :)

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #54 skrivet: 05 jul-09 kl 17:23 »
Var och kollade igår när jag bytte ut det mögliga sockret... dottningarna var redan märkta märkte jag :)
Fullt med ägg, pollen och honung (aka. sockerlösning) de hade byggtut 7 ramar fullt och påbörjat 3 i det samhället och i det andra var det 6 utbyggda och 4 påbörjade så jag är glad för i denna takten kanske jag kan få in lite ljung nu när den börjar blomma om ett par veckor.
Sojamjölet var orört eller nästintill men det är nog för att det varit superväder med bra drag hela veckan vi får se om de använder det nu när det skall bli sämre väder i 2 veckor.
Nästa koll blir på lördag och då skall jag nog slänga på en låda till (nr. 3) och dra på semester, det kommer bli svårt att låta bina vara i 3 veckor... jag får ju mina avläggare som skall stå på semesterstället snart så får pilla på dem istället :P

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #55 skrivet: 05 jul-09 kl 20:36 »
edit - flyttat till ny tråd

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 05 jul-09 kl 23:11 »
Flyttade två avläggare från Kyrkhamn på 10 ramar smockfulla med bin i kväll till Bromma och Lindarna ni kanske hört om.
Det hängde bin utanför så jag fick åka hem igen och komma tillbaka med utbyggda ramar (två lådor) annars fick dom inte plats.
När jag kom hem hade de flyttat in i båda lådorna och det var fortfarande gott om bin.
Jag satte på en låda till med 8 vaxade plastramar och en 4L foderram i mitten som tar två ramplatser.
De fick 1 kg socker och 1 Liter vatten 50/50 blandat vardera med lecakulor så får vi se hur länge det varar.

Det är bara att hoppas att de vaknar upp i morgon och skickar ut dragbina! Snickrar nu kupställ för ett antal kupor där jag befinner mig.

Bilden är tagen med mobilen i skymning om någon undrar.

Bina är Stockholms Carnica (dvs världes blandning). Drottningarna skall bytas ut!
« Senast ändrad: 05 jul-09 kl 23:18 av Sten-Åke Lindell »

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #57 skrivet: 06 jul-09 kl 09:12 »
Sten-åke jag måste säga att jag gillar flusterskydden vad tycker du?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 06 jul-09 kl 09:39 »
Jag har flusterdörr på 6 st avläggare "i fall att" men har de inte nedfällda. Just nu är mina avläggare ganska starka och lite väl protektionistiska ..
Carnica, sura jävlar om man stökar lite mer än vanligt, typ river i ramar, flyttar eller så. Men de jagar mig inte i trädgården än, det blir nya drottningar.
Men detta visste jag innan jag köpte. Dessa två avläggare kommer från erbjudandet som min dotter fick i samband med nybörjarkursen.
Under min fortsättningskurs och drottningodlingskurs så användes dessa kupor/bin delvis i utbildningen. Men nu står dom i Bromma.

Flusterdörren är bra när den behövs, man skall nog som regel ha minskat fluster när man starar upp en ny avläggare.
Men man måste se till att även drottningen kan flyga ut och para sig om det blir så i kupan.
Är flusterdörren stängd kan hon få problem att ta sig ut ev. in igen. Man måste alltså ha koll!

I detta fall är en annan typ av flusterförminskare bättre, en trälist som täcker flustret med ett litet avfasat hål 2-3-4 cm på mitten.
« Senast ändrad: 06 jul-09 kl 09:44 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 06 jul-09 kl 14:52 »
Hinner inte ens ringa och meddela att jag vill hämta min Bifor pall innan man får veta att det finns 5 st 10 ramars avläggare att hämta med bra krut i ...
Han har massor av beställningar i år och verkade lika chockad som jag. Biodlarsverige är på frammarsch ordentligt.
Men jag skall in till stan i morgon så det går ju bra, puh! NU HÄNDER ALLT!
Skall hämta flera avläggare där senare, tur att det är 1:a dan på en 5-veckors semester, länge sedan jag kunde ta 5 veckor på raken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

957 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser