Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hållbarheten på ägg???  (läst 1186 gånger)

Frostfjord

Hållbarheten på ägg???
« skrivet: 23 jun-09 kl 15:21 »
Hittade ingenstans om hur länge kan man ha äggen i kylskåpet innan dom blir dåliga för att ätas?? Någon som vet?! Tacksam för svar.

Jonte P

SV: Hållbarheten på ägg???
« Svar #1 skrivet: 25 jun-09 kl 11:47 »
De brukar hålla i flera månader i kylen. Om de börjar bli väldigt gamla brukar jag inte koka dem utan använda dem till matlagning eller bakning. Då kan man ju lukta på dem när man knäcker dem... Ägg håller mycket längre än de flesta människor tror. Vet faktiskt de som kastar (köpe)ägg som passerat bäst-före-datumet på kartongen!  :o
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Äggakungen i Lövestad

• -
SV: Hållbarheten på ägg???
« Svar #2 skrivet: 29 jul-09 kl 23:35 »
hönsägg är ca 3 månader ......lägg dom i ett glas vatten och testa dej fram ......färska så sjunker dom till botten direkt ....sen följer du ägget ...det blir lättare och lättare destu äldre det blir ......när det ligger på ytan så är det inget bra ägg att äta ......men det visste du redan antar jag ........men jag kör ungefär med att lagra mina i 1 månad innan jag tar in dom till mej här inne ...då dom blir lättare att ta bort skalet efter kokning =)
Brahama

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser