Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skadeskjutningar  (läst 18910 gånger)

Kålrabbis Mamma

• Värmland
SV: Skadeskjutningar
« Svar #80 skrivet: 22 jul-09 kl 18:10 »
Varför gäsp? tycker det är en givande tråd det här ::)
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

LasseDalom

• -
« Svar #81 skrivet: 03 aug-09 kl 08:38 »
Citat från: Rosten
Om man skjuer en räv pga onaturligt betende så var det säkert en kommunjägare som gjorde det.
Dom har som uppdrag att skjuta bort allt för tama djur. Innan dom blir ett problem.

Visst, visst. Men som jag redan tidigare skrev, jägarna matar själva rådjur och vildsvin här i trakten. Då är det ingen som funderar över onaturliga beteenden och dyligt. Allt hänger i slutändan på vad jägarna anser vara "nyttodjur" och vad man anser vara "skadedjur". Och har man ingen gevär så bör man tiga i församlingen.

lillfarmarn

• Småland
« Svar #82 skrivet: 03 aug-09 kl 08:46 »
Visst, visst. Men som jag redan tidigare skrev, jägarna matar själva rådjur och vildsvin här i trakten. Då är det ingen som funderar över onaturliga beteenden och dyligt. Allt hänger i slutändan på vad jägarna anser vara "nyttodjur" och vad man anser vara "skadedjur". Och har man ingen gevär så bör man tiga i församlingen.

Det stämmer förvisso! men dom matar inte rådjuren på "kökstrappan"..  blanda inte ihop äpplen och päron nu!

pålle

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 03 aug-09 kl 09:13 »
Det stämmer förvisso! men dom matar inte rådjuren på "kökstrappan"..  blanda inte ihop äpplen och päron nu!
  är det inen somm tängt att varenda höns upp födare är en potensijell räv marare men då heter det visst någe annat  ;) mvh pålle

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #84 skrivet: 03 aug-09 kl 12:17 »
"Lassedalom" har visserligen en poäng angående matningen men i vårat jaktlag finns det ingen som skjuter några djur på foderplatsen om det var det som var avsikten med inlägget ;)

Mickel Räv

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 03 aug-09 kl 13:16 »
Jag hade ett förslag att vi i Hasselforsreviret kunde köra vargarna till stan, vi blev av med vargarna och stadsborna med rådjuren men det var ingen som uppskattade det förslaget ;)

Ett sånt förslag hade jag nappat på direkt. Jag brukar faktiskt prata om det själv ibland, men jag brukar föreslå Lo. Plantera gärna ut varg runt koloniområdena i städerna. Då skulle vi kolonister kanske få färre besök av rådjur som äter upp alla våra grödor och istället skulle vi få ha de fina och fascinerande vargarna i vår närhet.
Fast jag förlåter trots allt rådjuren också. "skadedjur" är ett okänt begrepp för mig. Man får skydda sig så gott man kan med stängsel och dylikt.

Rosten

• Närke
« Svar #86 skrivet: 03 aug-09 kl 14:56 »
Visst, visst. Men som jag redan tidigare skrev, jägarna matar själva rådjur och vildsvin här i trakten. Då är det ingen som funderar över onaturliga beteenden och dyligt. Allt hänger i slutändan på vad jägarna anser vara "nyttodjur" och vad man anser vara "skadedjur".

Matning av jägare sker i skogen där man inte lär djuren att äta ur handen.
I dag har också  matningen av rådjur i lodjurstrakter upphört till stor del.
Pga att lodjuret utrotar alla rådjur vid matplatsen, oavsett om lodjuret är hungrigt eller ej.

Vissa folk i staden försöker alltid få vilda djur tama så att man kan mata dom ur handen. Dom djuren avlivas  sedan av kommunjägare. Då folk med katter ringer och gnäller till kommunens "miljö och hälsoskydd".
Eftersom dom är rädda att det tama/vilda djuret skall ta deras katter.

Och har man ingen gevär så bör man tiga i församlingen.
Då måste du ha massor av vapen? ;D
« Senast ändrad: 03 aug-09 kl 15:21 av Rosten »

pålle

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 03 aug-09 kl 15:16 »
Då måste du ha massor av vapen? ;D

;D ;D

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #88 skrivet: 03 aug-09 kl 16:22 »
Om vi nu ska föra den här diskussionen framåt så är det ju så att matning på foderplatser, och då menar jag inte i stan, är ett sätt att förhindra bl.a viltolyckor. Många djur tex. älg, rådjur och vildsvin söker sig till tex. åkrar och potatisland där de drar sina växlar rätt över vägarna. Att lägga ut mat på bättre ställen är ett slags viltvård. Sedan blir det nog tyvärr ofrånkomligt att man måste börja skjuta av vildsvinen på åtelplatsen. Vildsvinen har ökat på bara ett par år explosionsartat och gör stor skada på potatisåkrar men framförallt för latbrukarna. Grisarna plöjer upp ensilagegärdena och bajsar och rör runt jord och annat som sedan hamnar i ensilaget och gör det oanvändbart pga. toxiner som bildas.

Att hålla vildsvinstammen nere är nog ett måste för att inte stammen ska bli ohanterbar. Men det är ett svårjagat vilt där det krävs kunskap och tillgång till en bra hund som kan vara svårt att uppbringa. En del som jagar vildsvin ser fel på ledarsuggan och stora galtar, bla. på att suggan har vita markeringar vid trynet som av många uppfattas som betar. Skjuter man ledarsuggan så blir inte bara smågrisarna hulliganer som springer omkring efter något ätbart utan de andra suggorna parar sig hejvilt när ledarsuggan är borta med resultat att det blir ännu fler grisar. Vargen tar visserligen en och annan kulting men det är marginellt. En viss jakt behövs faktiskt för att hålla en viss balans bland viltet i vissa områden.

fröken_trassel

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 03 aug-09 kl 16:33 »
Men.... vart har skogsmullan tagit vägen? Har hon gett upp på sin egen tråd kanske?

Svagt... Mycket svagt att provocera och sen bara försvinna tycker jag!

/Marie

pålle

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 03 aug-09 kl 17:01 »
Var för ska vi ha vidsin över huvetaget det är ju ett in planterat djur det borde jämstellas med mård hunden? det till hör ju inte den narurliga fanuna mvh pålle

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #91 skrivet: 03 aug-09 kl 17:01 »
Om man nu ska hålla sig till trådens ämne vilket väl de flesta av oss kommit ifrån undrar jag om det är ok att skjuta djur bara man är "elitjägare" vad nu detta är för något. De som jagar har utbildning på både naturkunskap och vapenanvändning. Det är inte att "bara" skaffa sig ett gevär och skjuta hur som helst. Alla jaktlag jag vet om har alltid övningsskjutningar regelbundet på skjutbana, det är en förutsättning för att man ska få jaga. Det finns alltid en jaktledare som har ansvaret för att alla regler följs. Sedan hjälper det inte om vi hade en "elitjägarkår", för skadeskjutningar kan tyvärr hända ändå hur duktig skytt du än är. Jag kan inte se skillnaden mellan elit och vanliga jägare som dessutom känner till markerna och har koll på allt som händer i skog och mark.

Mickel Räv

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 03 aug-09 kl 17:04 »
Vargen tar visserligen en och annan kulting men det är marginellt. En viss jakt behövs faktiskt för att hålla en viss balans bland viltet i vissa områden.

Om vargen klarar av att ta älg borde de ju klara att ta vuxna vildsvin också. Vargar som jagar i flock klarar naturligvis det. Det kanske inte finns så mycket varg i de vildsvinsrika trakterna i södra Sverige. Vargarna finns väl mest i västra mellansverige. Ja, vildsvinen har ökat explosionsartat. Det är på grund av sådana saker som även de stora rovdjuren behövs i naturen. För att hålla balans i naturen. Sen är det inget fel med mänskliga jägare också. Vi kanske kompletterar varandra bra. Rovdjur är bra på att välja ut svaga och sjuka djur.

Margit

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 03 aug-09 kl 17:06 »
Rovdjur är bra på att välja ut svaga och sjuka djur.

Älgkalvar står främst på vargens matsedel  :-\

Mickel Räv

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 03 aug-09 kl 17:08 »
Var för ska vi ha vidsin över huvetaget det är ju ett in planterat djur det borde jämstellas med mård hunden? det till hör ju inte den narurliga fanuna mvh pålle

De har funnits i Sverige tidigare, men blev utrotade av människan. Mårdhunden har aldrig funnits här tidigare. Den blev väl inplanterad från Asien till finland (eller var det Ryssland?) och spred sig dörifrån och hit. Sen tycker väl jägarna att vildsvinen är roliga och goda  8)

Mickel Räv

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 03 aug-09 kl 17:10 »
Älgkalvar står främst på vargens matsedel  :-\

Helt ok för mig  :). Att ta ungar är också ett sätt att hålla en population i balans.

pålle

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 03 aug-09 kl 17:12 »
Om man nu ska hålla sig till trådens ämne vilket väl de flesta av oss kommit ifrån undrar jag om det är ok att skjuta djur bara man är "elitjägare" vad nu detta är för något. De som jagar har utbildning på både naturkunskap och vapenanvändning. Det är inte att "bara" skaffa sig ett gevär och skjuta hur som helst. Alla jaktlag jag vet om har alltid övningsskjutningar regelbundet på skjutbana, det är en förutsättning för att man ska få jaga. Det finns alltid en jaktledare som har ansvaret för att alla regler följs. Sedan hjälper det inte om vi hade en "elitjägarkår", för skadeskjutningar kan tyvärr hända ändå hur duktig skytt du än är. Jag kan inte se skillnaden mellan elit och vanliga jägare som dessutom känner till markerna och har koll på allt som händer i skog och mark.
Omm nualla är så välut bidade hur handet komma sig att ni skutrer på både hudar och jaktt kamrater så även på hästar med rytaare och grållar och gudvet vad kallar du sådant skyte vällutbildat omdömesjilt ? mvh pålle

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #97 skrivet: 03 aug-09 kl 17:19 »
Vildsvin fanns redan i Sverige för c:a 8000 år sedan men utrotades i slutet på 1700-talet bla. pga. den stora skada dom gjorde på grödorna. Som Margit skriver så tar vargar nästan uteslutande älg, stora som små. Det har man sett genom att undersöka tarminnehållet på vargar. Att jaga vildsvin så länge det finns älg är inte speciellt "lönsamt" för vargen och det är inga småbitar de ger sig på heller och svårjagade även för vargen, tar de grisar så är det oftast nån kulting som stryker med.

Det där med utbildning, så finns det ju "rötägg" inom alla kategorier. Tyvärr så är det ju dessa som låter höra tala om sig och det är dessa tex.media skriver om. Jag tror nog att alla oavsett yrke eller utbildning gör nåt fel någon gång i livet.

pålle

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 03 aug-09 kl 17:19 »
De har funnits i Sverige tidigare, men blev utrotade av människan. Mårdhunden har aldrig funnits här tidigare. Den blev väl inplanterad från Asien till finland (eller var det Ryssland?) och spred sig dörifrån och hit. Sen tycker väl jägarna att vildsvinen är roliga och goda  8)
omm ja mis rett vardet  vell femtonhudra tallet  då får vell domm åberopa av hävd  ;) sen håller ja med omm att domm är goda mvh pålle

pålle

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 03 aug-09 kl 17:24 »
Vildsvin fanns redan i Sverige för c:a 8000 år sedan men utrotades i slutet på 1700-talet bla. pga. den stora skada dom gjorde på grödorna. Som Margit skriver så tar vargar nästan uteslutande älg, stora som små. Det har man sett genom att undersöka tarminnehållet på vargar. Att jaga vildsvin så länge det finns älg är inte speciellt "lönsamt" för vargen och det är inga småbitar de ger sig på heller och svårjagade även för vargen, tar de grisar så är det oftast nån kulting som stryker med.

Det där med utbildning, så finns det ju "rötägg" inom alla kategorier. Tyvärr så är det ju dessa som låter höra tala om sig och det är dessa tex.media skriver om. Jag tror nog att alla oavsett yrke eller utbildning gör nåt fel någon gång i livet.
Det är mensklikt att fella men ja har fått en obehaglig schänsla att domm hålls bakomm rygen  mvh pålle

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser