Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på sandbad?  (läst 4921 gånger)

EvaE

• Gäst
Storlek på sandbad?
« skrivet: 22 jun-09 kl 16:46 »
Hej.

Jag undrar vad ni har för storlek på era sandbad samt
vart har ni placerat dom hos hönsen.
Tacksam för tips!  :)

//
Eva

prince

SV: Storlek på sandbad?
« Svar #1 skrivet: 22 jun-09 kl 17:34 »
Jag har 70 cm * 110 cm, har placerat det under sittpinnar och " bajsgolvet" som man rakar ur..
men det är ute mina älsklingar sandbadar.. aldrig inne..

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 22 jun-09 kl 18:48 »
Vi har en nergrävd skottkärra under ett avlagt bord, som vi fyllt med grusåssand. De badar ändå inte där utan i annan lucker sand/jord blandning eller i spånen inne. De nu 3 veckor gamla kycklingarna "sandbadar" redan utomhus! // I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

EvaE

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 jun-09 kl 23:02 »
Skönt att höra att era hönor inte badar i era sandbad heller. Trodde jag gjort ngt fel där ett taga.
Jag har en sån där zinkbalja fylld med myser sand som dom aldrig badar i. däremot bdar dom gärna i spånen eller ute.
Då låter jag den vara kvar som den är så får dom välja själva vart dom finner det lämpligast.

/Eva

Taggis

• vänner
« Svar #4 skrivet: 23 jun-09 kl 00:38 »
Mina fixar egna sandbad på gräsmattan ,där finns lite olika storlekar ett för gruppbad 4-5 st samtidigt,ett för 2 & ett för liten höna med små  :) hm tror det är 3-4 hålor just nu. Dom har haft sandbad i hönsgården men de använde dom inte nää gräsmattan var mkt bättre ::) !
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 23 jun-09 kl 09:27 »
Mina har sandbad inne och en pallram med jord ute.
Många skrev att hönor hellre badar i jord än sand.
Raskt gjorde jag en jordlåda.
Ingetdera är ngn större hit. ::)
Sanden inne äter de mest av.
« Senast ändrad: 23 jun-09 kl 17:06 av Lycka »
Hedemorahöns

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 24 jun-09 kl 10:30 »
Jag har samma erfarenhet, att hönorna inte vill bada i de sand/jord/torvbad jag gör åt dem, de vill välja själva, så de badar i spånet inne istället för fina sandlådan, eller i valfria jordhögar, rabatter och mellan rötterna till gamla träd etc.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Höns-Patrullen

• Närke
« Svar #7 skrivet: 28 nov-09 kl 13:53 »
Mina fixar egna sandbad på gräsmattan ,där finns lite olika storlekar ett för gruppbad 4-5 st samtidigt,ett för 2 & ett för liten höna med små  :) hm tror det är 3-4 hålor just nu. Dom har haft sandbad i hönsgården men de använde dom inte nää gräsmattan var mkt bättre ::) !
mina med  ::)
Live your life just the way you want...

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 28 nov-09 kl 18:35 »
Inför kommande vinter har mina fått en balja med en blandning av torv och finsand........i hönshuset, men faktum kvarstår att ingen badar i den utan fortfarande i spånet. Jag har sett Hedemoror som badade i finsand, så det dammade. Dock INTE_ mina.

Hälsningar från ett vårlikt Kolbäck
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

karsan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 29 nov-09 kl 00:40 »
Jag fixade en barnbadbalja med sand och jord och torv till mina två hönor inne i hönshuset. De rörde det inte. Sandbadar däremot i jorden i en torr plats växthuset - i somras sandbadade de utomhus men nu är det ju väldigt vått. Jag har just tömt barnbadbaljan, gett upp om den.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #10 skrivet: 29 nov-09 kl 10:44 »
Hade heller aldrig sett mina hönor bada i sandbadet innomhus förrän alldeles nyligen. Kom in i hönshuset en dag och tyckte att det var ovanligt dammigt i luften, då var det en höna som badade.

jasmine83

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 03 dec-09 kl 16:51 »
Kag hade förut en gammal kattlåda med sand i men ingen badade så jag tog ut den... nyligen tänkte jag att jag skulle pröva igen och tog en liten pall krage och ställde i ett hörn och fyllde med torv... kom in en timme senare och där ligger en drös med hönor och badar för fullt.... Så den får vara kvar.
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser