Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första symptom på "valpar"?  (läst 1104 gånger)

byggarebobbit

Första symptom på "valpar"?
« skrivet: 21 jun-09 kl 21:04 »
  Min tik är i höglöp o smet en natt o kom tibax efter mkt om o men o verkade mkt nöjd varpå grannen som har en ståtlig herre sa att han sett henne där..... ajajaj..men lite underbart. Är lite nybörjare o undrar hur snart man kan veta om skadan/undret skett....
Rosa torp med liten gård stor hund många katter fem blommehöns med tupp o två parakiter massa grodor snart hästar kanske grisar växthus land blommor massa bakom än mer framåt. tror igen, som faan

EmblaAsk

SV: Första symptom på "valpar"?
« Svar #1 skrivet: 21 jun-09 kl 21:17 »
  Min tik är i höglöp o smet en natt o kom tibax efter mkt om o men o verkade mkt nöjd varpå grannen som har en ståtlig herre sa att han sett henne där..... ajajaj..men lite underbart. Är lite nybörjare o undrar hur snart man kan veta om skadan/undret skett....

OM du inte vill ha valpar så kontakta veterinären omdelebart, så ger dom tiken en "dagen efter"spruta.

OM du vill ha ev. valpar så får du vänta och se, det brukar synas mot slutet iallfall, att dom är dräktiga. Tror det är 9 veckor en tik är dräktig, kan det stämma?

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #2 skrivet: 22 jun-09 kl 21:59 »
Normalt går en tik dräktig 64 dygn om jag inte minns fel? +- ett par dagar. Nu är det så många år sedan vi hade valpar men man vet nog efter en tid om det "tagit".

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 22 jun-09 kl 23:37 »
63 dygn räknar man oftast på.
Men om man inte ens vet hur länge en tik är dräktig så tycker jag nog att man inte bör ta på sig ansvaret att föda upp en kull valpar. Gå till veterinären och ge tiken en abortspruta. En hund som aldrig levat lider inte.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 24 jun-09 kl 08:00 »
63 dygn + - går en tik. Hos en förstföderska brukar man först lägga märke till att tuttarna växer, själva spenen blir större och det börjar anas en mjölkkörtel därunder, ett par dagar efter det brukar man kunna se att tiken blir något rundare över magen sett uppifrån. Är det en mkt stor hund kan magen vara svår att se ända fram tills 2 veckor innan förlossning.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #5 skrivet: 24 jun-09 kl 12:39 »

Hej.
Om raserna överenstämmer i storlek och du känner att du har tid/råd att behålla tiken dräktig så kan du be veterinär göra ultraljud om ca fyra fem veckor. Räkna 63 dygn från parningsdatum så får du fram en ungefärlig valpningsdag +- några dagar, under den tiden ska du läsa på så mycket du bara kan. Ställa frågor på olika forum går också bra bara du tänker dig för  ::). Det finns massor med hundforum på nätet men på de flesta härjar "antiblandisgruppen" som gör att dina frågor inte behandlas med respekt utan du blir istället i princip idiotförklarad >:(.
Här kan du oftast få bra svar om inte så får du gärna PM:a mig ;)
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
« Svar #6 skrivet: 29 jun-09 kl 21:07 »
Jag märkte ingenting på min tik, dom kunde bli törstiga, dom kunde bli illamående efter två veckor fick jag höra, jag var övertygad om att det inte hade blivit någonting tills jag gjorde ultraljud i femte sjätte veckan, jodå, där var valpar, och genast kunde jag ju se att hon visst hade blivit större om magen ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser