Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur betar gäss?  (läst 6794 gånger)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Hur betar gäss?
« skrivet: 21 jun-09 kl 17:33 »
Hej.

Jag undrar hur gäss betar. Äter de högt, medelhögt eller lågt gräs? Kan man ha kor och sen följa dem med gäss och på så vis utnyttja betet mer intensivt?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Hur betar gäss?
« Svar #1 skrivet: 21 jun-09 kl 19:11 »
Mina gäss föredrar där det är kortklippt så det skulle säkert gå bra att låta dem beta efter andra djur.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 jun-09 kl 21:04 »
precis det har jag gått å undrat senaste dagarna. Kort och spätt, alltså nytt gräs, eller kan de äta grovt skit som fåren ratar?

Jonte P

« Svar #3 skrivet: 22 jun-09 kl 10:47 »
De äter absolut inte grovt bete som fåren ratat. De föredrar spätt gräs som inte gått i ax och vitklöver. Mina betar nu där korna gick tidigare. Kommer sen att släppa in korna och ev hästarna igen för att beta ner det som gässen inte tar. Annars kan man ju putsa eller klippa med gräsklippare om det inte är så stor yta ifall gässen inte hinner med att hålla det kort.
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 jun-09 kl 21:14 »
finemang, tack tack för viktigt svar

Georgisten

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 24 jun-09 kl 08:59 »
Äter de mer än bara grönt t ex. maskar i komockor och insekter? Sniglar?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 jun-09 kl 20:17 »
de käkar ju... liksom parasiter. Därför är de helt utmärkta växelbetare. de låter inte bara marken vila från det andra djuret, de käkar upp deras parasiet å rensar ocskå.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 27 jun-09 kl 20:33 »
Det blir till att handla ett par gäss då... Har ett bete unt en av dammarna där det växer alldeless för saftigt gräs för kora o fåren..det blir rännskita direkt :(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Georgisten

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 28 jun-09 kl 16:33 »
Vad trevligt att de käkar proteinet också! Jag hörde nånstans att gäss är den bästa gräsomvandlaren till protein. Mycket effektivare än kor till exempel. Så egentligen borde väl gräsgäss vara bättre än nöt? Fast efterfrågan kanske inte är lika hög? Jag vet inte hur fort gäss växer... och klarar de sig bara på gräs? Betesbroilers och kalkoner behöver spannmålstillskott som jag förstått det?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #9 skrivet: 28 jun-09 kl 16:40 »
Gäss äter inte insekter och daggmask och andra såna djur. Får de med sig nåt som är så litet att det gömmer sig i gräset som parasiter så slinler det med. Men flugor och annat som de ser ratar de. Gäss är ju rena gräsätare på så vis.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 29 jun-09 kl 09:59 »
Hur snabbt växer de på en gräsdiet då? T ex om man jämför med broilers och kalkoner?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #11 skrivet: 29 jun-09 kl 11:09 »
Rätt fort växer de men inte som broilers. Mina äldsta är födda runt 1/5 och de är snart halv växta.

Jonte P

« Svar #12 skrivet: 29 jun-09 kl 14:36 »
Mina gässlingar tar faktisk aktivt flugor som sitter på väggen i stallet när de är inne men de är ju inte alls lika intresserade av insekter som t ex kycklingar.

Att de kan ha en parasithämmande effekt på andra djurslags parasiter hänger inte bara ihop med att de råkar få i sig parasitägg och larver som sitter på gräset de äter utan även på att parasittrycket minskar om det inte finns rätt värddjur på betet under en längre period.

Att gäss skulle vara bättre proteinomvandlare än nöt är jag personligen lite tveksam till. De vuxna gässen behöver ju spannmål under vinterhalvåret (har svårt att tro att de skulle klara sig på enbart hö eller ensilage) och gässlingarna har behov av proteinrikt kraftfoder under en stor del av sin uppväxt. Nötkreatur klarar sig i regel på enbart bete respektive hö eller ensilage om man inte driver produktionen för hårt.

För resten, om man vill låta gässlingarna utnyttja betet i så stor utsträckning som möjligt och välja en relativt extensiv uppfödning, när kan man då sluta att ge dem kraftfoder. Har sett uppgifter på allt från sex till åtta veckor. Hur gör ni andra som bara föder upp till husbehov?

En sak till: Det känns oerhört slösaktigt att de vuxna gässen smaskar i sig en massa dyrt tillväxtfoder som är ägnat gässlingarna. Har funderat på om man skulle kunna göra något slags gässlingkammare motsvarande lammkammare dit bara gässlingarna kan ta sig in och sedan ha fodret där inne utom räckhåll för de vuxna (som börjar bli feta). Någon som provat eller tillämpar det?

Vargalyster: Du undrade hur snabbt gäss växer. De växer väldigt snabbt. Man ser faktiskt skillnad om man varit bortrest över ett par dagar!
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Georgisten

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 29 jun-09 kl 17:23 »
Tack för svaret! Det är just en extensiv uppfödningsvariant jag funderar på där man flyttar gässen varje dag mellan tillfälliga el-stängselpaddocks. Man kan då ha kor som man flyttar på samma sätt framför gässen men det känns ju vettigare att ha fåglar som äter fluglarver i komockorna än sådana som inte gör det. Gäss har jag fått för mig står emot rovdjur bättre än andra fåglar dock vilket kan göra dem praktiska för detta lite mer öppna uppfödningssätt?

Georgisten

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 12 jul-09 kl 20:09 »
Om man stänger in gässen tillfälligt i en mindre elnätsfålla... äter de upp det grova gräset då också? Man kan ju flytta dem dagen efter till en ny likadan fålla om det funkar med betet tänkte jag? :)

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 02 aug-09 kl 00:12 »
Äter gäss all sorts växtlighet, eller är de som hästar och kor, och lämnar en massa? Har haft hästar här i år som växelbete till fåren och är besviken. De lämnade fan hälften, sånt som fåren äter då det är spätt, men det var det ju inte efter en månad med hästar. Värsta kvastarna i halva hagen.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #16 skrivet: 02 aug-09 kl 09:49 »
På vår gräsmatta betar de allt om den är kortklippt när de börjar men på åkrarna där det växer örter och andra sorters gräs sparar de en hel del.

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 02 aug-09 kl 12:05 »
även om det är kort alltså? Så "slänger" de växtlighet?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #18 skrivet: 06 aug-09 kl 00:35 »

De ratar det mesta som inte är gräs.De älskar dock maskrosor och gräver även upp roten. Kirskål rör de inte.
Grovt gräs har de ingen nytta av.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 06 aug-09 kl 19:56 »
men är de petiga med olika sorters gräs?

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare
Jonas_

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser