Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får och får mjölk?  (läst 8018 gånger)

Savonit

• -
Får och får mjölk?
« skrivet: 21 jun-09 kl 12:50 »
Hej jag undrar om någon har koll på detta.
Jag har letat men hittar inget.
Om  man nu framöver kommer ha lite får, har jag även funderat på om man skall ta tillvara på lite mjölk från någon mjölk tacka.
Men har inte fått fram något om vad det är för mjölk tackorna ger en.
Är den lik get mjölk, där all mjölk är mjölk och inte kan separeras till grädde, mjölk eller är den lik ko mjölk där man kan separera grädden ifrån mjölken?

Och ni som smakat är får mjölk gott?
Vad är godast får mjölk eller get mjölk?
Tack.

kaninkattohöns

• Gäst
SV: Får och får mjölk?
« Svar #1 skrivet: 22 jun-09 kl 14:04 »
Smakar lika äckligt som getmjölk för den komjölkvane, inget grädde utan separator(maskin).
Om du intevill göra ost, skaffa en ko istället.

Fåraherden

• -
« Svar #2 skrivet: 22 jun-09 kl 15:25 »
Ja heller ett mjölkfår. De har godare och framför allt betydligt mer mjölk. Godheten, tja någon mer makalös ost än Bredsjö blå (fårost) Är svår att hitta.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 22 jun-09 kl 15:47 »
En del Sveafår mjölkar tydligen riktigt bra, men Jag har Ingen aning om hur mjölken smakar?!? Är det verkligen olika mellan raser?       Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Pukared

• Halland
« Svar #4 skrivet: 22 jun-09 kl 22:47 »
Ja heller ett mjölkfår. De har godare och framför allt betydligt mer mjölk. Godheten, tja någon mer makalös ost än Bredsjö blå (fårost) Är svår att hitta.

Vad kul att du gör reklam för Bredsjö Blå! Visst är den underbar!! Maken jobbade där ett tag.
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

kaninkattohöns

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 jun-09 kl 02:20 »
om man är van vid komjölk smakar nog varken får eller getmjölk något vidare, det är bara så. Tyvärr.
Jag kan inte tänka mig att rasen kan göra en skillnad. Hos kossorna är det en skillnad på fetthalten mellan olika raserna, men jag tror inte smaken är mycket olikt.
det bästa man kan göra med får och getmjölk är ost -den smakar mycket mer än komjölkost.

Mjölkfårrasen finns det bara två: dom ostfrisiska och dom franska La Conne (har vi inte här).

Fåraherden

• -
« Svar #6 skrivet: 24 jun-09 kl 08:56 »
Vad kul att du gör reklam för Bredsjö Blå! Visst är den underbar!! Maken jobbade där ett tag.

Vill bara slå hål på en del myter om fårmjölk. I detta kossa-land har folk ibland svårt för både getost och fårost. Tog den som exempel på färträfflig ost, det finns fler fina fårostar.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Mushi

« Svar #7 skrivet: 24 jun-09 kl 09:23 »
Fårmjölk är superfin. Men de flesta får (de som inte är mjölkfår) mjölkar inte så mycket att de både kan föda sina lamm och ge ett överskott till människorna. Förrutom under de första veckorna, då kan vissa tackor behöva mjölkas ur. Sen blir lammen stora nog att ta allt, och de behöver det om de ska växa bra. Smaken på mjölk varierar till och med mellan individer, så jag skulle gissa att ras också kan göra skillnad. Foder och bete påverkar också smaken.

Falin

• -
« Svar #8 skrivet: 24 jun-09 kl 14:50 »
Jag tycker getmjölk och komjölk smakar i princip likadant. Fårmjölk återstår att se!  :)

Däremot innehåller fårmjölken betydligt mer näring och har högre ts-halt än de andra två. Det behövs bara hälften så mycket fårmjölk för att göra ett kg ost, jämfört med komjölk.

Oviken startade enligt deras hemsida med Leicester, Svea och Gotlandstackor, som betäckts med Ostfriesiska baggar. Jag kan tänka mig att finull mjölkar rätt bra också.

ewe

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 01 nov-13 kl 17:49 »
Finns de någon som köper fårmjölk eller måste man ha eget mejeri för att förädla och sälja sina produkter. Tänker då i lite större skala. Ni som mjölkar får eller get. Vad gör ni med mjölken om ni inte har eget mejeri eller mjölken används för husbehov? Ska man hitta ett litet mejeri i närheten och höra om dom vill köpa mjölken... Hur gör men isf med transport?

Dela detta:

* Inloggade just nu

1778 gäster, 2 användare (1 dolda)
Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser