Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Berätta för mej om minigrisar....o Linderödare  (läst 2017 gånger)

byggarebobbit

Berätta för mej om minigrisar....o Linderödare
« skrivet: 20 jun-09 kl 19:58 »
...jag är så nyfiken på dessa små lustigheter.... Vad kräver de för utrymme, mat, omsorg o levnadsvillkor osv? Är de framavlade för att vara innomhusdjur eller kan de leva ute/i stia (minigris)? Om man skulle starta en mindre uppfödning, hur ser lönsamheten ut för virse versa? Är svinsugen på grisar...hehehe
Rosa torp med liten gård stor hund många katter fem blommehöns med tupp o två parakiter massa grodor snart hästar kanske grisar växthus land blommor massa bakom än mer framåt. tror igen, som faan

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
SV: Berätta för mej om minigrisar....o Linderödare
« Svar #1 skrivet: 21 jun-09 kl 00:34 »
Grisar är underbara djur. ;D
Själv är jag inne på mitt 19 år med minigrisar och har varit uppfödare i 14 år.

Minigrisen är en gris av en mindre storlek och kan leva precis som de stora grisarna.
De är inte avlade för att bara bo inomhus.
Jag har faktiskt en minigris som bor ute året runt tillsammans med min linderödare. De trivs jättebra tillsammans.

Någon större lönsamhet i att föda upp minigrisar ska du inte tro att det är. Det är bara en dyr hobby.  :-\
Det kostar en hel del och sen är det inte kanske alltid som manblir av med alla kultingar heller.
Det är en väldigt liten marknad och konkurrensen är stor.

Som uppfödare ska du kunna hjälpa dina kunder också, och det krävs det både kunskaper och erfarenheter till.
Skaffa dig det först innan du börjar med avel.

Vad gäller linderödarens lönsamhet så överlämnar jag det till proffsen. Jag har bara min som ett sällskapsdjur och bökmaskin.  ;D

Jag kan skriva hur mycket som helst i ämnet. ::) så titta gärna in på in hemsida www.minigrisar.se. Där har du det viktigaste du bör veta om minigrisar.
 ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

AnnaPanna_is_back

« Svar #2 skrivet: 21 jun-09 kl 10:42 »
Håller med Eva, men vill göra ett tillägg.

För mig är skillnaden mellan minigris och Linderödare ganska stor. Nämligen den att minigrisar har man till sällskap med livslångt (grisens alltså) åtagande. En Linderödsgris har man i regel som markberedare för att sedan vid utfört arbete slakta och äta. Man kan ju äta minigris också, men det känns ju lite onödigt eftersom de är mkt dyrare i inköp och inte ger så mkt kött, inte heller är de lika effektiva som en större gris i markberedning.

Du bör kanske fundera kring varför du är svinsugen :-), är det för mat el. för sällskap eller kanske både ock! För självklart är Linderödare lika ljuvliga djur och du kan ju ha dem till sällskap också såklart!

byggarebobbit

« Svar #3 skrivet: 21 jun-09 kl 20:59 »
  Jag är intresserad av 2 gyltar(honor va?) av fin färg.....pma mej nån som har runt östergötland till bra pris..
Rosa torp med liten gård stor hund många katter fem blommehöns med tupp o två parakiter massa grodor snart hästar kanske grisar växthus land blommor massa bakom än mer framåt. tror igen, som faan

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #4 skrivet: 21 jun-09 kl 23:42 »
  Jag är intresserad av 2 gyltar(honor va?) av fin färg.....pma mej nån som har runt östergötland till bra pris..

Vilka av grisarna gäller det. Mini eller linderödare?
Och vad är ett bra pris?
Och vad är fin färg?

Och eftersom du söker efter gyltor är det väl troligt att du ska ta kultingar va.  ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Ronny

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 26 jun-09 kl 06:40 »
Vilka av grisarna gäller det. Mini eller linderödare?
Och vad är ett bra pris?
Och vad är fin färg?

Och eftersom du söker efter gyltor är det väl troligt att du ska ta kultingar va.  ;)

Jag håller tummarna för att valet blir minigrisar!

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

byggarebobbit

« Svar #6 skrivet: 27 jun-09 kl 17:59 »
  Tja det lutar åt mini till att börja med. Men kan dom bereda jord?

AnnaPanna_is_back

« Svar #7 skrivet: 28 jun-09 kl 09:39 »
Det är få minigrisar som plöjer effektivt. De bökar lite här och lite där, gör lite gropar när det varmt, men räkna inte med någon markberedning om du ska minigrisar. Då är det djur till sällskap du köper. Om du har många kan de hålla efter gräset, men de lämnar ju smörblommor och annat giftigt och äckligt ;-).

byggarebobbit

« Svar #8 skrivet: 28 jun-09 kl 13:18 »
  Ja klurar... Men jag har vänt mej mot linderödare nu med tanke på markberedning o ev kött. Vad behöver de ha för utrymme o "boende". Vad äter de o vilka är de största omkostnaderna jag bör känna till..tacktack

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser