Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Insekter!  (läst 7283 gånger)

hustran

Insekter!
« skrivet: 19 jun-09 kl 20:11 »
Jag önskar såååå en egen tråd om insekter,. det är så intressant och viktigt. Snälla vi måste få en. :)

Neiklot

• Gäst
SV: Insekter!
« Svar #1 skrivet: 01 jul-09 kl 20:16 »
Ja, det beror väl på vad det är för insekter?

Huruvida en nagelspinnare eller ekoxe skulle vara intressant i självhushållarkretsar vet jag inte..

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 01 jul-09 kl 20:32 »
Är det fler än jag som tycker det är ovanligt lite fjärilar iår?

Tror jag läst om det nånstans också, att dom är på nedgång.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #3 skrivet: 01 jul-09 kl 21:44 »
ovanligt många blindningar dock....
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 02 jul-09 kl 16:35 »
Va farao är "blindningar"?

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #5 skrivet: 02 jul-09 kl 16:38 »
Stora elaka jävlar som sticker och gör hemskans ont. Trivs i värmen och blir som galna om man är lite våt eller svettig. Guds straff till Dalslänningar antagligen!!

Tror de kallas fläckfluga i Karlstadtrakterna...
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 jul-09 kl 18:16 »
Va farao är "blindningar"?
Här omkring är "blinning" samma sak som insekten "broms" i.a.f.. :)

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #7 skrivet: 02 jul-09 kl 18:26 »
Här är det två olika elakingar men rätt lika... Bromsen är lite kortare och tjokare och förekommer mest vid vattendrag. Blindningen kan vara överallt...

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #8 skrivet: 02 jul-09 kl 18:37 »
På wikipedia stod att broms och blinning ( den stavningen...) var samma sak, dock att det finns 45 arter varav en kallas blindbroms. Det är väl den kanske som hos oss kallas blindning... Vad vet jag... Här är i alla fall en bild på den fule faan...

Eller inte...!!!! Hur sjutton läggar man in bilder?[imghttp://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Bremse_Tabanidae.jpg][/img]

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 01 aug-09 kl 19:03 »
Är det nån som vet vad detta är för larv? Den var c:a 1 dm lång och lillfingertjock. Prickarna på ryggen var intensivt blå, har letat i många forum men ingen vet.

http://img10.imageshack.us/img10/6623/dsc00084n.jpg
« Senast ändrad: 01 aug-09 kl 19:05 av Kålrabbis Mamma »
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Margit

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 aug-09 kl 20:25 »

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 01 aug-09 kl 20:41 »
Jaa precis en sådan, hur ser den ut färdig? Konstigt att man inte kan få svar av de sk. biologerna. Har meilat olika instanser, inte ett ljud, naturmorgon tex. "ljudlöst".  :P

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 01 aug-09 kl 20:49 »
Tack så mycket Margit! har sökt i över ett år även i böcker efter denna fantastiska larv men inte funnit något. ;D

Margit

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 aug-09 kl 20:53 »
Tack så mycket Margit! har sökt i över ett år även i böcker efter denna fantastiska larv men inte funnit något. ;D

Varsågod, var så lite så. Visst är det intressant med insekter! Jag gillar fjärilens utvecklingsstadier!

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 01 aug-09 kl 20:59 »
På tal om insekter, för tre år sedan hittade jag en Oleandersvärmare i Klimatisen det var väl i Maj tror jag, tyvärr blev bilderna så dåliga jag tog dom med telefonen. Ser ut som ett grönkamoflerat Viggenplan ungefär, finns i Asien o Afrika men är ibland gäst i Sverige men kan inte överleva här. Skulle vara intressant att få reda på om det är fler som sett denna relativt ovanliga gäst. (bilden på larven är otydlig men Margits bild stämmer helt överens med den jag såg) :)
« Senast ändrad: 01 aug-09 kl 21:02 av Kålrabbis Mamma »

Margit

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 01 aug-09 kl 21:26 »
När jag var liten hade jag dille på Ligustersvärmarlarver, de var så himla stora och läckra. Neongröna med lila och vita streck på sidorna och en tagg därbak  ;D.

Själva fjärilen är ganska intetsägande däremot.

http://allevad.imagedesk.se/viewpic.htm?ID=165030&set=pfset

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 01 aug-09 kl 21:33 »
Visst är dom groteska och vackra på samma gång. När jag var liten och bodde hos farmor på somrarna där det fanns enorma mängder Ligustersvärmare trodde jag att det var Kolibris! :-[

LasseDalom

• -
« Svar #18 skrivet: 04 aug-09 kl 08:50 »
Citat från: Foppas fot
Är det fler än jag som tycker det är ovanligt lite fjärilar iår?

Tror jag läst om det nånstans också, att dom är på nedgång.

Jo det har varit dåligt i år, men jag tror nog att det främst beror på vädret. Det har kommit kallperioder med jämna mellanrum som satt stopp för utvecklingen. Fjärilarna är dock på nedgång, "välskötta" tomter, vägkanter och grönområden där trimmers och röjsågar ofta går fram, förstör ofta livsutrymmet för fjärilar. Det är dock ganska enkelt och gynna fjärilsbeståndet om man vill. Att ha en liten förvildad del på tomten där man låter nässlorna stå kvar är viktigt. Sen finns det en hel del blommor man kan plantera för och gynna fjärilsbeståndet, exempelvis buddleja, såpnejlika, kaprifol osv.

Rödskägg

• Småland
« Svar #19 skrivet: 12 aug-09 kl 09:23 »
Oregano, där vi bodde förut växte oreganon ohämmat och fjärilar fanns i sådan variation och mängd att det gällde att hålla käften annars hade väl hela tomten blivit nedlusad av nyfikna och deklarerad som reservat.
Tycker det blev klart bättre med fjärilar sista veckan i Juli och framåt, vi har nog också haft det betydligt torrare och varmare än stora delar av övriga landet under perioden.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser