Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner som leksaker?  (läst 4257 gånger)

Skogsmullan

• Västergötland
Kaniner som leksaker?
« skrivet: 08 jan-06 kl 13:22 »
Det finns många människor som tar väl hand om sina kaniner beträffande mat, stimulans och motion.
Men jag skulle tro att det finns ännu fler som inte gör det.
Föräldrar som skaffar en söt kaninunge åt sitt barn och också överlåter handhavandet till denne vilket efter en kort tid får tråkiga konsekvenser för djuret.
Han får sitta där  i sin bur när han inte är rolig längre. Börjar bitas och klösas och blir ännu mer odräglig att han med att göra.
Åren går och han sitter där han sitter om han inte lämnas till nåt lite större barn som tros kunna ta bättre hand om djuret, vilket han/hon också gör en tid för att sedan få andra intressen i fokus.
Kaninen sluta äta, troligtvis pga tristess OCH att tänderna vuxit sig för långa så att det helt enkelt inte går att tugga.
Gnagpinnar och annat viktigt har länge saknats i buren.
Jag har själv sett ett par niner där tänderna i överkäken vuxit ner i underkäken och börjat tränga in i köttet. Mycket olustigt.
Om man ser till detta stora problem med kaniner som leksaker kan man fråga sig om det verkligen är fair mot dessa djur (och även andra) att vara till salu.
Vad tycker ni?

IsaIrina

• Ljungdalsgården
Re:Kaniner som leksaker?
« Svar #1 skrivet: 08 jan-06 kl 14:26 »
Håller med dej fullständigt!! >:(

Vi har tagit hand om 10 kaniner och en del av dom
var just för att intresset svalnat.

Det är just därför jag inte har kunnat sälja några av mina kaninungar för jag litar inte på att dom får det bra.

Det finns ju massor av folk som tar hand om sina kaniner men jag kan ju aldrig vara säker. :-\

Det är lite som katter....Jag tror aldrig att ett sånt problem skulle uppstå med hundar. Visst finns det folk
som inte tar hand om sina hundar också men inte i så stor utsträckning. Man kan ju undra varför? Djur som djur tycker jag.

Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Elisa

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 08 jan-06 kl 20:29 »
Vore priset högre för kaniner så blir det ett annat status på dem. Men när en del säljer kaniner för 10 kr och uppåt så blir det så. Själv säljer jag t ex inte små kaniner (dvärgraser) till barn under 12 år för det tröttnar på dem. Jag säljer fransk vädur till småbarn och har ännu inte fått några som tröttnat eller ringt om det. Sedan kan man aldrig säga att de inte gör det.
Känner det samma. Hundar har hög status och kostar massor att köpa och det i sin tur gör att föräldrar tänker efter innen de skaffar djuret. Men en kanin som kostar 10 kr är ju inte så noga med. Jag tar hellre bort mina kaniner än skänker dem. Tar för kelkaniner 250 kr. Andra 500 kr. Så man tänker i alla fall lite mer när priset är högre.
Sedan finns ju den kategorin av människor som inte alls skall ha djur, men de köper ju alltid ändå.
Elisa
inga djur för tillfället.

mosesmia

• Lappland
« Svar #3 skrivet: 08 jan-06 kl 21:21 »
Hejsan
Håller verkligen med er.
Det är så många Kaniner som far illa.
Som-03 flyttade en kanin in på våran gård, Hon började vara här och vi självklart kunde ju inte låta bli att mata henne.
Hon stannade hela sommaren och ingen verkade sakna henne. Vi frågade runt i byn om det var någons, men icke.
Vintern började närma sig och det kom mer och mer snö.
Hon skuttade omkring här på gården, bland fåren och hönsen.
Tillslut kunde jag inte vänta, man vet ju att det kommer nätter uppemot - 35 grader, hon skulle ju kunna frysa ihjäl.
Hon var frukansvärt vild, man fick inte komma för nära, då stack hon.
Det var bara att klä på sig, och sedan sitta och fjäska.
Försökte i 3 dagar fånga henne med håv, men döfött.
Tur att det finns kaningodis, tillslut fick jag tag i henne dock med lite våld, jag blev tvungen att lyfta henne i nackskinnet.
Hon fick flytta in i fårhuset, i ett eget bås. Första tiden instängd men sedan hade hon tillgång till hela fårens vinterhage. Hon blev efter fjäsk världens snällaste kanin, man kunde lyfta upp henne(utan våld). Hon blev jättetam. Hon fick leva resten av sin tid med fåren i deras vinterhage. Har underbara kort när hon ligger mitt bland fåren, man kunde nästan tro att det var ett lamm. Hon dog tyvärr i sommras.
Men vi fick faktiskt ett besök efter att vi fångat in henne, av ett par tjejer. Det hade varit deras kanin, men hon hade varit så vild, så de hade släpp lös henne. Vi fick behålla henne om vi ville och det ville vi självklart.
Det är alltid tråkigt när djur far illa, Jag mår jättedåligt.

En pris höjning på kaniner är kanske inte så dumt, eller att man kollar upp köparna lite, så de vet vad dom köper.

Hälsningar Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Skogsmullan

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 09 jan-06 kl 20:53 »
Hej igen!   Ja, kanske höjda priser skulle hjälpa några kaniner. I zoo-butikerna kostar dom en hyfsad slant tror jag, eller?  
Problemet är alla som parar sina egna djur hemma för att tjäna några hundringar.
Hur "upplyser" man dom om vikten av seriösa och pålitliga köpare?
Problematiken kring dessa djur är omfattande. Jag har varit i kontakt med Föreningen Djurens Rätt och div. kaninsajter m.fl i frågan.
Om fler börjar trycka på kanske det händer nåt bra till slut, eller ialla fall något bättre.
Har också skrivit insändare till div. tidningar.....
Skriv ni också :)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 10 jan-06 kl 23:09 »
Jag tror lösningen är inte så svårt.

1. Sälj bara utekaniner.

2. Sälj bara till vuxna.

3. Ta realistiska priser, ingen 'symbolisk' summa.

4. Skriv i köpeskontrakt (därav de får en kopia) att du tar tillbaka kaninen så länge den är frisk. Det kan vara intressant för din egen avel och är praktisk för köparen.

Personligen slaktar jag hellre än att jag sälja ett present eller en leksak.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Nystugus

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 12 jan-06 kl 16:21 »
Hej!

Jobbigt läge för oss, som ibland måste avyttra något djur, kanske helst då sådana djur som man brukar skaffa till ungar, t.ex marsvin, kaniner, kattungar......

De kaniner jag sålt 2005 har varit till vuxna människor med intresse för avelsarbete.
Men jag kommer att erbjuda alla köpare, möjligheten att lämna tillbaka kaninen om de av någon anledning inte kan ha den kvar (läs tröttnat >:() På så sätt hoppas jag förhindra att kaninen blir någon slags vandringspokal, ungar emellan.

Jag diskuterar också lite djuretik med köparen (om det nu tjänar nå´t till....)

Dessutom ska kaninerna inte vara alltför billiga, som nämnts.

hej vejs!

/Kent

Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #7 skrivet: 11 feb-06 kl 19:50 »
Det värsta tycker jag är alla som huxflux blivit JÄTTEALLERGISKA!!

Kan man inte erkänna att man tröttnat på djuren??

Har tagit hand om ett antal kaniner där ägarna blivit allergiska och i nästa andetag säger att de ska skaffa hund... Är det det första man tänker på när man precis upptäckt att man är allergisk.

Tar hellre bort överflödiga djur !
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Kerstin Linnea

« Svar #8 skrivet: 22 jun-06 kl 10:59 »
Hej jag tänkte bara säga att det alltid finns undantag...
Jag har precis köpt två kaninhonor (ungar) som jag ska ha till
avel , både för att få fram lugna kelkaniner och till kött....
Den ena är en fin gotlandskanin med genbank och den andra en riktig gatkorsning med mamman rex och pappan en stor dvärgvädur....Gotlänningen betalade jag 250 för och korsningen 20  (en selma). Och dom går nu i en STOR bur tillsammans med förhoppningen att det ska gå bra senare också.. :D
Dom är jättesöta och jag ska göra mitt bästa för att få dom i stålkondition ....Och för en välbärgad karriärsmänniska så är väl 500 kr inga pengar så det är troligt att även "dyra" kaniner köps till barnen för att döva det dåliga samvetet,,,Så beror det inte på människan om kaninen ska få det bra ???
Om man har stor oro över vad som händer med kaninungarna
även om man säljer till intresserade så är det kanske bättre om man inte säljer några alls...... :o

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 22 jun-06 kl 11:14 »
Måste nog hålla med KerstinLinnea, naturligtvis måste man som säljare /uppfödare ha lite koll på vem man säljer till men det finns ju folk som har så svårt att göra sig av med ungarna attd e aldrig säljer nåt och till slut svämmar över av djur. Då tycker jag nog man ska skaffa sig en annan hobby.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

sandra_nyman

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 jun-06 kl 09:36 »
Jag tror lösningen är inte så svårt.

1. Sälj bara utekaniner.

2. Sälj bara till vuxna.

3. Ta realistiska priser, ingen 'symbolisk' summa.

4. Skriv i köpeskontrakt (därav de får en kopia) att du tar tillbaka kaninen så länge den är frisk. Det kan vara intressant för din egen avel och är praktisk för köparen.

Personligen slaktar jag hellre än att jag sälja ett present eller en leksak.

Januschka

Men det är ju inte så många vuxna som vill ha kaniner :o. Det är ju flest barn som vill ha kaniner!
/Sandra

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 28 jun-06 kl 16:40 »
Sandra.,

men de vuxna måste vara med, det kan inte vara barnets djur när det kommer 2 - 14 åriga till mig och vill ha kaniner.  Jag kommer överens med vuxna.. också om att de lämna tillbaka kaninen om det inte skötts rätt av barnet.

Och som sagt.. man sälja aldrig alla sina kaniner levande...  Men det finns massor ov bra recept..

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Elisa

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 01 jul-06 kl 10:49 »
Sandra.,

men de vuxna måste vara med, det kan inte vara barnets djur när det kommer 2 - 14 åriga till mig och vill ha kaniner.  Jag kommer överens med vuxna.. också om att de lämna tillbaka kaninen om det inte skötts rätt av barnet.

Och som sagt.. man sälja aldrig alla sina kaniner levande...  Men det finns massor ov bra recept..

Januschka

Hej
Jag gör det samma. Vuxna måste vara med när barn köper tycker jag är självklart. Jag säljer heller inga dvärgkaniner till små barn då jag vet att dessa är mer fart och spring i än stora raser. Jag säljer mest fransk vädur till barn under 12 år. De är sävliga och lugna och passar utmärkt som förstakanin till ett barn. Den blir för stor att bäras på, vilket nog är en fördel för kaninen. De kan bli som hundar och därför en bra barnkanin.
Jag gör också så att alla kelkaniner märker jag med mitt uppfödarnummer så man kan ta reda på vem som fött upp den om den börjar "vandra omkring".
Jag säljer aldrig kanin till barn som ringer själva.
Elisa
inga djur för tillfället.

ianitor

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 11 jul-06 kl 13:31 »
Min svärmor födde upp kaniner förrut (tvingades sluta pga flytt till stan...) och hade ytterligare en regel när hon sålde kaniner: aldrig sälja en hona + en hane bara för att det är 'gulligt'.
Det var rätt många barn som, med sina föräldrar förståss, ville köpa kanin och ville ha just två, för då kunde de ju få egna söta kaninungar sen...

Svärmor hade ett bra diagram på det där, hur många kaniner det KAN bli av två kaniner om man inte särar ungarna i tid och sånt...  ;)
« Senast ändrad: 11 jul-06 kl 13:32 av ianitor »
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

tessiem

« Svar #14 skrivet: 24 jul-06 kl 17:06 »
Jag tar emot en del omplaceringar & har just nu 3 vuxna honor (varav 1 har en kull på fem ungar) & 2 hanar som omplacering. Marsvin har jag just nu 5 hanar inne & 2 honor som kommit hit siom omplaceringar.
VILL jättegärna ta bra betalt men INGEN vill ju betala för vuxna djur.
Så pga jag själv inte har tid att kela/gosa med alla & eg. bara vill ge dom en andra chans så säljer jag nu djuren för 50kr/djur. Men då försöker jag istället vara PETnoga med hemmet & sälja till vuxna. Sen hoppas jag på att djuren får det bättre än de haft det..

Sven Bergersjö

• Författare, mediamogul, mentor, geni...
    • Västergötland
    • Maniac Media
« Svar #15 skrivet: 10 aug-06 kl 16:46 »
Jag tycker inte högre priser är svaret i den här frågan.
Det handlar snarare om att myndigheterna borde vara hårdare vad gäller sådana här djur. Istället för att skjuta ihjäl kossor som inte har gula örhängen eller råkar ha ett bås som är 1 dm. kortare än det står i EU-tramset, borde myndigheterna hålla fokus på helt andra saker.
Vem som helst kanske inte borde tillåtas att vara djurägare. Det borde kanske vara som med vapen. Den som ska ha djur borde kanske äga licens till det, en licens som kommer att försvinna om djuren inte sköts om.
"Staten" är bara ett fulare ord för organiserad brottslighet...

IsaIrina

• Ljungdalsgården
« Svar #16 skrivet: 11 aug-06 kl 10:19 »
Ja!!! Det var en bra idee`!

Borde nog vara så när det gäller barn också! ;)

Men tills vidare kanske vi får höja priset och vara mera observanta på dom som kommer och vill köpa.

Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser