Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför läggs inga ägg?  (läst 5727 gånger)

forestman78

• Södermanland
Varför läggs inga ägg?
« skrivet: 17 jun-09 kl 22:24 »

Jag har några höns av tre olika raser och de brukar tillsammans lägga 6-8 ägg per dag. För en vecka sedan upphörde äggläggningen plötsligt. Inte ett enda ägg på en hel vecka. Hönsen verkar annars vara friska, har god aptit,  ständig tillgång till foder, grönfoder, snäckskal, sand och vatten. Kan det bero på att det varit regnigt och kallt denna vecka eller är de sjuka på något sätt?
Biodlande torpare med hund och gäss.

curmbox

• Var sak har sin tid
SV: Varför läggs inga ägg?
« Svar #1 skrivet: 17 jun-09 kl 22:26 »
Skator >:(
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

forestman78

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 17 jun-09 kl 22:31 »
Såg just tråden om skator som tar äggen. Ska prova att stänga hönshuset ikväll och se om det kommer några ägg imorgon.

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #3 skrivet: 17 jun-09 kl 22:57 »
Jag har en holländsk dvärg som bara tröttnat på att värpa. Hon lade något ägg i veckan ända fram tills i mars eller så. Då slutade hon helt att värpa och vägrar börja igen. Hon torde vara max 2 år så för gammal lär hon ju inte vara. Någon som vet vad det kan bero på?
ofrivilligt hönslös

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
« Svar #4 skrivet: 18 jun-09 kl 00:20 »
Mina höns lade av för ca en vecka sedan att värpa. I de gårdarna och voljärerna som mina går kan inga skator mm komma åt några ägg.
Här brukar djuren göra ett litet stopp i värpningen under ett par veckor varje sommar.
Misstänker att de anser 'att de minsann också vill ha lite sommarlov'. ;)

Efter några veckor startar de upp igen och håller på fram till ruggningen på hösten. Där blir det ett litet avbrott igen för att sedan starta igen.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 18 jun-09 kl 00:31 »
Jag funderade också på det där. Mina hönor värpte i genomsnitt tio ägg på femton hönor hela våren, nu är det nere på kanske sex sju ägg i genomsnitt. Men jag tänkte att det kanske är normalt? Att de har sin mest intensiva period på våren?

Ett alternativ när hönor tycks lägga av äggläggningen är att de hittat något trevligare ställe, där matte/husse inte tar äggen hela tiden. Vi har hittat några sådana äggömmor de här två åren vi haft höns.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 18 jun-09 kl 09:30 »
Jag har en holländsk dvärg som bara tröttnat på att värpa. Hon lade något ägg i veckan ända fram tills i mars eller så. Då slutade hon helt att värpa och vägrar börja igen. Hon torde vara max 2 år så för gammal lär hon ju inte vara. Någon som vet vad det kan bero på?

Hade en höna som la ägg nästan varje dag i 4 år, sedan slutade hon i 1 år och började igen vid 5 års ålder. vi frågade våran granne varför hon gjorde så och då sa hon att hon kanske visste att hon skulle dö och att hon ville lägga sina sista ägg, antingen för att få lite avkommor innan hon dör eller att hon bara ville löägga sina sista ägg. och helt korrekt, efter att ha lagt ägg i ca 3 veckor bara dog hon. väldigt tråkigt då hon var min finaste höna, men tyckte endå det var rätt coolt att hon (kanske) visste att hon skulle dö och därför la sina sista ägg! jag tycker inte 5 år var så gammalt, så jag vet inte vad din 2 åriga fina höna hade i tankarna faktiskt  ??? hon kanske börjar lägga ägg snart, har ju bara gått ca 3 månader  ::)

Och det där med att höns slutar lägga ägg allmänt är väl som katie säger, för att höns brukar ta någon månad paus i sitt äggläggande. Fast våra hönor "turas om", först kanske 10 lägger ägg, men sen är det bara 5, alltså tar hälften paus och dom andra lägger ägg, och sen kanske dom byter. för vi brukar aldrig ha så att vi inte ens får 1 ägg om dagen året runt. någon gång har det väl varit tomt men för det mesta inte. sen om man har hybrider får man nog räkna med ägg nästan året runt ;)

forestman78

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 21 jun-09 kl 16:29 »

Tack för alla svar!
Jag skriver och berättar när jag lyckats få reda på vad det beror på. Skönt att veta att de eventuellt tar en ruvningspaus.

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #8 skrivet: 29 jun-09 kl 00:39 »
Jag såg att vår äggstrejkande holländska börjar bli röd i ansiktet igen nu, jag undrar om hon inte kommer värpa ganska snart... Hoppas det.
ofrivilligt hönslös

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
« Svar #9 skrivet: 29 jun-09 kl 01:08 »
Mina höns har tagit semester. Allihopa!!! >:(
De går här runt gården och päser och solbadar.
Sitter man och fikar i trädgården flockas de runt bordet. Har de tur kan de få nåt gott. Det är bara en av dem som är fräck nog att flaxa upp på bordet.

Jag har försökt att tala om för dem att nu för tiden kan man ta semester när som helst under hela året. Industrisemestern tillämpas inte längre. Alla måste inte ha semester samtidigt.
Tror ni de lyssnar???
Inte då. De glor på mig som om jag inte vore riktigt klok som tror att de tänker lägga sig i ett rede och pressa ur sig ägg i denna hettan. Om jag är så nödig över att få färska ägg kan jag gott själv kliva in i ett stekhett hönshus och knö mig in i ett rede.

Jag har gett upp. Det går inte att övertala fjädertanterna att de kan ha ett rullande semesterschema. Äggen kommer när de kommer.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #10 skrivet: 29 jun-09 kl 11:37 »
Katie: de är egensinniga de där! Jag hoppas att de ångrar sig snart och börjar producera lite ägg ;)

I morse hittade jag min "förstoppade" holländska i en hönsfri del av hönshuset, hon hade hittat en gammal kartong att gömma sig bakom där hon värpt två små ägg. Det var på tiden! Nu kan jag baka mig ett muffins av skörden om jag vill.

ofrivilligt hönslös

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #11 skrivet: 29 jun-09 kl 17:24 »
Vi får inte många ägg nu, jag tror det är för varmt för dem, det går ju åt en del vätska till att göra ett ägg, de behåller väl den själv. Lite synd att våra äggköpare flåsar oss i nacken bara...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

fungilla

« Svar #12 skrivet: 30 jun-09 kl 00:44 »
Alla mina brahmor har slutat värpa och det verkar som de hoppas att det helt pötsligt ska komma kycklingar ur redena där de ligger och småpratar med varandra.
detta började när en akona blev mamma

det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

forestman78

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 30 jun-09 kl 23:31 »
För mig är det första sommaren med höns. Brukar det vara värpningsuppehåll när det är värmebölja?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 30 jun-09 kl 23:39 »
För mig är det första sommaren med höns. Brukar det vara värpningsuppehåll när det är värmebölja?

Mina har värpningsuppehåll varje sommar...
Minst 3 månaders Sommar semester brukar dom ta varje år, sen tar dom Vintersemester i 3 månader dessutom..

Nått man verkar få leva med om man inte har värphybrider.  ;)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

forestman78

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 01 jul-09 kl 00:02 »
Tar alla semester samtidigt?

tuva-li

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 01 jul-09 kl 07:51 »
Här värps också mindre ägg. Det är möjligt att jag skulle hitta några fler under altanen, om jag kunde kravla in där, för det är där de flesta hönsapönor ligger och slappar hela dagarna i skuggan.

Fast det är inte helt tomt på värpfronten. Jag får ju fortfarande lite ägg.
Igår fick jag till exempel ett skinnägg. Som gick sönder när jag lyfte upp det.
Och skinnägg räknas också som ägg. Tydligen. Säger hönorna i alla fall, när jag kommenterar äggproduktionen.

Så jag ska väl inte klaga.  ::)
« Senast ändrad: 01 jul-09 kl 09:21 av Koola Viola »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 01 jul-09 kl 21:20 »
Tar alla semester samtidigt?

Japp dom verkar ha pratat ihop sig :(
(undantag om det är några unghöns som ska till att börja värpa,
dom får inte vara med i semestergänget)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

peloqin

• Lätt stukad...
    • Lappland
« Svar #18 skrivet: 03 jul-09 kl 17:09 »
Vad bra den här tråden var, jag var lite orolig för att mina höns var särskilt snåla, men Agnes, Abelone, Höna-Pöna, Mona och Lena ska få fortsätta att lägga ett ägg var 5:e dag som de gör nu, det verkar ju ordna sig på sikt...   :)
"Never try to teach a pig to sing, it will just waste your time and annoy the pig."

forestman78

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 09 aug-09 kl 01:52 »

Mina höns värper fortfarande nästan ingenting. 1-2 ägg i veckan och det är alltid samma höna som lägger dem för jag har bara en som lägger bruna ägg.
Hur går det för er andra? Har ni fått fart på värpningen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser