Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför läggs inga ägg?  (läst 5725 gånger)

peloqin

• Lätt stukad...
    • Lappland
SV: Varför läggs inga ägg?
« Svar #20 skrivet: 09 aug-09 kl 08:31 »
Jo, nu är det fullt ös igen, 3-4 ägg per dag från 5 pullor!
"Never try to teach a pig to sing, it will just waste your time and annoy the pig."

Coola Pepsen

« Svar #21 skrivet: 09 aug-09 kl 17:14 »
Ja du Forestman, jag har samma undran som dig. Skaffade fem blommehöns och en tupp i våras. Två höns har dött och dom som är kvar har inte lagt några ägg på hela sommaren. Hade tidigare Åsbo och jag kan inte minnas att det var såååå långa uppehåll med dom. Först misstänkte jag att nån av dom åt upp äggen men där syns absolut inga spår av kladdigt ägg eller skal. Jag börjar tröttna lite, nån som vill köpa en liten flock :-\?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #22 skrivet: 10 aug-09 kl 12:04 »
Det går inge vidare här heller  :-\
Jag har tre värphybrider ..inga ägg en leghorn ..inga ägg en ,sussex som är sur ..inga ägg + två unghöns som är kläckta i januari av rasen isbar ,, dom har inte ens börjat lägga *morr*

Jag vet inte vad jag ska göra faktiskt .
Jag vill ju ha ägg ju ..suck.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #23 skrivet: 10 aug-09 kl 12:27 »
Mina två dv.kochin lägger nu troget varsitt ägg varje dag. Min Hilma lägger gröna ägg, hon var lite semester benägen ett tag och solbadade hellre dom jättevarma dagarna än värpte ägg. Men man kan ju inte klandra henne  ;). Nu har hon kommit igång igen och lägger nog en 5-6 ägg i veckan. Maja är surhöna så där blir det inga ägg, men jag är såå nöjd med mina små pullor.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 10 aug-09 kl 12:59 »
Med risk för att ni kommer o knycker mina pullor, här har lagts ägg HELA våren och sommaren, har de inte legat i redena, så har de legat i rabatten..
Vårat problem har varit skator - ett par som lärt sig att knycka ägg = äta upp. Det problemet är löst. Hönsen har lagt ägg i värmen, kylan, torkan o regnet, har inte sett någon skillnad beroende på väder. Just nu är jag extra tacksam för att en mysk har börjat lägga ägg igen efter separation från hennes ällingar.. löskokta myskägg = mums!

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #25 skrivet: 10 aug-09 kl 15:11 »
Mina tre drog ner på läggandet i värmeböljan, under ett par veckor eller så. En av dem tycks även ha passat på att snabbrugga. Nu blir det 2-3 äg om dan. Min fjärde höna har aldrig varit vidare stabil när det gäller äggläggande så henne räknar jag inte mycket med, men även hon har ruggat i alla fall.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #26 skrivet: 10 aug-09 kl 17:56 »
Jag tror mina har kommit igång att lägga ägg igen. Det var en liten nedgång i juli, jag fick fyra fem om dagen hela månaden, nu är det sju till nio om dagen så jag tror att de är på g igen!

(Jag har tretton hönor)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #27 skrivet: 10 aug-09 kl 18:33 »
Efter att ha värpt så duktigt hela sommaren är det tvärstopp hos mina nu.
I förrgår fick jag 0 ägg av ca 60 hönor! TOTAL STREJK!

Har varit fruktansvärt varmt de senaste dagarna med så kanske har påverkat?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #28 skrivet: 10 aug-09 kl 23:10 »
Här har några börjat värpa efter sommar uppehållet, blir typ 6 ägg om dagen från 30 höns just nu.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

forestman78

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 12 aug-09 kl 01:36 »
Kul att så många skrivit i denna tråd!
Tydligen är vi några stycken som har höns som inte vill värpa så mycket som vi vill att de ska göra.
Mina åsbohöns har inte värpt ett enda ägg på evigheter. Inte heller min dvärgkochin, men en blommehöna lägger något ägg då och då om än sällan.
Jag har en hypotes som kanske är helt galen och vansinnig. Jag är ju trots allt novis och okunnig inom området. Våra gamla lantraser har ju anpassat sig efter ett mer kyligt klimat än vi har idag pga växthuseffekt eller annat. Kanske är det så att de är mer ovana och känsliga för värmeböljor än hönsraser som härstammar från sydligare länder. Har t ex en spansk lantrashöna också lika dålig värplust under sommaren? Våra gamla raser kanske kommer att fungera sämre och sämre ju varmare klimatet blir? Om man då har höns av anledningen att kunna producera en del av sin mat själv blir ju dessa raser till mindre nytta efterhand som klimatet ändras. Borde vi kanske börja importera andra hönsraser som tål värme bättre än t ex åsbohöns eller ska vi avla fram nya raser som är anpassade efter dagens klimat?
Biodlande torpare med hund och gäss.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #30 skrivet: 12 aug-09 kl 02:03 »
Nu vet jag i alla fall varför våra inte värper längre... De har börjat att rugga!  ;D

För övrigt så är de enda lantraser vi har en ensam gammal hedemorahöna, några 4 islandshöns och ej fullvuxna appenzellers. Det mesta är en massa blandisar med ca 5-6 raser i sig. Sedan har vi bruna och vita lohmann (hybriderna), och många raser som ej börjat värpa ännu då de är för unga.

Så har jag för mig att höns inte ska ha det varmare en 28-30 grader, vilket det har varit den sista tiden här... De mår inte bra av värmen, oavsett ras.
« Senast ändrad: 12 aug-09 kl 02:05 av Linkoso »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Yrmff

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 12 aug-09 kl 07:34 »

mitt första år åxå!!

här är lika tomt som hos vissa av er.

Vi har.

två st silkeshönor som ligger å surar i tomme i varsitt rede å knappt kommer ut för att äta..
ibland lyfter jag ut damerna efeter ett par dar å dåå vips vill dom både äta å bada..
dessa båda damer har ibland sällskap av en eller flera av sina några veckor gamla kycklingar så dom blir nog åxå ett gäng surisar vad det lider!

sen har vi två leghorn check unghöns som blitt rödare å rödare för var dag i kam å slör. Så jag har nästan börjat fundera på tupp i vin ibland, tills jag häromdan såg tuppen para sig med en av dom  :) hittade en av dom i redet med silkisarna dan efter!! men inga ägg än. kanske iår iallafall...å samma gäller för mina  fyra vorwerkunghöns med, dom kommer nog snart igång dom med å jag hoppas på massa unghönsägg i höst Mums ..tror jag. för dom lägger väl " vanliga" ägg? bara lite konstiga till formen väl?

mvh Heikki

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #32 skrivet: 12 aug-09 kl 08:23 »
De brukar lägga normalformade ägg. Bara att de är lite små i början.

Dagg

« Svar #33 skrivet: 12 aug-09 kl 09:25 »
Gillar inte höns värme  ???...det har nog ingen talat om för mina höns  ;D! Trots värmeböljan som varit har mina lagt massor av ägg och de ligger gärna mitt i solen och balar...

//Dagg

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #34 skrivet: 12 aug-09 kl 21:38 »
Ska vi kolla geografiskt hur de lägger?

Västmanland - 1 år gamla Sussex och Orpington - har lagt hela sommaren oavsett väder.

forestman78

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 12 aug-09 kl 22:02 »
Mina dåliga värpare bor utanför Stockholm (mellan Ösmo och Nynäshamn).
Biodlande torpare med hund och gäss.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #36 skrivet: 12 aug-09 kl 22:07 »
nu har jag ju inga värpande hönor  ::) men om jag kollar förra året så vet jag att dom la ägg nästan varje dag allihoppa. Jag bor också utanför stockholm, men kanske är ett väder som tar på hönorna mer i år ;D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #37 skrivet: 12 aug-09 kl 22:47 »
Norr om stockholm jag med ,,inga ägg här *morr*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #38 skrivet: 12 aug-09 kl 22:56 »
Hmm, då har vi flera på "mina breddgrader" som inte får ägg, vi får tänka om..

Dagg

« Svar #39 skrivet: 12 aug-09 kl 23:45 »
Norra Skåne...massor av ägg vare sig det regnar eller är gassande sol  ;)!

//Dagg

Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser