Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Takstolar i ek - finns hantverkare i Sverige?  (läst 13292 gånger)

Huggorm

• Gäst
SV: Takstolar i ek - finns hantverkare i Sverige?
« Svar #20 skrivet: 18 jun-09 kl 01:10 »
Det där var intressant information. Kompisen säljer kärnvirke av olika slag, men han har berättat om "regnskogsträd" som växer flera gånger snabbare än något träd i Sverige, blir helt gigantiska i storlek och dessutom har en hårdhet som får kärnlärk att framstå som balsaträ. Typ. Men hur det går till är svårt att förstå; man tror ju att det är den döda kärnveden som man vill ha. Och hinner det ens dö inne i de supersnabbväxande träden...

Det kanske är splinten som är så hård på dom träden? När det gäller regnskogsträd vet jag inte hur dom skall växa för att bli bäst, det är bara våra nordeuropeiska träd jag vet skall växa snabbt om dom har löv och långsamt om dom har barr. På nordligaste nya zealand var jag i ett område där dom odlade något slags barrträd som såg ut som tall, dom träden var redo för avverkning på 25 år. Antingen mådde den sorten bra av att växa snabbt trots att det var barrträd, eller så blev det pappersmassa av dom

Skytten

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 18 jun-09 kl 08:06 »
Menar du en sån där Logosol? Har du en sådan? De verkar bra.

Ähum. Vanliga takstolar i limträbalk är väl kanske möjligt; men de däringa vackra som böjer sig hit och dit, gjorda på grön ek som rör sig och spricker Känns inte helt enkelt... :-\

Det finns flera portabla sågverk, Jag har ett logosol (Big Mill) och ett hemmabygge, som kostar några hundra att tillverka.

Ett stort starkt såg som klarar ungefär 75 cm stock, kan man få för ca 5000:-.    Man svetsar till ett alskatyp sågtillbehör för ett par hundra, och så kan man köpa ett  106 kubiks såg med ett svärd på nästan metern, tillverkad i Kina för 4500:-

Ett stort körsbärsträd betalar hela investeringen.

Många gamla byggnadsverk och även skepp, har en del böjda detaljer, som man fått bla genom att välja böjda grenar för ändamålet.
Med ett alaskaverk är det möjligt att  såga böjda stycken, då man kan såga efter mall.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

TW

• Finland
« Svar #22 skrivet: 19 jun-09 kl 09:34 »
Titta på avdelningen "Timberframing" på www.forestryforum.com
Det är ett amerikanskt forum som handlar mycket om korsvirkes- och ramverks- stommar. Flera proffs är aktiva där. Tyvärr är det på engelska.

Jag tycker du skall göra stommen av riktiga sågade bjälkar och tappa ihop dem på traditionellt vis.
Om du vill ta tillvara böjda stockar kan du bila dem för hand. Det är inte speciellt svårt men litet för arbetsdrygt för att det skall löna sig att bila virke till en hel stomme.

Här i norr där det fanns riktig tillgång på rakvuxna granar och tallar timrade man hus. Längre söderut var man hänvisad till lövträd som ofta var korta och krokvuxna. Då var korsvirke och ramverk bra metoder för att utnyttja det virke som fanns.

Finns det ingen liten cirkelsåg i dina trakter? Det är mycket effektivare att föra virke till sågen och hjälpa till själv med att ta undan och betala för sågningen än att såga själv med motorsåg och någon jigg.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skytten

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 19 jun-09 kl 10:00 »
Titta på avdelningen "Timberframing" på www.forestryforum.com
Det är ett amerikanskt forum som handlar mycket om korsvirkes- och ramverks- stommar. Flera proffs är aktiva där. Tyvärr är det på engelska.

Jag tycker du skall göra stommen av riktiga sågade bjälkar och tappa ihop dem på traditionellt vis.
Om du vill ta tillvara böjda stockar kan du bila dem för hand. Det är inte speciellt svårt men litet för arbetsdrygt för att det skall löna sig att bila virke till en hel stomme.

Här i norr där det fanns riktig tillgång på rakvuxna granar och tallar timrade man hus. Längre söderut var man hänvisad till lövträd som ofta var korta och krokvuxna. Då var korsvirke och ramverk bra metoder för att utnyttja det virke som fanns.

Finns det ingen liten cirkelsåg i dina trakter? Det är mycket effektivare att föra virke till sågen och hjälpa till själv med att ta undan och betala för sågningen än att såga själv med motorsåg och någon jigg.

Portabiliteten av sågverket ser jag som väldigt viktigt, jag sågar mest grovt löv, och en sådan stock väger ton, och de kostnader som man skulle få för att leja transport till ett sågverk som kan ta dimensionen är inte små.

Jag sågar nästan alltid vid fället, och kan därmed lätt  och billigt själv transportera hem det uppsågade. 

Vanligen tar jag och sågar block med Big Mill eller mitt alskabygge, tar hem blocken på släpen och hyvlar fram brädor med timmerjigg. Balkar sågar jag färdigt i skogen.   Dyrare  sorter som  körsbär, valnöt, som oftast tas i trädgårdar  sågar jag i grova bitar.

Att ett kedjesåg ger någon bräda mindre per stock, har inte så stor betydelse, ett bandsåg kräver ganska stora volymer för att vara till fördel, samt kringutrustning för transport mm.

Med ett litet portabelt sågverk har man investerat  5-10 lakan, och bör ta hem dessa pengar på sitt första projekt.
Tänker man ha sågandet som levebröd, kan man givetvis lägga upp mer pengar och vinna på detta, men knappast om det först är till husbehov, såvida man inte ska bygga ett större hus.

Jag har nog landets enda sågverk som tar alla grovlekar, och samtidigt sköter alla transporter, virke som utrustning med moppe. :D

Jag har tagit bort träd där man först försökt med 200000:- lyftanordningar och inte klarat det utan att transporten kostat mer än virkets värde.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

865 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser