Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När man gör t.ex likör....  (läst 4320 gånger)

Radar

• Jämtland
När man gör t.ex likör....
« skrivet: 17 jun-09 kl 10:14 »
....vill man ofta inte ha det så alkoholstarkt. För ett tag sedan fick jag anlednng att lista ut en formel för att räkna ut hur mycket spriten ska spädas ut för att få en förutbestämd styrka.

Formeln, med egenpåhittade variabler, ser ut så här:

so*mo/sö=tm

tm-mo=vs

so=Styrka Original i %
mo=Mängd Original i cl
sö= Styrka Önskad i %
tm=Total Mängd i cl
vs= Vätska att Späda med i cl

Om man då har en hela (70 cl) med 40% styrka och vill späda den till, låt oss säga, 25% räknar man så här:

40*70=2800
2800/25=112

Vi har då en total mängd på 112 cl
112-70=42

För att då få styrkan 25% späder man ut med 42 cl sockerlag.

I mitt fall hade vi först dragit ur smaken ur rivet citronskal innan jag började räkna på hur mycket det skulle spädas ut. Gör man på saftiga bär späds spriten ut redan från början som man får ha med i beräkningarna.

Det går säkert komma på flera användningsområden för denna formel.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: När man gör t.ex likör....
« Svar #1 skrivet: 17 jun-09 kl 15:36 »
En uppställning jag använder vid div spädningar av vätskor är följande:

A                              D

C

B                               E

Där A är procenthalt i den ena utgångsvätskan
      B är procenthalt i den andra utgångsvätskan
      C är önskad procenthalt i blandningen.
      D är B minus C (om det blir minus, bry dig inte, skriv bara siffrorna) och
      E är A minus C (om det blir minus, bry dig inte, skriv bara siffrorna)

Sedan tar du D liter av vätska A och blandar med E liter av vätska B.

Med Radars siffror:
                                   40                             25

25

0                              15

Alltså 25 delar 40 % blandas med 15 delar 0 %, (eller 70 cl 40% med 42 cl sockerlag).

Lite kuriosa: Här tas inte hänsyn till diverse märkligheter som hör samman med alkohol, till exempel att tar man 5 dl 96% alkohol och blandar med 5 dl vatten så får man inte 10 dl utan mindre, jag minns inte hur mycket mindre men tror det var runt 9 dl.

Radar

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 17 jun-09 kl 18:36 »
Det är ju ett sätt som också fungerar. Blir man bara van att använda uppställningen är det nog lika enkelt som med min formel.
Vi måste nog lösa alkoholhalten i en bålskål också, där flera ingredienser med olika alkoholhalt kan ingå. Eller en drink.

Ett litet syftningsfel blev det nog i exemplet med 50/50 96% och vatten. Det blir inte 9 dl mindre än en liter. Mindre än en liter blir det, ca 9 dl.
Det har med tätheten mellan molekylerna att göra. Kommer heller inte ihåg hur det förhåller sig. Jämför med t.ex. 5 dl ärtor pus 5 dl sand. När man blandat dessa blir det bra mycket mindre än en liter.

edith.
Inte heller jag kunde formulera den meningen på ett rätt sätt. Vi får hoppas att läsarna förstår vad vi menar.
« Senast ändrad: 17 jun-09 kl 18:40 av Radar »

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 17 jun-09 kl 19:02 »
Vill man ha exakta styrkor så krävs en viss uträkning, men jag tycker det är viss charm i det mindre precisa i sammanhang där det inte har avgörande betydelse.

Utgår man från en sprit på 55% alkohol, passar den utmärkt till kaffelikör.  Man tar en stor näve socker och löser upp i  mycket (MYCKET) starkt kaffe, låter svalna och blandar med spriten hälften häften.

Stark(koffein) kaffelikör ska inte drickas i större mängd, då alkoholen förstärker koffeineffekten, och pumpen kan gå igång, man blir inte pigg av detta kaffe, utan kanske sover i 10 timmar.

Jag förmodar att  era formler beräknar volymprocent, vilket man får skilja från det mer vedertagna viktprocent.
« Senast ändrad: 17 jun-09 kl 21:45 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 17 jun-09 kl 19:22 »
Jag bryr mig inte om det är volym eller vikt % när jag använder min uppställning. Den använder jag i huvudsak till blandningar typ glykol till kylarvätska, tvåtaktsbensin etc, där det i praktiken inte spelar någon roll.

När det gäller blandningar av alkoholer och vatten blir det ju betydligt enklare med vikt%, eftersom man då slipper ta hänsyn till volymerna och ändringar av volymerna vid blandning. Om man pratar lösningar av typen salt eller socker i vatten, så är det i praktiken omöjligt att prata volym%.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 17 jun-09 kl 19:29 »
Jag bryr mig inte om det är volym eller vikt % när jag använder min uppställning. Den använder jag i huvudsak till blandningar typ glykol till kylarvätska, tvåtaktsbensin etc, där det i praktiken inte spelar någon roll.

När det gäller blandningar av alkoholer och vatten blir det ju betydligt enklare med vikt%, eftersom man då slipper ta hänsyn till volymerna och ändringar av volymerna vid blandning. Om man pratar lösningar av typen salt eller socker i vatten, så är det i praktiken omöjligt att prata volym%.

Jo man kan räkna på båda sätten, men det är vissa problem med volymprocent, t.ex. att spriten som finns i handel oftast är mätt i viktsprocent.
Bara man inte tar sprit som anges i viktprocent, och det övriga i volymprocent, då blir det en större felmarginal än volymförändringar i blandningar.

Radar

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 17 jun-09 kl 21:18 »

Jag förmodar att  era formler beräknar volymprocent, vilket man får skilja från det mer vedertagna viktprocent.

Tillåt mig småle en aning.
Först ställde du mig lite grann mot väggen. Så drog jag mig till minnes att runt 1980 mättes öl i viktprocent. Detta fick mig att springa runt i huset för att läsa på olika flaskor. Öl, vin och brännvinsflaskor. Alla dessa av senare datum anges i volymprocent.
Av någon anledning hade jag även sparat en massa gamla ölflaskor från december -83 och äldre. På dessa verkar alkoholhalten anges i viktprocent. Det är bara etiketterna kvar som jag nu klistrat upp på en serveringsbricka.
Det finns även någonstans ett par burkar och några gamla brännvinsflaskor av äldre datum (75:or). Just nu känns jag inte vilja gå ut och kolla i vilken enhet dessa anges i.

Anledningen till att jag ler lite granna, är för att du tydligen inte innehaft skattade starka drycker på några år.  :-X

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 17 jun-09 kl 21:33 »
Jo det är nog ett tag sen. När det hänt så har jag kanske inte tittat på etiketten.  Öl var förr viktprocent, och en starköl var 4,5%.
När man sedan gick över till volymprocent (troligen senare än 1980-talet, förmodligen i samband med EU-inträdet), blev ju det tillåtet med flera olika styrkor.  ICA tjänade mycket på detta(i början), då den skattefria ölen som förr var 1,9% och kallades lättöl, nu kunde marknadsföras som 2,8%, som låg väldigt nära den gamla siffran för folkölet.  Folk hamstrade backar av 2,8 öl, i tron att det var folköl.

I vilket fall som helst bör man ändå kolla hur det är mätt, i synnerhet om nu inte Systembolaget eller någon annan certifierad aktör står för leveransen.

Ganska löjligt det där med att man får göra 500 liter starkvin, men inte en deciliter sprit.  De länder som tillåter detta, brukar beskatta såväl sprit som öl och vin, via licens, så i detta avseende är kanske inte allt värre här.

kurt

« Svar #8 skrivet: 18 jun-09 kl 19:10 »
Riktigt så enkelt är det väl inte, eftersom volymen för etanol-vatten blandningar också beror på alkoholhalten. D v s 1 del 100% etanol + 1 del vatten ger inte 2 delar 50% etanol.

http://medlem.spray.se/svalbardifast/drinkar/teknikaliteter.html

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 18 jun-09 kl 19:45 »
Riktigt så enkelt är det väl inte, eftersom volymen för etanol-vatten blandningar också beror på alkoholhalten. D v s 1 del 100% etanol + 1 del vatten ger inte 2 delar 50% etanol.

http://medlem.spray.se/svalbardifast/drinkar/teknikaliteter.html

Detta har ju redan noterats, så en välgjord tabell eller en ytterligare variabel erfordras.   Nu kan man ju acceptera fel, om man är konsekvent, kan man med en metod som utesluter vissa parametrar, få fram en välsmakande likör, utan att man behöver offra tid på akademiska synpunkter på metoderna.

Jag mäter endast vatten/etanol  delen  och höftar grovt med sockerlag och andra för ändamålet essensiella inredigenser, med tiden vinner man framsteg.    Jag kan avnjuta en god likör, utan att ha siffernissat in ad surbum.

alexthesaint

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 18 jun-09 kl 22:49 »
Haj!
I kemins enkla värld använder vi oss av formeln:

C1*V1=C2*V2
V2=(C1*V1)/C2
För mängd spädning V2-V1

Där C1 är original styrka (koncentration), C2 önskad stryka, V1 ursprungsvolym och V2 önskad volym.

Formeln kan även byggas om till:
C2=(C1*V1)/V2
Då får man ut styrkan på en volym.

Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Appeltorp 12

« Svar #11 skrivet: 24 jun-09 kl 18:14 »
Europeisk (och svensk) standard för alkoholhalt i drycker är volym%, vikt% får inte användas kommersiellt.
100ml alkohol(100%) + 100ml vatten = 192ml
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 24 jun-09 kl 18:39 »
När man blandar likör hemma, är man inte bunden av en viss beräkning.  Få gör väl likör för marknaden.

Appeltorp 12

« Svar #13 skrivet: 24 jun-09 kl 19:25 »
Nä, det är man ju så klart inte, men när den internationella standarden avviker från vad man själv använder sig av så är risken stor att man blir missförstådd.
Och det är ganska stor skillnad i alkoholhalt på vikt- resp. volym%
Och om man blandar likör på köpt sprit så är ju den %halten alltid angiven i vol% börjar man själv räkna med vikt% då så stämmer det ju inte.
En köpt flaska är alltid angiven i vol%

Jag googlade lite efter en tabell, men hittade faktiskt ingen, förändringen är ju inte linjär, så en tabell borde gå att hitta någonstans tycker jag.
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 24 jun-09 kl 19:34 »
Volym är oftast lite lättare att mäta, även om det inte är okomplicerat, och hemmainstument är ganska trubbiga.  Någon procent hit eller dit får man leva med.  Det blir lätt en mätning där exaktheten man eftersträvar bygger på antaganden som inte skulle hålla om det nagelfars.   

Men man kan med sina metoder arbeta fram ett gott resultat(smakmässigt mm), som kan upprepas, och då behöver inte den exakta procenten ha så stor betydelse.

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 2 användare (1 dolda)
nybyggarliv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser