Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vaktlar  (läst 10199 gånger)

Fabian

• Gäst
vaktlar
« skrivet: 07 jan-06 kl 22:25 »
Måste vaktlar ha värme inomhus eller duger uthus utan tillförd värme?

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:vaktlar
« Svar #1 skrivet: 07 jan-06 kl 22:51 »
De påstås klara sig utan värme men de mår definitivt bätte i ett varmt hus - förutsatt det är rent därinne förståss.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Archibald

« Svar #2 skrivet: 08 jan-06 kl 09:58 »
mina är i en timmerstuga där hönsen i samma hus rum kan springa in och ut, men vaktlarna har en värmelampa de kan gå in under om de tycke det är kalt, och det gör de ibland....

även hönsen har värmelampa, naturligtvis...
« Senast ändrad: 08 jan-06 kl 09:58 av Archibald »

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #3 skrivet: 08 jan-06 kl 14:25 »
Jag har mina i +12 grader = samma som hönsen - varmt och skööönt  ;D
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Archibald

« Svar #4 skrivet: 08 jan-06 kl 22:17 »
Kikade in nu för att se till ruvdamen och visa nyheterna i hönshuset för frugan, då såg jag att alla vaktlarna hade krupit ihop under värmelampan. det var ca 7 grader i hönshuset.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 09 jan-06 kl 10:12 »
Vaktlar är rätt tuffa, de har inga större problem med lite låg temperatur.

Märk dock att de äter mer för att kunna hålla värmen, de fryser alltså inte. Kostnaden för maten är större än lite värme.

Har du vaktlar med konstljus för att värpa under vintern, så ska givetvis huset vara varmt, äggen kräver sin energi, och de kan inte äta hur mycket som helst, de kommer att värpa mindre.
Att ha vaktlar (speciellt japanska) att värpa vintertid, med hjälp av ljus, är helt OK, vaktlar kan födas året runt, och vill värpa när de är 32 till 40 dagar gamla.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #6 skrivet: 09 jan-06 kl 10:14 »
alla vaktlarna hade krupit ihop under värmelampan. det var ca 7 grader i hönshuset.
Det är väl ett bra bevis för att de tycker 7 grader är lite för kallt och att de alltså egenligen vill ha det varmare.
Tack för din info. det styrker mig i att de vill ha det varmt. Jag funderade om det trots allt bara är jag som är sjåpig men mitt varma hönshus är alltså helt enligt deras önskemål.  :D

Har kursverksamhet!

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 09 jan-06 kl 10:34 »
Det är inte konstigt att de söker sig till värmen, de är programmerade till att spara energi, det gör t.ex. katter oxå, de ligger gärna och smälter maten vid ett 70 graders element, trots att de inte tar skada av 50 grader mindre.

Möljigen tycker vaktlarna(liksom katten och människor) att det är gosigt i värmen.

Med fri tillgång till mat, kan vaktlar leva utan problem i 7 grader, men det finns skäl, om de är värpande att ha värme.

Således det är absolut inte fel att ha värmelampa, men det är inte något som vaktlarna skulle lida av att inte ha, om mat finns med fri tillgång.

Detta är en egenskap hos fåglar, en talgoxe fryser inte ihjäl, den kan hålla runt 40 grader i kroppen även om det är mycket kallare ute, den svälter däremot ihjäl, om bränslet tar slut, och risken för detta är vid mycket låga temperaturer som man naturligtvis inte har i ett vaktelhus.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #8 skrivet: 09 jan-06 kl 14:04 »
Möljigen tycker vaktlarna(liksom katten och människor) att det är gosigt i värmen.

Med fri tillgång till mat, kan vaktlar leva utan problem i 7 grader, men det finns skäl, om de är värpande att ha värme.
Ja att överleva är ju inte detsamma som att trivas. Om de har det kallt orkar de inte fortsätta värpa utan måste använda alla krafter till att just bara överleva, precis som våra inhemska fåglar vintertid. Får de välja så väljer de definitivt värmen.

Har kursverksamhet!

cissi

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 jan-06 kl 09:52 »
Hej, jag "snor" denna tråd eftersom jag av någon anledning inte kan starta ny diskussion (loggas ut då jag försöker)

Jag har tänkt skaffa höns, men är nyinflyttad radhusbo och har tänkt bli kompis med grannarna innan jag frågar dem :). Har dessutom inte haft fågel på många år (och då var det undulater och zebrafinkar) så jag inbillar mig att det kan vara bra att "träna" på vaktlar först, men har många frågor:

Jag har en uppvärmd (17 grader) källare. Temperaturen verkar ju av ovanstående inlägg att döma vara OK, men är det risk för att en källare blir för fuktig?

Jag har tänkt bygga en bur själv (ev. av typen "upp-och-nervänt bord" som finns på www.cyberquail.com). Räcker en golvyta på 150 x 70 cm för en grupp på 1+3-4? Är det OK att använda hönsnät med liten maskstorlek till buren? Eller är det rentav bättre att försöka hitta en begagnad kaninbur och modifiera taket?

Mvh Cecilia

Archibald

« Svar #10 skrivet: 11 jan-06 kl 10:37 »
Jag skulle skaffa svetsat nät för t.ex. kaninburar, då gallret inte är så vasst, och håller för djur som försöker ta sig in till vaktlarna.
« Senast ändrad: 11 jan-06 kl 11:07 av Archibald »

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #11 skrivet: 11 jan-06 kl 11:54 »
Instämmer med Archibald angående nätet, annars tycker jag dina planer låter bra. Fyrkantsnät är löite dyrare men både starkare och snyggare. Det finns på Granngården.

Har kursverksamhet!

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 11 jan-06 kl 12:28 »
Ett svetsat fyrkantsnät är bäst, håller länge och är inte sladdrigt. De är lite dyrare, men jag hittade på ÖB 10 meter ggr 0,5 för 175:-. Visst storleken på buren är OK.

cissi

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 jan-06 kl 01:04 »
Tackar för era svar och fortsätter min "kapning" av tråden. Nu ska här nämligen väljas sort. Vad är den stora skillnaden mellan japansk och kinesisk vaktel förutom priset och storleken? Har de olika stor äggproduktion?

Mvh Cecilia
(Var och kikade på kinesiska vaktlar idag, såg väldigt fina ut men hugamej vad de var dyra - 95:- för tuppar och 235:- för hönor)

Archibald

« Svar #14 skrivet: 13 jan-06 kl 07:40 »
Ett svetsat fyrkantsnät är bäst, håller länge och är inte sladdrigt. De är lite dyrare, men jag hittade på ÖB 10 meter ggr 0,5 för 175:-. Visst storleken på buren är OK.
det är måste vara samma nät som granngården säljer från gunnebo, men packat för en annan marknad. Jag ser absolut ingen skillnad på paketen. har också använt det. Det är tom samma typsnitt på all text som gunnebos variant.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #15 skrivet: 13 jan-06 kl 08:38 »
Nu ska här nämligen väljas sort. Vad är den stora skillnaden mellan japansk och kinesisk vaktel förutom priset och storleken? Har de olika stor äggproduktion?
De Japanska är lite billigare och mycket härdigare än de kiesiska. De värper större och fler ägg + att man kan äta dem. De kinesiska är för små att använda till produktion utan är mer prydnadsdjur.Har du tittat på de ameriskanska bobwhite? De är lite större än de Japanska.
Du har inte funderat på bobwhite? De är så vackra!

Har kursverksamhet!

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #16 skrivet: 24 jan-06 kl 17:13 »
En fråga  !!!

Har vi vaktlar som lever vilt i Sverige  ??? tänkte mest på alla inlägg om hur varmt vi har det i våra hönshus...

lolv...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #17 skrivet: 24 jan-06 kl 18:22 »
Vaktlarna är släkt med fasaner men här i vårt land tror jag inte de finns. Däremot finns Europeiska vakteln i större delen av Europa.
Jag har ett par eurovaktlar. De är lite mindre än de japanska, viltfärgade och värper prickiga ägg.

Har kursverksamhet!

camhed

• Brofarmen
« Svar #18 skrivet: 25 jan-06 kl 10:03 »
Vakteln finns periodvis i Sverige
Skygga fåglar som mer ofta hörs än ses.
Det finns inget du inte kan....Bara sånt du inte lärt dig än.
www.brofarmen.info.se

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #19 skrivet: 25 jan-06 kl 19:48 »
Vaktel (Coturnix coturnix)

Utseende:
17cm. Den minsta bland våra hönsfåglar, ungefär av starstorlek.
Liknar en mycket liten rapphöna med knubbig kropp och mycket kort hals. Tuppen är något mer kontrastlikt tecknad än hönan, men båda könen är extremt kamoufagetecknade i gulbrunt med svarta teckningar och gulvita spolstreck på ryggen.

Läte:
Det berömda vaktelslaget, ett tretonigt "pick-ver-vick" hörs från tuppen, främst under natten.

Uppträdande:
Vakteln uppmärksammas främst genom sitt spelläte och är mycket svår att få syn på. Den förekommer hos oss i uppodlade landskap, främst på vidsträckta åkrar eller slåtterängar i slättbygden, i södra och mellersta Sverige samt längs Norrlandskusten till Västerbotten. Vakteln uppträder periodiskt i Sverige, som ligger på gränsen till artens utbredningsområde.
Vissa år hörs blott ett fåtal, medan andra år 100-tals spelande tuppar noteras. Under 1989 hördes inte mindre än 430 spelande vaktlar, varav de flesta i Uppland.

Utbredning:
Vakteln häckar lokalt på Brittiska öarna, i större delen av kontinentala Europa samt Västasien.
Dessutom finns den i västra Nordafrika.

Flyttning och Övervintring:
Flyttar till tropiska Afrika i augusti-oktober och kommer tillbaka i maj-juni.

Fortplantning:
Häckningar påträffas i Sverige bara slumpvis med många års mellanrum, senast i Uppland 1982. Möjligen kan vaktlarna häcka i vitt skilda geografiska områden under samma år, och årsungarna kan möjligen häcka redan under sin första sommar. Boet består av en enkel grop uppkrafsad av honan, som ruvar de 6-12 äggen i 20 dagar. Kycklingarna är flygfärdiga efter 19 dagar.

Föda:
Består främst av frön och insekter, i mindre utsträckning av gröna växtdelar.

ur: Nordens Fåglar av Roland Staav & Thord Fransson.
tredje upplagan 2000.

mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 2 användare (1 dolda)
camnis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser