Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemgjorda presenter  (läst 8688 gånger)

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Hemgjorda presenter
« skrivet: 14 jun-09 kl 13:06 »
Jag gillar att göra egna presenter och julklappar men ibland tryter ideèrna. Det jag brukar ge är: kuponger på olika saker (hembakt bröd, brända mandlar) korgar fyllde med hemgjorda godsaker (frukost tema t ex med bröd, marmelad) egna gjorda tryfflar. Som synes mest ätbara saker. Men även sticklingar och frön. Men som sagt var ibland tryter ideèrna. Förslag på presenter att göra själv tack! Även såna som passar barn och tonåringar.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hemgjorda presenter
« Svar #1 skrivet: 14 jun-09 kl 15:02 »
En kan låta barnen gå lös på tröjor, handdukar, örngott och sånt med textilfärg, och dekorera efter förmåga. Barnen tycker det är kul och mormor och farbror och kusin som får grejerna blir (förhoppningsvis) glada.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

K@rin

• Närke
« Svar #2 skrivet: 27 jul-09 kl 20:52 »
Hemstickade sockor, vantar, mössa mm kanske inte till tonåringen, men i övrigt. Barn brukar tycka om att få välja färger själva. Ätbara saker med originella recept såsom rabarberchutney, marmelad med ingefära, citron och morot, mm mycket konstiga och roliga recept finns att googla fram.

Originella blomsterarrangemang kan man göra av sticklingarna tillsammans med loppisfynd som "silverskålar", glasskålar eller ugnsfasta formar mm blanda olika sorters sticklingar, gärna suckulenter, taklök och mossa. Gör någon ljushållare som kan passa för ett eller 2 värmeljus också och stick ner.

Lycka till!

Karin

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 28 jul-09 kl 06:33 »
Egenhändigt stöpta stearinljus med doft är en höjdare i min familj, likaså hemmagjord saft etc. Svär-familjen som är stadsbor är djupt imponerade av mina tillverkningskunskaper  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

K@rin

• Närke
« Svar #4 skrivet: 28 jul-09 kl 12:00 »
Hej igen,

Har du mycket tid?
Kan du sy?

Egenhändigt gjorda kassar med namn och symbolisk dekoration på kan bli bra presenter även till tonåringar. Håller de på med några aktiviteter? Spelar de något? En väska för nothäften och spelböcker, en väska för danskläderna, en kasse med döskalle på för hemligheter kanske -variationerna är många.

Ha det gott!

//Karin

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 28 jul-09 kl 12:42 »
Våra tonårngar älskar mina hemstickade ullraggisar :D De får själva välja färgerna de vill ha.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

TonårsEllinor

« Svar #6 skrivet: 09 aug-09 kl 18:35 »
Till tonåringar, iallafall tjejer, kan du också göra egna krämer, typ bodylotions och liknande. =)

SelmaXXX

« Svar #7 skrivet: 04 nov-09 kl 11:47 »
Jag ska göra fina fotoalbum till mina tonårstjejer, med minnen och många fina "ego"bilder (som barnen kallar det) på dem själva. De är ju såå fina, barnen alltså!

Vilse i pannkakan

• Mina pumpor
« Svar #8 skrivet: 27 nov-09 kl 15:59 »
Lite saker jag har gjort under åren som varit uppskattade och jätteroliga att göra:

1) mjuk docka med lite kläder till. Jag använde mjuka resttyger och stoppade med stoppning från gamla men rena kuddar. 2) Liten dekorerad ask med en tvål och en badbomb, allt hemmagjort förståss. Till askar tog jag gamla sparade bruna askar som jag klippte och klistrade till lagom storlek och sedan satte fint papper på och guldband längs kanterna. 3) En sydd necessär. Jag fyllde dem med silkepapper så de var fina och tjocka i paketet, men man kan ju faktiskt fylla dem med tex burkar med hemmagjorda krämer och dyl. 4) Sticka plånböcker. Jag gjorde jättegulliga randiga plånböcker, med två fickor inuti och ett ordentligt lock och blixtlås så att inte pengarna trillar ut. 5) Bokpåse. För den som älskar att läsa är det toppen med en skyddande bokpåse på buss. el tågresor. Stickat eller sammet kan vara lämpligt eftersom det blir lite tjockt och skyddande.

Pyssla på!
Vilse.
Vilse i pannkakan

AliceIUnderlandet

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 28 nov-09 kl 23:38 »
Man kan sy en vetekudde till den som är frusen! :)

fröken_trassel

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 nov-09 kl 23:52 »
När jag var liten och mamma och pappa hade det lite sämre ställt en jul så bakade vi och dekorerade pepparkakashus och vi bakade en massa godis som vi gav bort i julklapp... Det var riktigt uppskattat av släkten faktiskt ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 29 nov-09 kl 08:36 »
Måla en tavla. Om man har svårt att få till ett motiv, så måla en bakgrund,limma fast ett foto kanske nån spets och något vackert papper.

Många har pratat om raggisar. Glöm inte läcker mössa och halsduk. Är man lite glamorig av sig så funkar det fint med en virkad ros eller några paljetter.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #12 skrivet: 30 nov-09 kl 22:45 »
Man kan sy en vetekudde till den som är frusen! :)

funkar det med vanligt vete eller något speciellt vete ? vilket tyg rekomederas att använda vanligt bomul ? jag tycker det var en jättebra ide. har tänkt fixa "korgar" i år med hemagjort godi, rökt kaninlår m.m.m och kankse en vetekudde !?!?!
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 30 nov-09 kl 22:50 »
Se till att veten är upphettad ordentligt bara. (så att det inte är något som lever i det) Linnetyg går oxå bra ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #14 skrivet: 30 nov-09 kl 22:51 »
upphettad ? hur då ska den kokas ?
nybörjarfrågor från en blondin.....
ALLA är välkomna !

AliceIUnderlandet

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 01 dec-09 kl 10:01 »
funkar det med vanligt vete eller något speciellt vete ? vilket tyg rekomederas att använda vanligt bomul ? jag tycker det var en jättebra ide. har tänkt fixa "korgar" i år med hemagjort godi, rökt kaninlår m.m.m och kankse en vetekudde !?!?!

Hela vetekorn finns att köpa på påse/säck hos Granngården och säkert på flera andra ställen. Bomull är nog det bästa att sy kudden i men den behöver sys i dubbelt lager så att man inte bränner sig eller går sönder lätt. Sen kan det ju vara bra med ett fodral på kudden som man kan ta av och tvätta.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 01 dec-09 kl 10:26 »
Citera
upphettad ? hur då ska den kokas ?
nybörjarfrågor från en blondin.....

Köper du vete på tex lantmännen, så är den redan upphettad. Men köper du från grannbonnen, eller har egen, så är det inte alltid så. Om du skulle behöva hetta upp den så kör den i ugnen ;) Det är ju bara för att ta död på eventuella småkryp, så du behöver ju inte upp i 100 grader. Skulle tippa på 60 ungefär, men det kanske nån annan vet bättre....... :-*

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #17 skrivet: 01 dec-09 kl 11:57 »
Köper du vete på tex lantmännen, så är den redan upphettad. Men köper du från grannbonnen, eller har egen, så är det inte alltid så. Om du skulle behöva hetta upp den så kör den i ugnen ;) Det är ju bara för att ta död på eventuella småkryp, så du behöver ju inte upp i 100 grader. Skulle tippa på 60 ungefär, men det kanske nån annan vet bättre....... :-*

ska testa, vet du eller nån hur länge ??
ALLA är välkomna !

Jennyt

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 01 dec-09 kl 14:28 »
Ingen aaaaaning :D Poppa dem inte bara :-X

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #19 skrivet: 02 dec-09 kl 06:15 »
det var ju de som kom upp i mitt huvudet. vetepopcorn.... :D
ALLA är välkomna !

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 2 användare
MickeMård, Genomsnittswannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser