Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatis mitt i vintern?  (läst 9531 gånger)

Dinkanesh

• Dinkanesh blogg
Potatis mitt i vintern?
« skrivet: 06 jan-06 kl 18:25 »
Vill ha lite jord under naglarna  :D
Går det att sätta potatis i tunna inomhus så här i början av januari?
Har en stor gul hundmatstunna som lätt rymmer 15 kg torrfoder, borde väl i så fall funka?
Ensamstående tvåbarnsmamma!
Hanna 2005
Morgan 2007  Njuter av den underbara sommaren!

Bondmoran

Re:Potatis mitt i vintern?
« Svar #1 skrivet: 06 jan-06 kl 18:53 »
Jajjamen det går bra.
läste om en som satte potatis i tunna längst ner och fykkde på med jord då o då uppåt vart efter blasten växte och det ska ha blivi massor med potatis.

Vet dock inte om just det funkar.

Jag ska också sätta några potatisar i min tunna snart så jag får väl prova själv om det funkar som jag läste.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Dinkanesh

• Dinkanesh blogg
« Svar #2 skrivet: 06 jan-06 kl 23:13 »
 ;D
Jag har också läst någonting om det, verkar coolt!  8)

Är det något speciellt man bör tänka på när man odlar i tunna eller är det som när man odlar ute?

Hade massor av frågor men kan inte komma på en enda sak just nu....  ???
Hanna 2005

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 07 jan-06 kl 21:06 »
Prova med att lägga jord i tunnan, och potatis ovanpå, sedan fyller man med halm.

Jag har odlat potatis på marken ute, med halm över, så det med tunnan har jag inte provat, men jag tror jag ska.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

piffpuffen

• Du har inte roligare än du gör dej!!
    • Västergötland
    • FireMoonHorses
« Svar #4 skrivet: 18 jan-06 kl 22:17 »
Det där med halm ute verkar smart.  Måste vara himla smidigt när du ska skörda. Har något minne långt bak i huvudet att jag läst om det. Hur gör du då, lägger du bara potatisen på marken och täcker över med halm?
Hur tjockt med halm?
Knäpp fråga men hur får du halmen att ligga kvar om det blåser?
Bor vackert på en gård i Bitterna tillsammans med man och fyra barn. Har ett gäng hästar, stora och små.  Kaniner, hundar, grisar, höns, katter och marsvin.
Har alltid tusen nya ideér och tycker om att jobba för att uppnå mina mål.

caprice

• -
« Svar #5 skrivet: 19 jan-06 kl 12:32 »
Om du sätter potatisen inomhus nu så skulle jag tro att du behöver extra belysning när den kommer upp, annars kommer du bara att få en otroligt lång och gänglig blast och antagligen nästan ingen skörd. Potatisar kommer snabbare igång om de förgros så det finns ingen anledning att sätta dem i tunnan direkt, bättre att låta dem ligga framme 5 veckor så att knubbiga groddar bildas.
Själv förgror jag potatis och sätter sedan en del i små krukor inomhus som sätts ut i landet i mars. Blir färdig potatis i början av juni ungefär, beroende på vädret. Det är nog lättare att vänta med potatisen till du kan sätta ut tunnan, funkar ju även på en balkong eller uteplats.

Dinkanesh

• Dinkanesh blogg
« Svar #6 skrivet: 19 jan-06 kl 13:04 »
Jag har kommit så långt att potatisen (har inte plats för mer än 1 potat nu när lillan har börjat klättra på allt och river i alla blommor som står längre ner än takhöjd) ligger på fönsterbrädan med fotvärme och utsikt över den vita världen utanför. Den blir fuktad nån gång mellan varven och vänd på med jämna mellanrum.
Det har börjat komma upp små gröna godingar lite här och var, så den verka trivas med livet.
Det kommer snart bli så pass varmt på vår inglasade balkong att det går att flytta ut den ännu icke planterade potatisen där ute.
Har visserligen funderat över att skaffa en växtlampa i köket...kanske ska slå till innan vintern är helt över!
Hanna 2005

Linsa

• Gäst
Potatis i krukor i uterumm??
« Svar #7 skrivet: 25 apr-06 kl 18:01 »
Hej, vet ni ifall det skulle kunna funka att sätta egna päror i tunnor/spannar i ett inglasat uterum ??

Dela detta:

* Inloggade just nu

1230 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser