Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  redovisa moms i bokföring.  (läst 12731 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: redovisa moms i bokföring.
« Svar #20 skrivet: 20 jun-09 kl 10:28 »
Nej, vi behöver inte diskutera detta mer. Jag svarade på en fråga som en annan ställt, det är allt.
Allt som går in på kassan elle bankkonto behöver inte vara en intäkt. Kassan och bankkontona är balansposter, inte resultatposter. Intäkter bokförs på intäktskonton.

Jag är inte heller helt ensam om min uppfattning, om du nu inte tror på mig.

http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,4485.0/
« Senast ändrad: 20 jun-09 kl 10:55 av Existens? »

louise

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 20 jun-09 kl 12:13 »
jag har gått tre bokföringskurser, ingen har nånsinn nämnt nåt intäktskonto. Intäkter sätter jag på kasse eller konto.

Men jag anar att jag har big problem då, efterosm jag inte förde tillbaka förra årets moms. Innebär 3500 kr mindre i skatteåterbäring i år.

Existens?

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 20 jun-09 kl 18:37 »
Nu blir jag ju enormt sugen på en snabb genomgång i bokföring, men jag anar att du inte är intresserad av det så jag kopierar bara in några konton som visar exempel på kontogrupper. Nu blir det några rader ändå, jag ber om ursäkt för det, men jag har komprimerat det så mycket jag kan.

Tillgångskonton är t.ex.

1250 Datorer
1510 Kundfordringar
1910 Kassa
1920 Bank

Inkomstkonton är t.ex.

3040 Försäljning av tjänster
3050 Varuförsäljning

Utgiftskonton är t.ex.

4010 Varuinköp
5010 Lokalhyra
5060 Städning och renhållning
5252 Leasing av datorer
6110 Kontorsmaterial
6211 Fast telefoni

Vid årets slut summerar man inkomst(intäkts)kontona, drar ifrån summan av utgiftskontona. Summan där är årets vinst/förlust.

Och om man tänker sig att man startat från noll så ska ju den summan finnas på kassan som en tillgång eller skuld.
Momsen passerar aldrig intäktskontona utan går direkt till kassan, och blir alltså ingen intäkt.

Och nej, du har inga big problems även om du tagit ut momsen för privat bruk. Jag anar ju att du satt in mycket mer pengar från din vanliga lön i företaget, alltså egna insättningar, och från dom ska du först dra de egna uttagen. En egen insättning av privata pengar är ju som ett lån från dig till företaget, alltså blir det ju naturligt att egna uttag blir som en återbetalning av lånet. Eller hur?

louise

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 20 jun-09 kl 18:38 »
nix,. de har aldrig sagt något om  inkomstkonton. Det finns heller inte med i den klassiska grundboken om bokföring. De skiljer på kapital/tillgångar (dvs dator, fastighet sov) och bank/kassa - vad nu det kallades.

Alltså, Du kan ju inte säga att en tillgån på 10.00 inte påverkar slutresultatet. Vi är överens om att jag inte kommer att behöva BETALA skatteverket, men det är inte det jag pratar om. jag pratar om att jag har BEGÄRT TILLBAKA FÖRMYCKET.

Och igen. Jag gör INGA egna uttag i min firma. Det ska i nte existera några förrän jag går plus. Det är alltså ett stort problem om jag har gjort det ändå yutan att veta om det.
« Senast ändrad: 20 jun-09 kl 18:42 av Stabon »

Existens?

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 20 jun-09 kl 18:40 »
märkligt..

Existens?

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 21 jun-09 kl 07:31 »
Ja, det tycks ju vara svårt att sluta diskutera detta, men efter att ha kollat runt lite så har jag kommit fram till att du kör en grundbokföring, dvs du för in händelserna i kronologisk ordning, men bara kassa/bank in/ut. Det blir alltså inte en huvudbokföring, eller dubbel bokföring som det kallas.

Kan det vara så?

Se även denna diskussion:
http://www.foretagande.se/smf/index.php?topic=4457.0

I bokföringslagen står det så här:

5 kap. Löpande bokföring och verifikationer

Grundbokföring och huvudbokföring

1 § Affärshändelserna skall bokföras så att de kan presenteras i registreringsordning (grundbokföring) och i systematisk ordning (huvudbokföring). Detta skall ske på ett sådant sätt att det är möjligt att kontrollera fullständigheten i bokföringsposterna och överblicka verksamhetens förlopp, ställning och resultat
.

Så över till frågan om tillgångar. En förändring av tillgångarna behöver ju inte påverka resultatet, köper du en inventarie så ökar tillgångarna, men resultatet påverkas inte, som ett exempel. Samma sak här med momsen.

Och så en fråga, Vad är problemet med att ha gjort ett eget uttag?

Skytten

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 21 jun-09 kl 07:38 »
Givetvis är momsreturen företagets, behöver du pengarna privat, blir det ett uttag.   Hur du bokför det beror på dina kontoplaner, men har man med moms och skaffa har man förnuftigast ett konton för in och ut moms.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Existens?

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 21 jun-09 kl 07:41 »
Man kan ju också vända på det..säg att man gått med vinst och ska betala in 10 000 i moms, hur naturligt skulle det kännas att göra det med sina privata pengar?

louise

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 21 jun-09 kl 09:36 »
Skratt, vi ger oss inte.

Jo, det är dubbel bokföring. Jag har ju konto för olika sorters utgifter också.  Men där räknar jag ju inga resultat. Å så  några rader för moms.  ... ah.. trillade min polett ner nu... Är det där borta till höger .. Nej, nej, det gjorde den inte.

Klart jag har ett konto för in och utmoms, och momsen går minus. Frågan är ju vad jag gör med de "minuspengarna" som ju staten ger mig tillbaka. De kan jag ju inte lägga in där, det är ju ingen försäljrning, händelse eller nånting.

ARgument om hur saker känns är inte användbara,)

Problem med eget uttag = minskad förlust + att jag måste skatta på det jag tar ut trots att jag går med förlust= mindre återbäring från Skatteverket till mig.

Moms är ju en skatt, att få tillbaka på momsen är en skatteåterbäring. Det är inte så att vi blandar ihop själva skatteåterbäringen med händelser i bokföringen? Jag har ju fortfarande ett hopp om att skatteåterbäringen är min privata, men självklart är inte olika händelser i min firma mina privata.

Så, nu har jag mejlat Skatteverket. Dom får vi om tre veckor, så sega brukar de vara.
« Senast ändrad: 21 jun-09 kl 09:45 av Stabon »

Suresh

• -
« Svar #29 skrivet: 21 jun-09 kl 10:19 »
Nu är jag lat. Men det kan omöjligen behövas så mycke ttext för att svara på
1) vems är momsen
2) om det är företagets (som ni nu sagt fram å baklänges att det är) på vilket konto ska den inkomsten bokföras. Jag skulle tex vilja sätta den på kassa.

Själv använder jag inte nummer för mina konton, vilket innebär att om jag ska hänga med i era texter, måste jag skriva av och göra en lista på vad alla nummer betyder, som jag hela tiden msåte titta i för att förstå texten.

Begriplighet mina vänner, begriplighet.. jag får ge er en mediakurs.

Vi tar det steg för steg.

Stabon öppnar en egen grisfirma. Hon tillskjuter 100 000 kr eget kapital. För dessa köper hon 40 000 kr grisar momsfritt, samt en grisknorrsböjare för 48 000 kr plus moms. Hennes balansräkning ser nu ut såhär:

Tillgångar

Inventarier(grisknorrsböjare).............................................. 48 000 kr                 

Lager (grisar) ...................................................................... 40 000 kr

Fordran moms...................................................................... 12 000 kr

Skulder

Eget kapital......................................................................... 100 000 kr

Under året slaktas inga grisar. Hennes utgående moms är därför 0 kr och hon redovisar in en ingående moms på 12 000 kr till skatteverket. Skatteverket betalar ut 12  000 kr till hennes postgiro.  Den nya balansräkningen blir:

Tillgångar

Inventarier(grisknorrsböjare).............................................. 48 000 kr                 

Lager (grisar) ...................................................................... 40 000 kr

Postgiro          ...................................................................... 12 000 kr

Skulder

Eget kapital......................................................................... 100 000 kr

Vilka komplikationer skall vi nu tänka oss utifrån detta?

louise

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 21 jun-09 kl 10:34 »
Jag använder inte nåt konto för fodringar (eller mina skulder, för det har jag inga), jag skriver bara minus i kassan.

He, just det Suresh. Jag betalade grisknorrsböjaren med mina privata pengar, därför ska momsen gå tillbaka till mig som privatperson.
« Senast ändrad: 21 jun-09 kl 10:38 av Stabon »

Suresh

• -
« Svar #31 skrivet: 21 jun-09 kl 10:41 »
Jag använder inte nåt konto för fodringar (eller mina skulder, för det har jag inga), jag skriver bara minus i kassan.

He, just det Suresh. Jag betalade grisknorrsböjaren med mina privata pengar, därför ska momsen gå tillbaka till mig som privatperson.

Bokföringsmässigt bokar du av momsfordran mot post- eller bankgirot när skatteverket gör sin utbetalning. Sen bokar du av ett eget uttag när du gör ett uttag från bankkontot. Pss kan du ju ta ut momspengarna när du vill, helt eler delvis, eller återinvestera dem i nya varor. 

louise

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 21 jun-09 kl 11:27 »
Som jag har förstått det är jag inte skyldig att ha några komplicerade fodringskonton. Varför mecka med det?¨

översättning tack -"boka av"?

Suresh

• -
« Svar #33 skrivet: 21 jun-09 kl 11:36 »
Som jag har förstått det är jag inte skyldig att ha några komplicerade fodringskonton. Varför mecka med det?¨

översättning tack -"boka av"?

"Boka av", eller "boka emot" måste du göra för att saldot på verifikationen skall bli noll. Har du fört upp en intäkt på postgirot i kredit måste den bokas (av) mot bågot annat konto i debet.

översättning tack - "komplicerade fodringskonton"

louise

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 21 jun-09 kl 11:46 »
komplicerade fodringskonton = ju fler konton desto svårare. Och tvärtom.

verifiktation = en papperslapp i en pärm, inte nåt man har i bokföringen bland kontona. Saldot på den är alltid den summa det står på pappret, den kan man inte fippla med.

Suresh

• -
« Svar #35 skrivet: 21 jun-09 kl 11:52 »
komplicerade fodringskonton = ju fler konton desto svårare. Och tvärtom.

Såger mig fortfarande ingenting, eftersom du inte talar om vilka fordingskonton du anser vara nödvändiga. Vad gäller mons redovisas den ingående på ett 2640 - konto, medan den utgående körs in på ett 2611 -konto. Totalsaldot dem emellan räknas av i en momsrapport som förs över som ett tillgodohavande på fortdran moms 1650 eller en skuld på moms redovisningskontot 2650.

Citera
verifiktation = en papperslapp i en pärm, inte nåt man har i bokföringen bland kontona. Saldot på den är alltid den summa det står på pappret, den kan man inte fippla med.

Från wikipedia:

Verifikation är inom bokföring ett underlag för en post i bokföringen. Det kan till exempel vara en faktura som kommit in. När verifikationen kommit in till den som bokför så numreras den och minst två konton belastas (vid dubbel bokföring), minst en krediteras och en debiteras.

louise

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 21 jun-09 kl 12:00 »
Det är händelsen i bokföringen som blir noll, inte verifikationen.

Fodringskonton- jag anser att samtliga är meningslösa.

Suresh

• -
« Svar #37 skrivet: 21 jun-09 kl 12:07 »
Det är händelsen i bokföringen som blir noll, inte verifikationen.

Summan blir noll, OK. :)
Citera
Fodringskonton- jag anser att samtliga är meningslösa.
Tur att du inte hanterar någon annans bokföring än din egen.

« Senast ändrad: 21 jun-09 kl 12:13 av Suresh »

louise

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 21 jun-09 kl 12:11 »
jamen. åh. det var du som ville kalla det noll.

Existens?

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 22 jun-09 kl 07:23 »

Där är ju just den springande punkten som jag inte kan förstå. Eftersom du ännu inte sålt så jättemycket grisar, så får du ju betala de flesta av grisutgifterna med privata pengar. Varenda krona av detta är egna insättningar= en skuld från företaget till dig.  Säg att du har betalat djurgrejer för 100 000 med privata pengar. Då kan du göra egna uttag med 100 000 innan du behöver oroa dig för nån skatt.

Jag förstår inte rikigt varför du inte tar till dig detta, det är ju för din skull, ditt eget bästa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 2 användare
eka, Francisbah

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser