Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Prisvärda, energieffektiva fönster som passar till äldre hus  (läst 2693 gånger)

Suresh

• -
Nu skall jag köpa nya fönster till min eldhärjade 40-talsvilla. På önskelistan står

3 st 12x13  (helst 2-luft, alternativt fasta)
1 st 18x13  (helst 3-luft)
1 st 6x12, gärna uppdelat i en fast och en mindre öppningsbar del.

Utmaningen är nu att hitta en leverantör med helsortiment som dessutom är prisvärd och har fönster med lågt U-värde.

Tips mottages tacksamt.

Jag valde den här tråden istället för annonser eftersom jag inte tror att någon alternativare har dessa att sälja själv, samt att jag gärna ser en diskussion om vilka fönstertyper som är att föredra.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Fundera på den 2+2-glaslösning som beskrivs i "Byggekologi" av Bokalders och Block. Två glas vid ytterväggen och två till jäms med innerväggen (med "mikroväxthus" mellan). Det inre glasparet borde gå att ta lös under den varmaste delen av året. Tvåglasfönsterbågar borde gå att få tag i rätt enkelt.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Mårten Swärd

• Gäst
Polska fönster.. Vi måttbeställde riktigt 2 riktigt stora fönster, 170*110, 2-glas med spröjs, 4 mindre fönster 60*50 med spröjs och ett 2-glas på 100*100 med spröjs. Har för mig att det gick på ungefär 13 000:- med frakt..

christian k

Polske fönster er ofte i plast,stort sett 2 glass og av en eller merkelig grunn åpones fönster i Polen innover.
Så skal de åpnes utover må dette spesialbestilles har jeg for meg.
Spröisen sitter også ofte mellim glassene og ikke påp utsiden som her i Norden.

Christian

Mårten Swärd

• Gäst
jepp, det stämmer att de oftast öppnas inåt, men i.a.f. på de vi köpte så finns det ett läge till där man bara öppnar fönstret i ovankant, på kortsidan, så att man kan vädra utan att behöva ta bort sakerna på fönsterbrädan. Funkar faktiskt riktigt bra, och då det blev hälften så dyrt som något motsvarande "svenskt" fönster så är jag alldeles förbaskat nöjd med dem.

louise

• Gäst
Det där var intressant.. polska fönster. Men hur pass specialanpassade kan man få de? Min dröm är ju att tillverka nya fönster efter ursprungsmodellen här. De finns bara på små små fotografier och jag har troligen några innanfönster i ladan kvar. Att tillverka helt nya här av "fönster-hantverkare" kostar drygt 10.000 styck om det är 6 lufter och innanfönster som förr, fast på gångjärn. Fönster något större än vanliga torparfönster.
« Senast ändrad: 13 jun-09 kl 10:24 av Stabon »

Mårten Swärd

• Gäst
De som vi köpte av kunde i.a.f. göra i närapå vilken storlek som helst, med önskat antal spröjs, det de inte kunde göra var att sätta spröjsen på diagonalen, vilket var synd för så var det på ett av originalfönstren vi tog bort.

Mårten Swärd

• Gäst
Detta var inte de jag köpte av men de verkar ju flexibla när det gäller tillverkningen.
http://www.blocket.se/ostergotland/Nya_Fonster_21729264.htm?ca=14&w=1&last=1

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
Mellan Hörja och Örkelljunga har ett polskt par en butik som heter 24:ans byggpool. Där säljer de polska fönster, dörrar m.m. Ligger i norra skåne och och webadressen är www.bygg-pol.com
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

louise

• Gäst
oki, men jag vill ha mina i trä, inte pvc. Vad var det för firma du anlitade Gångis? Och fick du fönster i trä eller pvc?

Mårten Swärd

• Gäst
SV: Prisvärda, energieffektiva fönster som passar till äldre hus
« Svar #10 skrivet: 13 jun-09 kl 19:22 »
Jag kommer tyvärr inte ihåg vad den hette, men hur som helst var det inte träfönster.

Harry Lee

« Svar #11 skrivet: 13 jun-09 kl 19:27 »
Hej!
På förra byggfirman ja jobbade åt köpte vi mycket fönster från "Svenarums Byggnadssnickerier" i småland. Mycket prisvärda fönster i trä, som passar till äldre hus. Tror de e hyfsat energieffektiva oxå..
Ring o hör me dom!
Den bästa tiden är nu!

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 13 jun-09 kl 21:53 »
Oki, kollade deras hemsida, typiskt sånt företag jag behöver. Nu har vi ju ett här, men vad menar du att deras priser ligger på? TÄnker mig att alla såna tar mer eller mindre samma.
« Senast ändrad: 13 jun-09 kl 21:55 av Stabon »

Dela detta:

* Inloggade just nu

862 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser