Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skor eller barfota  (läst 16974 gånger)

Falin

• -
Re:Skor eller barfota
« Svar #20 skrivet: 30 jan-06 kl 00:07 »

Men min vallack som jag köpte senare hade jag vetrinär här två gånger för att vaccinera. Först efter genomgånget köp så hade jag hovslagaren här. Första gången han tittade på vallacken så sa han att det var ett typiskt fall av cushings sjukdom, dvs, ett tillstånd där hästen bland annat inte fäller som det skall. Detta var inget som vetrinären påtalade... trots att han var rakad när han kom. Nästa hästköp, så skall jag både ha vetrinärbesiktning OCH hovslagare till att gå igenom hästen innan jag bestämmer mig... *snyftar högt och ler*

Men jag förstår inte riktigt hur veterinären skulle kunna se att hästen hade Cushings om den var klippt? Och om veterinären var hos dig för att vaccinera tycker jag inte man kan förvänta sig en full genomgång av hästen, isåfall får man säga till om det. Tur i oturen att Cushings går att medicinera!

När det gäller barfotahovar tycker jag Häxan gjorde en excellent sammanfattning.  :)
« Senast ändrad: 30 jan-06 kl 00:08 av Falin »

Kiddo

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 30 jan-06 kl 12:06 »
Jag har lärt mig massa nytt :)

AANHCP hade jag inte hört talas om innan jag läste det Maniac skrev i den andra tråden som jag citerade ur då i början. Jag tycker det är jätte intressant ämne! Finns ju hur mycket som helst att lära sig om det. Tack för info.  

Och det med boots till exempel.. jag visste att det fanns men aldrig träffat nån som använde det.

Och det Sar skrev, jag hade inte ens tänkt på att på vissa ställen är det nästan "klimatet som väljer åt en" för jag bor lite mer söder ut. Ja läskigt med skador de kan få om de inte kan ta ut steget ordentligt och de behöver ju sin motion för att de ska må bra! Jag var så försiktig (eller överbeskyddande jag vet inte) att jag vågade aldrig annat än skritta på hårt underlag ens när han var skodd, men jag hade gott om bra stigar, ängar, stubbåkrar och en saltad ridbana på vintern så det gjorde inget.

Väldigt intressant läsning att få höra lite historier och erfarenheter. Fanns endel intressanta böcker i länkarna jag fick också. Ska försöka få tag i nån av dom.

Isa, jag vill gärna höra mer om "easybootsen" när du provat :)

Lotta&Micke, vore kul att få uppdatering om shettisen sen!

Dunderbettan, många hästar som haft svåra hovproblem har läkts när de fått gå barfota, kolla lite av länkarna i den här tråden tex. Så jag är säker på att det var det dom som Maniac citerade menade.  

Ha det bra!
/Allis

DunderBettan

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 30 jan-06 kl 13:30 »
Nu skäms jag lite  :-[ (eller mycket)
Borde egentligen kunnat räknat ut det där om jag tänkt till och läst på lite mer.
Men det har jag gjort nu.  :D
Verkligen intressant läsning. Funderar starkt på att åka på en föreläsning.

Kiddo

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 30 jan-06 kl 15:41 »
Nej skäms inte Dunderbettan! :) (gillar ditt användarnamn!) Klart man ska fråga. Jag drog mig lite för att lägga in den här frågan i början av tråden för jag tänkte att nu kommer alla tycka jag är dum som frågar en sån självklar sak. Nu är jag jätteglad att jag frågade. Jag hade också velat gå på en sån kurs, fast jag ska nog skaffa en häst först  ;)

Hälsningar
Allis

isa

• Värmland
« Svar #24 skrivet: 30 jan-06 kl 22:40 »
jag skall på en sån föreläsning på fredag nv skåne

Nu skäms jag lite  :-[ (eller mycket)
Borde egentligen kunnat räknat ut det där om jag tänkt till och läst på lite mer.
Men det har jag gjort nu.  :D
Verkligen intressant läsning. Funderar starkt på att åka på en föreläsning.

Gammal är äldst.

isa

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 30 jan-06 kl 22:42 »
Jag har lärt mig massa nytt :)

AANHCP hade jag inte hört talas om innan jag läste det Maniac skrev i den andra tråden som jag citerade ur då i början. Jag tycker det är jätte intressant ämne! Finns ju hur mycket som helst att lära sig om det. Tack för info.  

Och det med boots till exempel.. jag visste att det fanns men aldrig träffat nån som använde det.

Och det Sar skrev, jag hade inte ens tänkt på att på vissa ställen är det nästan "klimatet som väljer åt en" för jag bor lite mer söder ut. Ja läskigt med skador de kan få om de inte kan ta ut steget ordentligt och de behöver ju sin motion för att de ska må bra! Jag var så försiktig (eller överbeskyddande jag vet inte) att jag vågade aldrig annat än skritta på hårt underlag ens när han var skodd, men jag hade gott om bra stigar, ängar, stubbåkrar och en saltad ridbana på vintern så det gjorde inget.

Väldigt intressant läsning att få höra lite historier och erfarenheter. Fanns endel intressanta böcker i länkarna jag fick också. Ska försöka få tag i nån av dom.

Isa, jag vill gärna höra mer om "easybootsen" när du provat :)

japp lovar att berätta  :) skall ha henne skodd ifa en skoperiod till sen köper jag easybootsen
har bara hört gott om dom.
old macsen är mkt klumpigare

Lotta&Micke, vore kul att få uppdatering om shettisen sen!

Dunderbettan, många hästar som haft svåra hovproblem har läkts när de fått gå barfota, kolla lite av länkarna i den här tråden tex. Så jag är säker på att det var det dom som Maniac citerade menade.  

Ha det bra!
/Allis

Gammal är äldst.

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 31 jan-06 kl 12:03 »
Jepp, det var bl.a det om hovproblemen jag menade. Enligt vad hovverkarna själva säger så kan deras metod läka och rehabilitera bort många problem som t.ex utfytningar, kroniska fång-hovar, bock-hov, strålbenshältor, etc..
För grejen är att om man verkar med traditionell hovslagare så är hästens hovar inte i balans och är mer disponibla för att få dessa problem. Om man verkar hoven på deras(aanhcp) sätt så kan man hålla hoven fin när man väl fått fram en bättre och mer naturlig(vildhäst-lik) hovform.
Om hästens hovar är känsliga och har dålig kvalitet så är det alltså av ännu större vikt att de får bli verkade enligt vildhästmodellen(även om man sen vill ha skor på) eftersom den hovformen hjälper hovarna att hålla sig friska, sunda, starka och hela. SJälvklart är det viktigt att upprätthålla en god hovhygien i samband med detta, för annars fungerar inte hovarna ypperligt ändå. Med god hovhygien menas: mycket rörelse, gärna lösdrift för hästen(mer blodcirkulation till hovarna), om hästen står på stall ska den ha fint och torrt strö, gödsel fräter på hovarna och kan orsaka röta i bärrand och stråle(orsakar ömhet), se över fodret eftersom för mycket sött(betfor o dyl) och överskott av energi, också sägs orsaka strålröta. Just, rörelse, är väldigt väldigt viktigt för hovarnas skull. En vildhäst rör sig som sagt MINST 2 mil per dag och hovarna är konstruerade för att tåla det, rättare sagt så mår de bra av det eftersom de är beroende av den blodcirkulationen som det ger. Jag vet t.ex en travhäst som tränade hårt, han fick röra sig mycket och var i utmärkt kondition när ägarna lät honom gå över till vildhästmodellens verkning, och barfota. Övergången gick på ett litet kick, eftersom hästens hovar redan hade så bra hovmekanism tack vare rörelse och blodcirkulation i hovarna.

Jag har både gått på föreläsningen, och blev så exalterad så att jag även tog och gick helgkursen. Under övergngsperioden så får jag viss hjälp med verkningen av en utbildad hovvårdare, men tanken är ju att jag ska fortsätta på egen hand(kanske bara ta ut hovvårdare 1-2 ggr per år för att kontrollera hovarna) när hovarna har rehabiliterats färdigt och börjar närma sig naturlig form och få balans. Just nu så har hovarna fortfarande utflytningar som ska växa bort succesivt, och en process har startats i strålen - den "ömsar skinn" som bara den! Den är på väg att ändra form. De första veckorna som hon blev verkad på det här sättet så märkte jag också hur traktstöden formligen sköt ut i rekordfart. jag fick verka dem varje vecka ett tag! Men nu har de lugnat ner sig. Metoden är inte så svår att lära sig teoretiskt, det svåra är att få till det i praktiken. Men som tur är så får man träna på kadaverhovar på kursen. Passa på att göra alla misstag då!  ;D

Det här är de länkar om barfotagång som jag har, om ni vill läsa mer, och ingen av dem har något med Strasser att göra, utan representeras antingen av AANHCP:s verkningsstrategier, eller liknande modeller.

www.harmonyhorse.com - Ove Lind, aanhcp i sverige. Kurser och föreläsningar. Hovrehabilitering för mer akuta åtgärder. Ove Lind har hjälpt många hästar från slakt..

www.friskahovar.se - en lista över alla yrkesverksamma hovvårdare i sverige som är utbildad av aanhcp. De flesta är i USA just nu och får sina diplom!

http://hem.passagen.se/barfotahast/ - Denna sida är en svensk översättning av www.barefoothorse.com. som i sin tur är skriven av Marjorie Smith. Här kan man läsa om verkningstrategi m.m

http://groups.yahoo.com/group/barfotahast/ - en grupp där man kan diskutera barfotaverkning med andra intresserade. Gruppen är tänkt att samla upp likasinnade.

http://www.sundahasten.com/ - en hemsida av mer privat karaktär. Den handlar om Working Equitation, hästhantering och barfotagång m.m

http://www.hoofrehab.com/ - Pete Ramey:s sida på engelska. Pete Ramey är en av "grundarna" inom AANHCP, som är framväxt i USA.

http://nh.ebutiken.nu/ - och - http://www.naturligahovar.se/ - Dessa sidor är av Emma Östman, som dels driver internetpostorder och säljer tillbehör såsom Boots för barfotahästar, och dels är hon yrkesverksam som hovvårdare, utbildad enligt AANHCP.(av Ove Lind)

http://www.barfotahovens.sida.nu/ - en översättning av www.ironfreehoof.com. Den här sidan handlar i stort sett om hur man verkar en hov enligt AANHCP:s modell.

Om ni vill läsa mer om Strasser-metoden så tror jag att deras internetadress är www.krulligahasten.se. Tyvärr står det inte mycket om själva metoden, alltså hur de går tillväga, utan mest om vilka fördelar det skulle innebära.
Själv har jag fått uppfattningen att den primära skillnaden mellan Strasser och AANHCP:s ´vildhästverkning är att Strasserverkning är mer dogmatisk och går efter olika förutbestämda mått och vinklar, och man verkar villkorslöst efter dessa mått, oavsett hur hoven ser ut i dagsläget, i vissa fall går man också på och verkar på sulan. Medan vildhästmodellen går ut på att alla hästars hovar är unika, och man kan inte ange ett exakt gradantal eller måttantal för alla dessa, dessutom måste varje enskild hästhov få tid på sig att forma om sig, i sin egen takt. Man kan inte tvinga hoven att anta ett visst gradantal, utan man måste utgå från hur sulan ser ut(och sulan rör man inte!). Jag har inte gått nån strasser-kurs så jag vet alltså inte av egen erfarenhet. Detta är vad jag har hört från andra..

SKillnaden mellan AANHCP:s vildhästverkningsmodell och traditionell hovslagarverkning skulle jag vilja säga(efter att ha sett många traditionellt verkade hästar) är att vildhästmodellen har en viktig regel: Man rör inte sulan. Däremot skall man verka traktstöden och trakterna(och hovväggen naturligtvis) ner till sulans nivå. Detta innebär i praktiken ofta att strålen och sulan får mer markkontakt än tidigare, vilket är naturligt för hästen som egentligen inte vill gå på sina naglar(hovväggen)

isa

• Värmland
« Senast ändrad: 31 jan-06 kl 14:02 av isa »
Gammal är äldst.

DunderBettan

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 31 jan-06 kl 17:05 »
Tack! :) Det är ett av många namn som min sambo gett mig.

Pratade precis med kontaktpersonen för kursen utanför Malmö. Den första föreläsningen är ju gratis, den på fredagen. :D Det är ju toppen bra!

Falin

• -
« Svar #29 skrivet: 01 feb-06 kl 00:02 »
Jag har både gått på föreläsningen, och blev så exalterad så att jag även tog och gick helgkursen. Under övergngsperioden så får jag viss hjälp med verkningen av en utbildad hovvårdare, men tanken är ju att jag ska fortsätta på egen hand(kanske bara ta ut hovvårdare 1-2 ggr per år för att kontrollera hovarna) när hovarna har rehabiliterats färdigt och börjar närma sig naturlig form och få balans.

Jag blir lite nervös av tanken att folk åker hem och verkar sina hästar själva efter en kort helgkurs....  :(

Ett bekymmer tycker jag är att barfota-anhängare (oavsett inriktning) ofta blir så enkelspåriga och docerande; det är det enda rätta, och allt annat är helt fel. Det gör åtminstone mig avogt inställd med en gång. Framförallt som min häst fungerar utmärkt med skor på, har hovar i balans och är inte ett dugg disponibel för problem. Varför måste det vara antingen eller?

isa

• Värmland
« Svar #30 skrivet: 01 feb-06 kl 16:45 »
kan hålla med dej att många tycker så
det är ju hästen som avgör vilket
användningssättet och hovens kvalite

en hovslagare jag känner varit verksam i över 20 år har gått en kurs i barfotaverkning för att bredda sin syn
det tycker jag är ovanligt.

jag skor själv men så har jag gått som lärling i ett år och verkat en del innan.
har en ödmjuk inställning och är försiktig
har verkat bekantas hästar, men gör vid min egen det är min utgångspunkt.
har en utbildad som kikar på hästens hovar emellan varven
men känner att jag inte vågar mej på mer än så

« Senast ändrad: 01 feb-06 kl 16:46 av isa »
Gammal är äldst.

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 02 feb-06 kl 23:36 »
Jag blir lite nervös av tanken att folk åker hem och verkar sina hästar själva efter en kort helgkurs....  :(

Ett bekymmer tycker jag är att barfota-anhängare (oavsett inriktning) ofta blir så enkelspåriga och docerande; det är det enda rätta, och allt annat är helt fel. Det gör åtminstone mig avogt inställd med en gång. Framförallt som min häst fungerar utmärkt med skor på, har hovar i balans och är inte ett dugg disponibel för problem. Varför måste det vara antingen eller?

Fråga inte varför man har hästar barfota, fråga istället varför man slår på hästen skor. Hästar föds ju som bekant inte med skor på, och om hästen fungerar bra utan dom så finns det ju ingen anledning att börja mixtra. Vildhästen kan leva lika länge som våra tamhästar och de drabbas av betydligt mindre hov-åkommor än vad våra hästar gör, och ändå går de barfota och utsätter sig själva för ett otroligt stort slitage. minst 2 mil per dag på alla underlag. Hur går det ihop? Mustangerna är inte en annan art, de härstammar från tamhästarna, och tamhästar har inte förändrats så radikalt mycket i sina gener sedan dess.

Varför man från början började sko hästen beror på den onaturliga hästhållningen. Hovarna fick ingen regelbunden motion när man började stalla in hästarna och gav dem mindre utrymme att röra sig på, och tålde därför inte samma slitage som tidigare. Man ville samtidigt kunna rida hästarna väldigt hårt. Skorna hjälper för stunden, men i längden så begränsar de hästens hovmekanism eftersom blodcirkulationen minskar, och det gör då även tillväxten. I brist på denna kunskap så satsade man på att förbättra skorna, istället för att avla fram bättre hovkvalitet. Men genom att ta av skorna på hästen och verka dem på ett "vildhästlikt" sätt, så har man möjlighet att maximera hästens prestationsförmåga. Fördelarna är många.

Dessutom handlar den största och viktigaste frågan inte om skor vs. barfota - utan det hänger på verkningsstrategin man använder, alltså själva formen på hoven. Det finns många barfotahästar som har styggare fötter än vad skodda hästar har. Och de sistnämnda mår betydligt bättre.

Falin

• -
« Svar #32 skrivet: 14 feb-06 kl 12:27 »
Fråga inte varför man har hästar barfota, fråga istället varför man slår på hästen skor. Hästar föds ju som bekant inte med skor på, och om hästen fungerar bra utan dom så finns det ju ingen anledning att börja mixtra. Vildhästen kan leva lika länge som våra tamhästar och de drabbas av betydligt mindre hov-åkommor än vad våra hästar gör, och ändå går de barfota och utsätter sig själva för ett otroligt stort slitage. minst 2 mil per dag på alla underlag. Hur går det ihop? Mustangerna är inte en annan art, de härstammar från tamhästarna, och tamhästar har inte förändrats så radikalt mycket i sina gener sedan dess.

Det är mycket som hästar föds utan, som vi tvingar på dem, så den jämförelsen håller inte i mina ögon. Inte heller att jämföra med vildhästar som lever en helt annat liv och under helt andra betingelser.

andreana

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 14 feb-06 kl 20:15 »
håller med Maniac Darling , varför lägga på skor när det egentligen inte behövs.
Såg för några veckor sedan en nordsvensk som hade väldigt förstörda hovar, detta pga att en *riktig* utbildad hovslagare hade lagt på skor på en häst vars hovar var som platå dojjor. Hästan hade ca5-7 cm längre hovar än brukligt & dessa hade inte flutit ut utan hölls ihop av skorna.
Fördj*la dåligt gjort. Ska ta en bild på detta när hästen kommer hem till mig. Denna häst köptes nämligen av en vänn till mig & ska stå hos mig på lösdrift under våren.
Hästen skall då verkas av en vanlig hovslagare för att ta bort så mycket som går, sedan skall den bli barfota häst om detta är möjligt efter en sådan misshandel av hästans hovar!

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 14 feb-06 kl 20:16 »
Nej, jag håller med dig, men målet är ju att försöka efterlikna hästens naturliga förutsättningar så mycket som möjligt.
Så här säger t.ex Ove Lind om vildhästar:
De:

"Står aldrig stilla mer än ca 20 minuter åt gången.
Står aldrig inne på nätterna.
Har aldrig ryttare på ryggen.
Har aldrig en styv sadel fastspänd på ryggen.
Har aldrig skor på fötterna.
Har aldrig bett i munnen.
Har aldrig täcke på sig.
Förflyttar sig minst 2 mil/dygn.
Sover sammanlagt ca 4 timmar / dygn.
Äter i stort sett hela tiden de är vakna.

Tro nu inte att jag tycker att man skall släppa alla hästar fria.
Inte alls!
Däremot tycker jag att vi skall göra deras situation så dräglig det någonsin går och deras uppoffringar så små som möjligt.

Om hästen måste stå inne på nätterna - låt det då bli så kort tid som möjligt.
Om hästen skall ha ryttare på ryggen - sitt inte och skumpa.
Om hästen skall ha sadel på ryggen - se till att den passar.
Om hästen inte kan gå barfota - använd boots istället för fastspikade skor.
Om hästen måste ha bett i munnen - var lätt på handen och ryck aldrig i tyglarna.
Om hästen måste ha täcke på sig - ta av det så fort det inte är absolut nödvändigt.
Om du tycker om din häst - visa det!!!!

Visst fungerar det.
Våra hästar (Arabiska fullblod), som rids i princip dagligen, går i lösdrift med möjlighet att själva gå in om de så skulle vilja. På vintern har de fri tillgång på ängshö. Om någon av dem vid något tillfälle skulle behöva täcke så får den naturligtvis det men det händer endast vid extraordinära tillfällen. Naturligtvis går alla våra hästar barfota och de har ungefär 2Ha hage/häst för att de skall kunna röra på sig ordentligt.
Vi är jätte nöjda och vill absolut inte ha det på något annat sätt."

Det är heller inte så svårt att inse fördelarna med att inte ha fastspikade skor när man ser vad de egentligen gör med hovarna:
Problemet med skor är att de begränsar hästens hovmekanism i det långa loppet: hästen får sämre blodcirkulation(vilket i sin tur kan göra hoven känsligare och mer disponiblel för olika hovåkommor), den känner inte underlaget och riskerar att trampa fel/halka, den kan skada sina kompisar, hoven kan inte flexa mot underlaget utan blir istället stum, den är disponibel för kronisk fång, när hovväggen växer så växer den i fel vinkel pga att den hålls fast av järnbeslaget. Det är ett axplock över nackdelarna med skor.

Nackdelarna med "traditionellt" verkade hovar jämfört med "barfotaverkning" är ännu flera: ökad risk för utflytningar, snubbeltrampningar, dålig blodcirkulation, risk för kronisk fång, hovtrånghet, utflutna trakstöd, "fulldblodshovar", strålröta, blåmärken, lamellrandsröta, tå-ömhet, valkar,  etc...

Tänk dig om du slår ihop dessa två: Dåligt verkade skodda hovar! Ta bort det ena, så blir det betydligt bättre för hoven att börja repa sig. Om du tar bort bägge och istället börjar verka på ett medvetet vildhästlikt sätt så får hoven de bästa förutsättningarna för att hålla sig friska lääänge.

Men det innebär såklart inte att en barfota hov tål vad som helst - det gör ingen hov i längden, oavsett om den är skodd eller inte. Man får ju göra vissa avvägningar för hästens bästa. Jag räknar t.ex inte med att min häst klarar av att galopperas på en halkig väg, när en broddas häst gör det. Men likväl klarar hon att komma fram i sin egen takt, eftersom hon känner genom strålen att det är halkigt, och då tar hon det lugnare. Hästen är ju ingen maskin. Men om man vill galoppera på en halkig väg så finns det ju hovboots med broddar som alternativ till skor. :)

Falin

• -
« Svar #35 skrivet: 15 feb-06 kl 07:04 »
håller med Maniac Darling , varför lägga på skor när det egentligen inte behövs.
Såg för några veckor sedan en nordsvensk som hade väldigt förstörda hovar, detta pga att en *riktig* utbildad hovslagare hade lagt på skor på en häst vars hovar var som platå dojjor. Hästan hade ca5-7 cm längre hovar än brukligt & dessa hade inte flutit ut utan hölls ihop av skorna.
Fördj*la dåligt gjort. Ska ta en bild på detta när hästen kommer hem till mig. Denna häst köptes nämligen av en vänn till mig & ska stå hos mig på lösdrift under våren.
Hästen skall då verkas av en vanlig hovslagare för att ta bort så mycket som går, sedan skall den bli barfota häst om detta är möjligt efter en sådan misshandel av hästans hovar!

Och vem avgör när det behövs? Eftersom jag tävlar mina hästar vill jag till exempel kunna brodda dem, och göra det ordentligt. (Än har jag inte sett några boots som fungerar fullt ut.) Det skulle jag även vilja göra på en häst som arbetar i skogen vintertid.

Vi har alla ett ansvar att se till våra hästars bästa, och det börjar hemmavid. Det innebär bland annat att läsa på så pass att man kan avgöra om ens hovslagare gjort en bra verkning/skoning, även om man inte skulle kunna utföra den själv. Då slipper man skoningar som i ditt exempel. Dåliga hovslagare finns tyvärr, både den traditionella sorten och barfotavarianten. Så sent som förra veckan pratade jag med en tjej som haft en barfotaverkare ute. Dan efter (och ett bra tag framöver) kunde hästen inte röra sig alls, eftersom han verkat fram blödningar i hovarna.

ManiacDarling:

Jag har hittills inte stött på några av de nackdelar och åkommor du nämner bland våra skodda hästar som passerat stallet genom årens lopp, de har alla utmärkta hovar trots att de varit skodda i 20 år och mer.... Varför skulle en skodd häst tex vara mer disponibel för kronisk fång?

tessiem

« Svar #36 skrivet: 15 feb-06 kl 23:26 »
Jag har inte tagit ngn direkt ståndpunkt i barfotafrågan men tycker absolut att det är det bästa OM det är möjligt. Dock tror jag inte att skor är plågsamma för hästarna..mer onödiga isf. Mitt sto ska förhoppningsvis vara barfota då hon är till för fritidsridning & inte tävling. Hade jag dock en tävlingshäst så hade jag nog skott. För att hästen ska klara de påfrestningar man utsätter dem för.

Inte för att jag tror att jag någonsin kommer att äga en tävlingshäst igen. Gillar inte det som uppstår när hästarna blir tävlings"maskiner".. Att de mer blir redskap än individer.

lunkan

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 16 feb-06 kl 00:07 »
Här var det barfota och har så varit i 5-6 år nu.

Farsan50

« Svar #38 skrivet: 16 feb-06 kl 08:43 »
Skodda eller ej beror på det slitage hovarna utsätts för, hur tungt hästen bär och hovarnas kvalité.
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 26 feb-06 kl 03:30 »
Skodda eller ej beror på det slitage hovarna utsätts för, hur tungt hästen bär och hovarnas kvalité.

Nu ska vi reda ut ett par missuppfattningar..
1. En häst som är oskodd kan klara upp till ca 4-5-6 mil per dag uinder de rätta förutsättningarna. Om hovarna ändå överslits så finns det som sagt boots som alternativ till järnskor.

2. Vad gäller hur tungt hästen bär så optimeras det inte om man sätter på järnskor -tvärtom! - eftersom belastningen blir större på en mindre yta. (Järnskon löper bara runt den relativt tunna hovväggen, medan en barfotahov bär vikten med hela sulan inklusive hovvägg!)

3. Och hovarnas kvalitet har mycket litet med saken att göra om hästen klarar att gå barfota. Jag tror inte att det finns en enda hov i hela världen med så dålig kvalitet att den måste ha fastspikade järnskor. Om den hoven ens existerar så tror jag inte direkt att hovkvaliteten eller hovmekanismen blir direkt bättre av järnskor..

...Men det är en vanlig misuppfattning.
« Senast ändrad: 26 feb-06 kl 03:34 av ManiacDarling »

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser