Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör jag för feeeel!?!?!?! >________<*  (läst 11078 gånger)

bea

SV: Vad gör jag för feeeel!?!?!?! >________<*
« Svar #40 skrivet: 04 nov-09 kl 10:17 »
Jag ger mina fasan hög.....någon som vet skillnaden mot kalkon fodret?

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #41 skrivet: 04 nov-09 kl 10:20 »
De har lampa tänt dygnet runt så mer ljus kan de inte få än vad de redan har. :P Har även testat att släcka under natten men det hjälper inte eller.

En nyfiken undran, varför lampa hela dygnet?

Hoppas du får lite ägg nu när de flyttat. Våra väpte som tusan de första veckorna här från dag 2, men nu har vi inte fått ett ägg på länge länge. Inte alltid lätt att leva sig in i vad som rör sig i ett vaktelhuvud. ;)

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #42 skrivet: 04 nov-09 kl 11:09 »

En nyfiken undran, varför lampa hela dygnet?

Hoppas du får lite ägg nu när de flyttat. Våra väpte som tusan de första veckorna här från dag 2, men nu har vi inte fått ett ägg på länge länge. Inte alltid lätt att leva sig in i vad som rör sig i ett vaktelhuvud. ;)

enligt en uppfödare i turkiet så har han lampan på dygnet runt för att de ska hitta mat och vatten och då trivs det även bättre=flera ägg. och har sett många bilder på olika uppfödare här i sverige som har lampor på dygnet runt hos sina vaktlar..

urk, hoppas inte våra börjat lägga av då  :-X dom har lagt ägg i en vecka nu, hoppas inte dom slutar  :-\

Jag ger mina fasan hög.....någon som vet skillnaden mot kalkon fodret?

har bara hört att det är nästan samma innehåll i både kalkon och fasan mat och att det därför inte spelar någon roll vilket av de man ger. men det är bara vad jag har fått höra somsagt ;)

Soshila

• Småland
« Svar #43 skrivet: 04 nov-09 kl 11:13 »
enligt en uppfödare i turkiet så har han lampan på dygnet runt för att de ska hitta mat och vatten och då trivs det även bättre=flera ägg. och har sett många bilder på olika uppfödare här i sverige som har lampor på dygnet runt hos sina vaktlar..

Jag vill också minnas att jag sett bilder på det, men aldrig riktigt fattat varför. Känns ju inte så naturligt med ljus dygnet runt, men de kanske gillar det :P

För övrigt så håller jag tummarna för att våra ska börja värpa igen nu när de fått flytta in i förrådet och får lite med ljus och värme än innan.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #44 skrivet: 04 nov-09 kl 16:23 »
... ... ... Hahahaha! XD "Skulle inte förvåna mig om de börjar nu i marsvinsburen", skrev jag... Vad hittar jag i marsvinsburen när jag kom hem idag... Jo, ett vaktelägg!!!  ;D  :o
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Soshila

• Småland
« Svar #45 skrivet: 04 nov-09 kl 17:14 »
 ;D
Se där ja! Är det mer dagsljus där de är nu?
Verkar som om det kan vara något med miljöombyte som triggar dem? Jag trodde innan att det skulle vara tvärt om, att förändringar stressade dem och att de då inte värpte. Har ju läst här om att en del äggstrejkar efter att man har städat buren t.ex. Två av mina vaktlar var unghönor som inte börjat värpa än, de satte igång bara ett par dagar efter att de kommit hit.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #46 skrivet: 04 nov-09 kl 17:16 »
Ha ha , grattis. Äntligen, jag tyckte också det var konstigt du inte fick några ägg.

mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #47 skrivet: 04 nov-09 kl 17:37 »
;D
Se där ja! Är det mer dagsljus där de är nu?
Verkar som om det kan vara något med miljöombyte som triggar dem? Jag trodde innan att det skulle vara tvärt om, att förändringar stressade dem och att de då inte värpte. Har ju läst här om att en del äggstrejkar efter att man har städat buren t.ex. Två av mina vaktlar var unghönor som inte börjat värpa än, de satte igång bara ett par dagar efter att de kommit hit.

Japp, har ställt buren vid fönstret! ;D
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #48 skrivet: 04 nov-09 kl 18:08 »
ja, då var det kanske lite dagsljus som fattades ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #49 skrivet: 04 nov-09 kl 18:47 »
Fast... När jag ställde dit dem var ju igår EM när det hade blivit kolsvart ute... xD

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #50 skrivet: 04 nov-09 kl 19:17 »
men dom kanske känner av det på någotvis. vi har ju lärt oss hur konstiga de är redan ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #51 skrivet: 04 nov-09 kl 19:24 »
Jo.  ::) Värper dina ännu? =)

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #52 skrivet: 04 nov-09 kl 19:33 »
jadå, här är det inte stopp ännu *sikta* ... *skjut!!* *ägg bomb!!* haha, så rolig jag är  ::)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #53 skrivet: 07 nov-09 kl 21:38 »
Idag fick jag 3 ägg av mina 3 vaktelhönor!!! :D
« Senast ändrad: 07 nov-09 kl 21:40 av Linkoso »

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #54 skrivet: 07 nov-09 kl 21:57 »
oh, vad kul!!! vore intressant och se om fodret verkligen spelar någon roll längre, alltså... du kan inte sluta och ge kalkon fodret ett tag? *experiment* ;D

Daaniel

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 07 nov-09 kl 22:10 »
Mina kineser värper som kulsprutor!!!!!!!!!!!!!
massor av ägg  ;D  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #56 skrivet: 07 nov-09 kl 22:53 »
oh, vad kul!!! vore intressant och se om fodret verkligen spelar någon roll längre, alltså... du kan inte sluta och ge kalkon fodret ett tag? *experiment* ;D

... Hahahaha, glöm det!! XD Nu jävlar ska jag ha igen äggen!! XD Däremot kommer ju fodret ta slut då jag bara har ca 2kg kvar. ;) Då kan jag experimentera och se om de fortsätter lägga. ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #57 skrivet: 09 nov-09 kl 19:30 »
Det fortsätter att spruta ägg... ;D Idag plockade jag två st ägg på em... Sedan ytterligare 2 på kvällen = någon av hönorna har lagt 2 ägg idag. ;D

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #58 skrivet: 09 nov-09 kl 20:35 »
wow, det ger sig ;D undrar om det är så att jag också får någon höna som lägger ägg 2 gånger ibland. för att jag kan ibland hitta 3 ägg på morgonen, men jag vet inte om det är från gårdagen jätte sent alltså typ kl 11-12 på kvällen som dom har lagt ägg. men vem orkar kolla det >_<

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #59 skrivet: 10 nov-09 kl 10:50 »
Testade i helgen att göra varma mackor med ost och stekta vaktelägg ovanpå - kan säga att det blev VÄLDIGT poppis hemma  ;D
ps. Hur dumt är det på en skala att kläcka vaktelbebisar på vintern förresten, är sugen på flera... ::)
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hantverkare92, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser