Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör jag för feeeel!?!?!?! >________<*  (läst 11087 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Vad gör jag för feeeel!?!?!?! >________<*
« Svar #20 skrivet: 16 aug-09 kl 08:35 »
Men jag kan ju inte göra mig av med någon vaktel för jag har varken hittat äggskal eller kladdrester... Har aldrig sett någon äta ägg och kan då inte ta för givet att någon gör det. Så ser honorna exakt likdana ut med så vet inte vilken som är vilken.  :P

Måla dom ;) Spraya dom.. haha.. ! Jag körde hår sprayfärg på mina äggätare.. då såg jag vem det var.. hoho..  :-[, en blå, en röd, en grön etc ...  ::)
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #21 skrivet: 16 aug-09 kl 08:49 »
Hehe... Men sedan då? Ska man göra som med höns och lägga ut ett ägg? Men jag har ju inga ägg att ha som testgrej för får ju inga av dem!  :P Och hönsägg känns stora + att de ruggar så får inga ägg där eller nu.

... Sedan ytterligare ett problem. De bor inte i en bur, utan de har ett helt eget rum, före detta dass som de bor i. Så man måste öppna dörren för att kunna kolla på dem och då sätter sig alla i läge för att flyga rakt upp i taket.  :-\ Tror inte de har tid med att äta ägg då när jag står där och stressar upp dem alltså...
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #22 skrivet: 22 sep-09 kl 07:42 »
Det måste vara någonting som är fel, att de inte är nöjda med något ändå... =/ För skaffade en höna till och hon la ett ägg dagen efter... Och 1-2 dagar efter det kom ett till (antagligen de som var på gång). Var beredd på att hon skulle göra ett litet uppehåll eftersom hon flyttades men... Nu har det snart gått 4 veckor... Och mina gamla har inte börjat eller ännu.

Nu är det tvärstopp hos henne med. Det är ingen som värper, vilket jag kan känna på blygdbenen. Helt stängda nästan = Oaktiva.
Har mätt temperaturen och det är 14-15 grader där inne... Är det för kallt?  :-\

Har försökt ha mat och vatten åt dem konstant utan att det ska hinna ta slut (har hört att de är känsliga för om maten eller vattnet tar slut?  ???).
Kan det vara solljus de behöver (mina har en lampa som lyser upp ordentligt, när man tänder den så blir det inte eller "blink!" jätteljust utan den som "skiner" sakta upp rummet som solen när den går upp)? Men då tänker man ju på industrihöns... De har ju bara lampor? Och när jag var hos en uppfödare en gång så hade han också bara lampor åt sina vaktlar och de sprutade ju ägg som... O-o
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #23 skrivet: 22 sep-09 kl 10:08 »
Mina värper ej heller nu.. dom går in i sitt varma hus och är utomhus på dagarna men nope.. inte ett enda ägg på 3 veeckor.. visserligen tror jag dom ruggar, tappar massa fjädrar.. (första året dom är utomhus)..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #24 skrivet: 22 sep-09 kl 12:36 »
Mina värper ej heller nu.. dom går in i sitt varma hus och är utomhus på dagarna men nope.. inte ett enda ägg på 3 veeckor.. visserligen tror jag dom ruggar, tappar massa fjädrar.. (första året dom är utomhus)..

Har också mina ute för första gången, inte ett ägg på flera veckor, det ser inte ut som att de ruggar !!
Inte haft vaktlar under höst/vinter tidigare ( brukar slakta av dem under hösten.) och undrar om ni som har/har haft det, har någon erfarenhet av om de värper under vintern också ?
Mina höns går i vila under vintern, hoppas att vaktlaran passar på att vila lite också ! :-)

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #25 skrivet: 22 sep-09 kl 18:35 »
Den nya hönan som var i full turbogång när jag fick henne kan jag förstå om hon börjat rugga lagom när jag fick ta över henne... Men de andra två små damerna har som sagt inte lagt ett ägg på hela sommaren. Ena har lagt 6 ägg totalt under hela sitt liv och den andra 1 ägg under hela, HEEEELA sitt liv.  :( De är väll över 30 veckor nu snart!

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #26 skrivet: 23 sep-09 kl 22:09 »
kanske ska man göra en paj av de istället?? ;D
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #27 skrivet: 26 sep-09 kl 15:28 »
Har också mina ute för första gången, inte ett ägg på flera veckor, det ser inte ut som att de ruggar !!
Inte haft vaktlar under höst/vinter tidigare ( brukar slakta av dem under hösten.) och undrar om ni som har/har haft det, har någon erfarenhet av om de värper under vintern också ?
Mina höns går i vila under vintern, hoppas att vaktlaran passar på att vila lite också ! :-)

// Manne

puffar lite... någon ?
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #28 skrivet: 26 sep-09 kl 16:10 »
Jag har försått det som att man med vaktlar, precis som med höns, måste tillföra extra ljus och värme om man vill att de ska värpa även på vintern. Mina, som bor i ett hus modell hundkoja med bur värpte som attan när de flyttade hit i slutet på sommaren, men nu kommer det knappt några ägg mer. En höna är lite äldre och hade ruggat precis innan vi köpte dem och de andra två är kläckta i år och började värpa i samband med flytten så de borde väl inte heller rugga. De har väl tagit höstlov...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #29 skrivet: 05 okt-09 kl 12:35 »
De värper inte än... Och den nya hönan jag fick in som var helt flint på skallen av den förra tuppen är nu jättefin... xD Min tupp nöter knappt ett dugg på hönorna. Men han har ändå sett ill att de få ägg som blivit är befruktade.

Ska testa sätta in en lampa för extra värme idag hade jag tänkt... IFALL att det är för kyligt för dem.  :P På stället jag köpte dem i våras var det ca minst 30 grader i rummet de var i... Nu har de runt 14-15 grader och kommer bli kallare ändå mot vintern.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #30 skrivet: 01 nov-09 kl 12:34 »
De värper fortfarande inte... :P Har nu börjat ge dem kalkon göd (?)... Det enda som hänt hittils är att de bara blir fetare och fetare!!!  :( :( :( xD Fast har bara gett dem fodret i ca 4-5 dagar... Hur lång tid kan det ta innan det ger effekt om det nu ger effekt. =/ De ruggar inte eller, det har de gjort klart för länge sedan.

De har ca 10 grader varmt inne hos sig nu, min kompis som har ca lika varmt åt sina vaktlar SPRUTAR det ägg ur!!! >____<'' Det enda de inte har är ett fönster, kan det vara det som saknas? Fast då kanske de flyger in i rutan!! XD

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 01 nov-09 kl 14:34 »
och dom får samma mat (kalkon göd)! skit bra mat tycker jag eftersom vi har så mycket ägg att vi inte vet vad vi ska göra av dom, ingen ägg familj direkt. men flyger in i rutan gör dom inte väl, inte här i alla fall. bara upp i taken >_<

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #32 skrivet: 02 nov-09 kl 17:21 »
hej,

mina har ljus 10 timmar på dag och de har börjat värpa vid 7 veckor... jag tror att ljus är nog det som saknas.....

mvh

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #33 skrivet: 02 nov-09 kl 17:22 »
De har lampa tänt dygnet runt så mer ljus kan de inte få än vad de redan har. :P Har även testat att släcka under natten men det hjälper inte eller.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #34 skrivet: 02 nov-09 kl 17:49 »
är det någon som har fått ägg tidigare än 6 veckor? känner mig så stolt som fick mina små att börja lägga ägg vid 5 veckor och 6 dgar, jag vet nästan 6 veckor xD. måste skryta lite, har jag redan gjort endel, haha  ;D men mina har lampa dygnet runt, som linkosos vaktlar. trivs bättre har jag hört från olika uppfödare både här och i turkiet...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #35 skrivet: 02 nov-09 kl 18:45 »
Men tyst med dig!!! XD *morr av avundsjuka, VILL OCKSÅ HA ÄÄÄÄGG!! XD (som äter äggen också, du skriver ju att ni inte är en äggfamilj, så ska ni få amssor!! haha xD*

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #36 skrivet: 02 nov-09 kl 18:58 »
Men tyst med dig!!! XD *morr av avundsjuka, VILL OCKSÅ HA ÄÄÄÄGG!! XD (som äter äggen också, du skriver ju att ni inte är en äggfamilj, så ska ni få amssor!! haha xD*

Haha, jag vet! är lite orättvist att vi ska få 5-6 ägg varje dag som knappt vet vad vi ska göra av alla, du borde ju få istället ! sänkte priset till 3 kr/st, men ingen på mammas jobb verkar tycka det var intressant. urk, vad ska jag göra om ingen vill köpa ägg av mig? kommer ju ligga i drivor tillslut  :-X kollade i affären idag, tror det var jumbo ägg. gissa vad dom kostade kr ägget? 8 kr! 3 kr är ingeting ju. kollade också på ekologiska höns ägg i affären, dom låg på ca 3,50 kr styck. gud vad människor är snåla! fick i alla fall 6 ägg sålda till min kompis mamma, hon var ju tvungen att testa ;D synd att du inte bodde hära, då kunde vi delat på dom ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #37 skrivet: 02 nov-09 kl 18:59 »
Du har inte testat att fråga någon resturang? =) Man får ju sälja vaktelägg dit. Vissa brukar ta ca 5kr/ägget när de säljer till resturanger.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 02 nov-09 kl 19:10 »
Du har inte testat att fråga någon resturang? =) Man får ju sälja vaktelägg dit. Vissa brukar ta ca 5kr/ägget när de säljer till resturanger.

familjen känner en man som driver en butik, mjöjligen att han är intresserad. men när man ska sälja till resturang/butik så känns det lite fjuttigt med 6 ägg om dagen, då borde jag typ få 30 ägg om dagen  :-\

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #39 skrivet: 04 nov-09 kl 10:00 »
Nu har jag kastat (okej, inte bokstavligen  ::)) ned vaktlarna i hönshuset. När jag öppnade dörren in till mig och kände denna lukt slå emot igen (kommit fram till att japaner ska nog inte vara i hus >__<'') så tänkte jag, nej... Det enda de gör är att sitta och stinka ned huset och inga ägg har man fått på ett halvår... Så nu åker de ned till hönsen.

Så... Nu sitter de där, för tillfället i en pyntad marsvinsbur OCH SER NÖJDA UT!?!??! Jag skulle inte vara nöjd av att först haft typ... 5-6 gånger mer plats för att sedan bli flyttad till en marsvinsbur ned i ett hönshus bland liv och rörelse, eller? Skulle inte förvåna mig om de börjar värpa nu när man själv tycker att de har de tmycket sämre nu... T3T

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser