Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftvärmepump?  (läst 15140 gånger)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Luftvärmepump?
« Svar #20 skrivet: 21 aug-09 kl 20:21 »
Det spelar i praktiken ingen roll om utomhusdelen sitter i sol eller i skugga. Det viktiga är att det är bra luftväxling där den sitter - alltså inte t ex i ett innerhörn under en balkong där luften alltid står stilla.

En del luftvärmepumpar kan få problem med avfrostningen om det är alltför blåsigt, i så fall kan man sätta upp en skärmvägg eller vindskydd någon meter på sidan (vanligtvis vänster sida) av den.

stedevil

« Svar #21 skrivet: 21 aug-09 kl 23:13 »
Det spelar i praktiken ingen roll om utomhusdelen sitter i sol eller i skugga.

Njae, det beror väl på. Nog tusan kan man väl ha flera graders tempdiff i solen mot i skuggan om det inte blåser. Och vintertid kan ju 2-3grader skillnad i luften göra väldigt stor skillnad i COP och kW på pumpen, eftersom både effektivitet och effekt sjunker så kraftigt med minskande temperatur. Så driftskostnaden och täckningsgraden kan vid gynsamma situationer leda till lägre total elförbrukning.

Generellt råd för Luft/Luft & Luft/Vatten värmepumpar, kräv att försäljarna presenterar siffror på COP och kW vid -7grader och tex -15. Den gamla standarden specifierar utetemp på +7 grader. För den årliga totalkostnaden av uppvärmning är pumpens data vid +7 helt ointressant. Allt +7 ger är glädjesiffror som leder till felköp och feldimensionering och dåliga pumpar rasar katastrofalt i värden när det blir kallt ute.

PS Mitt tips är, Luftvärmepumpar ska bara ses som en nödlösning istället för direkt-el. Har du råd att installera ett "riktigt" värmesystem (typ mark/sjö/berg/grundvatten-värmepump eller ved/pellets) så är det alltid en bättre lösning på lång sikt. Det är ju när det verkligen är kallt ute som man verkligen behöver värme i huset... inte på sommarhalvåret då man har +7 ute...
« Senast ändrad: 22 aug-09 kl 02:23 av stedevil »

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #22 skrivet: 21 aug-09 kl 23:34 »
Jag hyr huset jag bor i nu, och min hyresvärd bestämde sig för att sätta in en luftvärmepump för två år sen tror jag att det var... Han som installerade hela apparaten skrålade på om att den minsann alltid skulle hålla en jämn temperatur från golv till tak i hela min stuga.
"Vi får väl se..." mumlade jag då... Och min skepsis var inte ogrundad. Detta hus har noll och ingen isolering i golvet tror jag.  ::) I sovrummet var det 7 grader på golvet i vintras.  :o
Jag kan ju inte påstå att jag är särskilt nöjd med just denna luftvärmepumpen. Detta trots att huset bara är på drygt 55 kvadrat totalt.
Toshiba Daiseikai heter den, men jag har ingen aning om vilken yta den är konstruerad för. Det är förvisso långt ifrån en öppen planlösning här, men man tycker ju att pumpen skulle klara att värma ett så litet hus ändå.
Susar gör den oxå... Och stänger av sig och sätts på. Nu är jag iofs väldigt känslig för sus, gnissel och såna "bakgrundsljud" som andra kanske inte ens tänker på, men som jag blir helknäpp av...

Däremot är den ju himla trevlig som ac på sommaren... Särskilt eftersom elen ingår i hyran.  ;D

En luftvärmepump kommer inte att komma in i mitt nya hus. Men där har jag ju möjligheten att välja andra uppvärmningsmöjligheter redan från början, så jag har ju inte riktigt samma problem som Gångtrött...  ;)

/Sara
Kolla filtret och töm det på damm, kolla även så den inte är inställd på nåt timerprogram. Den ska inte stängas av och på hela tiden.
Är den full med dam kan det förklara både suset och den dåliga effekten.

---------
Installerade en skitbillig värmepump från jem & fix i mitt lilla torp som inte heller har öppen planlösning, huset går i det närmaste i ett L. Men den billiga skitsaken för knappt 5000:- lyckas trots det hålla varmt i den större delen av huset, L-ets långsida. Kortsidan som är en hall kompletteras med oljeburet el-element. Det finns även en vedspis i köket som går att elda i och värmepumpen hjälper till att sprida den värmen i resten av huset. Förutsatt att alla dörrar står vidöppna alltid. så billigt behöver inte vara skit. Den har dessutom en skitsnygg innekonsol, ser ut som en vägg-tv  ;D

Gångtrött, för att få maximal effekt av luftvärmepump i just ditt hus så skulle jag rekomendera dig att sätta en pump i undre vänster och övre höger hörna på din skiss. På så vis täcker du alla rum. Pumparna kan fås med rejält långa slangar och behöver inte sitta bakom fläkten på insidan. Om du har råd så köp dyra grejer med keramiska lager, de väsnas inte alls på insidan. Står du ut med lite sus och har skralt med pengar, kolla in billigare alternativ. Vad som helst är bättre än el värme  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

andtol

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 27 aug-09 kl 13:39 »
Jag ska betala 23000 kr för en luftvärmepump i em, inkl installation. Ev tillkommer en kostnad för eldragning också, eftersom de gärna vill ha en egen propp att sitta på. Förhoppningsvis håller pumpen i många år och betalar sig redan efter 1,5 år då jag har direktel idag.

Jag valde ett dyrt alternativ eftersom:
- jag ville ha samma firma som jag köper pumpen av som gör installationen. Enklare för garantifrågor.
- jag ville inte göra någon installation själv eftersom enligt ovan nämnda Värmepumpsforum så fungerar det i princip aldrig bra. Trots snabbkopplingar.
- jag ville ha en bra pump redan från början.
- vi valde att lägga pengar på detta, merkostnaden är ganska hög om man jämför t ex med Kimmas pump.

Fast det är intressant att se att det fungerar med billiga pumpar också.

Även om AC är en funktion som ingår skulle jag ha svårt att använda den på sommaren och "slösa" energi. Men det är klart - har vi svårt att sova p g a värme så kanske... ;)

Vår planlösning är lite liknande den som finns i gångtrötts bild ovan. Enligt experterna fungerar det är flytta runt värmen ganska bra så länge dörrarna är öppna och man sätter pumpen på att bra ställe där den blåser åt rätt håll... Hjälpfläktar kan också vara bra.

sama

• Renovering av trähus
« Svar #24 skrivet: 06 sep-09 kl 11:32 »

Min erfarenhet av värmepumpar är att kondensvattnet kan ge precis lagom fukt för att en hussvamp ska kunna växa till sig ordentligt i grunden.

Mitt tips är att se till att avrinningen av kondensvattnet går så långt bort från husgrunden som möjligt, inte i en hink som droppar mot grunden när man glömmer tömma den.

/sama
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

Huggorm

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 06 sep-09 kl 15:55 »
Kan man ställa en luftvärmepump på typ 10 grader eller är det för lågt? Jag skulle vilja ha en liten, enkel och billig modell för att grundvärma min minimala stuga när jag inte är där och kan elda.

andtol

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 06 sep-09 kl 20:15 »
Kan man ställa en luftvärmepump på typ 10 grader eller är det för lågt? Jag skulle vilja ha en liten, enkel och billig modell för att grundvärma min minimala stuga när jag inte är där och kan elda.
Det kan gå men om den är bland de billiga modellerna  får du nog läsa på om.

Jag har ingen större koll men många modeller, billiga och dyra, har en lägsta temp på runt 17 grader.

Annars vore det en bra idée. Vi skulle också behöva något liknande till vår stuga.

andtol

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 06 sep-09 kl 20:19 »

jaktbeagle

• -
« Svar #28 skrivet: 06 sep-09 kl 20:27 »

IVT:s går att ställa på 10grader som grundvärme när man inte är hemma..

fick en IVT värmepump i somras och ser fram emot vilken besparing den kommer att ge... Hyr ett Gammalt oisolerat hus.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #29 skrivet: 06 sep-09 kl 21:18 »
Problemet med att ställa temperaturen för lågt på luftvärmepumpar, och för den delen anledningen till att många inte går att ställa ner längre än till 16-17 grader, är att det inte finns tillräckligt med värme att ta inifrån för att avfrosta utomhusdelen om man har för kallt inne. Det finns någon tråd på värmepumpsforum där man har diskuterat att sätta ett lokalt värmemagasin på ett av kylmedierören till inomhusdelen (helt enkelt låta röret gå genom en vattentank eller stor och tung metallklump, som i sin tur är väl värmeisolerad), för att ha en energireserv för avfrostningen. Men jag vet inte om någon har provat att förverkliga idéerna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 2 användare
MalissaStr, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser