Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftvärmepump?  (läst 15144 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Luftvärmepump?
« skrivet: 08 jun-09 kl 10:21 »
Hallå där!
Tänkte kolla lite med er om det ärnågon som har lite erfarenhet av luftvärmepumpar som ni kan dela med er av..

Vi har en äldre kåk som inte är sådär vansinnigt bra isolerad, uppvärmingsytan blir c:a 100 kvm på ett plan. Jag gjorde en skiss över planlösningen som syns här nedan. Det är ju ganska många rum så planlösningen är ju inte speciellt öppen tyvärr.

Min tanke är att sätta den utvändiga delen av luftvärmepumpen på den lilla utbyggnaden till vänster i bilden och sedan ha den invändiga delen i rummet innanför utbyggnaden, om det går att göra så, annars försöka leda in värmen på något sätt ifrån utbyggnaden och in i huset. Utbyggnaden är inte isolerad (groventré) men det är det enda stället som jag vill ha pumpen på då resten utav kåken är putsad och jag vill inte förstöra putsen eller husets utseende med ett aggregat på fasaden.

Jag funderar på en luftvärmepump med en värmeeffekt på 5600 W och verkningsområde: -25°C- +40°C.

Tror ni det är någon ekonomi i att sätta in en luftvärmepump i en kåk med ovanstående förutsättningar? Man kanske kan borra upp luftningshål ovanför varje dörr, kan det hjälpa att sprida värmen i kåken?
Vi har direktverkande el i dagsläget och efter förra vintern så är det inget vi är sugna på att uppleva en vinter till.. :)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Luftvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 08 jun-09 kl 11:01 »
Vore det inte bättre att sätta in en kamin och bränna upp veden du vill sälja i den andra tråden? :-*

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 jun-09 kl 11:06 »
:) Jag säljer inte all ved, har en trave på 6-7 kubik kvar.. Blir nog att elda en del i rörspisen också. Men vi kommer inte ha råd att dra in vattenburen värme (vedpanna) på ganska många år nu p.g.a. diverse ekonomiska bakslag så en luftvärmepump känns som ett vettigt alternativ under tiden.. Inköpskostnaden för den luftvärmepump jag kollat på ligger på c:a 12 000-15 000 och frågan är ju om det är ett vettigt alternativ, om man dessutom stödeldar i rörspisen..

jenses

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 jun-09 kl 12:41 »
Inköpskostnaden för den luftvärmepump jag kollat på ligger på c:a 12 000-15 000 och frågan är ju om det är ett vettigt alternativ, om man dessutom stödeldar i rörspisen..
Om du river alla innerväggar, kanske.
Alla luftvärmepumpproducenter hänvisar till "öppen planlösning" som förutsättning,
några små hål ovanför dörrarna kvalar nog knappast in i kategorin.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 jun-09 kl 12:42 »
ok. tackar för svaret!

M8e

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 08 jun-09 kl 14:53 »
Några väl utvalda hål med fläktar räcker säkert för att få spridning.

Sen så går många av luftvärmepumparna att ställa på marken. Gjuta en platta, ställa en liten ställning på den och sen värmepumpen. Rör och sladd går kanske att få igenom någonstans vid grunden så man sliper röra putsen?
« Senast ändrad: 08 jun-09 kl 14:59 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 jun-09 kl 09:30 »
Har funderat lite till och kollat runt lite på nätet.. Det får nog bli en luftvärmepump i.a.f.. De flesta dörrarna har vi ju ändå öppna och in till rummet längst bort i andra änden av huset sätter jag nog en sådan där fläkt som sprider värmen mellan olika rum, d.v.s. att man kan sätta in en temperaturgivare som anger när den ska börja fördela luft/värme.

Blir nog en Foma 5600, billig, har fått hyffsad kritik, 0:- i installation. Den ska klara hus upp till 160 kvm så även om vårt hus inte har en optimal planlösning så finns det ju då en rejäl överkapacitet, i.a.f. fram tills vi inrett övervåningen.

MagArne

« Svar #7 skrivet: 10 jun-09 kl 09:47 »
Låter utomhusdelen mycket?
Funderar på om grannarna blir irriterade om man smäller upp en på ett radhus.
Hur mycket störs man själv av den om man t.ex. skulle sätta den på altan.
Går det bygga nån ljudisolerande huv och sätta över utomhusdelen med en öppen sida så man kan dämpa lite ljud mot den närmsta grannen?

Tapio

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 10 jun-09 kl 10:25 »
Har funderat lite till och kollat runt lite på nätet

Halaj!

Du som har koll, finns det bara färdiga kit att köpa?
Det går inte att komponera en egen anläggning av lösa delar?
Annars funderar jag på om man inte skulle kunna köpa en utomhusenhet och istället för en inomhusenhet med lagom storlek, två st. med halva kapaciteten var.
Det skulle lösa åtminstone en del av problemet med att inte ha öppen planlösning.

//T

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 10 jun-09 kl 11:12 »
Det kan vara värt att notera att Foma-ES (alltså det Foma-bolag som säljer värmepumpar) gick i konkurs i våras. De Foma-värmepumpar som säljs nu är alltså restpartier som konkursförvaltaren försöker bli av med. Det som var bra med Foma var väl att de hade marknadens bästa system för snabbkopplingar på rörpaketet till inomhusdelen, så man kunde göra installationen utan att behöva vakuumpumpa och ha sig.

Det finns luftvärmepumpar med dubbla inomhusdelar, men det är inte så vanligt (och inte billigt heller). Då är det nog en bättre affär att köpa två kompletta värmepumpar av billigast möjliga sort och låta dem gå var för sig. Då får man ju dessutom möjligheten att reglera värmen individuellt i vardera änden av huset.

M8e

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 10 jun-09 kl 11:22 »
Det finns luftvärmepumpar med en ute del och två inne. Fast om man köper två små förlorar man inte all värme om en går sönder. Det kan vara värt lite extra.

och ja det finns bara färdiga kit. Fast till vissa finns det lite tilläggsprodukter tex gsm och tid styrning.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Tompas11

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 10 jun-09 kl 18:57 »
Låter utomhusdelen mycket?
Funderar på om grannarna blir irriterade om man smäller upp en på ett radhus.
Hur mycket störs man själv av den om man t.ex. skulle sätta den på altan.
Går det bygga nån ljudisolerande huv och sätta över utomhusdelen med en öppen sida så man kan dämpa lite ljud mot den närmsta grannen?

Nej utomhusdelen låter inte mycket.
Varför vill du ha utedelen på en altan? Montera den på väggen eller på ett fristående fundament.
Att bygga in utedelen är det absolut sämsta man kan göra. En luftvärmepump fungerar på så sätt att den tar värme ur uteluften, byggs den in så blir verkningsgraden mycket, mycket låg. Avrådes bestämt.
Sedan så har man ju en inomhusdel och den låter naturligtvis mer ju högre fläkthastighet man kör på. Dock upplever inte jag det som störande på något vis. Har två luftvärmepumpar, en på bostadsplanet (Sanyo) och en i källaren (Panasonic).
If it doesn't work, chrome it!

MagArne

« Svar #12 skrivet: 11 jun-09 kl 11:17 »
Nej utomhusdelen låter inte mycket.
Varför vill du ha utedelen på en altan? Montera den på väggen eller på ett fristående fundament.
Att bygga in utedelen är det absolut sämsta man kan göra. En luftvärmepump fungerar på så sätt att den tar värme ur uteluften, byggs den in så blir verkningsgraden mycket, mycket låg. Avrådes bestämt.
Sedan så har man ju en inomhusdel och den låter naturligtvis mer ju högre fläkthastighet man kör på. Dock upplever inte jag det som störande på något vis. Har två luftvärmepumpar, en på bostadsplanet (Sanyo) och en i källaren (Panasonic).
Sneglar på att köpa ett radhus med elvärme och klurar på lite saker att få ner elförbrukningen. Finns dock inga bra ställen att ställa utomhusdelen då altan täcker hela framsidan. Men det går säkert fästa på fasaden ovan altantaket. Jag har aldrig varit i kontakt med luftvärmepumpar så bäst att vädra alla dumma frågor så man inte gör bort sig.
Jag ska på visning ikväll så ska kolla mer noga på nuvarande uppvärmningen. Tror det är nån form av frånluftvärmeväxlare kopplad till elpannan som förser de vattenburna elementen och tappvattnet med värme. Möjligt att det är bra redan som det är?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 11 jun-09 kl 19:22 »
Frånluftvärmepumpar är en värld för sig, minst sagt. Det lömska med dem är att de blev populära mycket tidigt i värmepumps-eran, redan på 80-talet. Så många av de frånluftsvärmepumpar som är i drift i dag börjar vara rätt gamla och uttjänta. Men om huset redan har en ventilationsanläggning som är avsedd för inkoppling av frånluftsvärmepump så är det ett ganska enkelt jobb att byta ett gammalt "vrak" mot en ny, om det skulle behövas.

Notera märke och modellbeteckning på frånluftsvärmepumpen när du tittar på huset, och sök sedan på nätet om den. Det finns mycket information att hämta på värmepumpsforumet, www.varmepumpsforum.com .

fishyerik

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 15 jun-09 kl 18:03 »
Att ställa utedelen i grovfarstun är inte att rekommendera, även om det är oisolerat lär du få ett frysrum, precis som nämndes  med övertäckningen så hämtar utedelen värme ur uteluften, utedelen måste kunna omsätta mycket stora mängder luft obehindrat för att det ska vara effektivt.

Utedelen kan låta lite, det är lite olika på olika fabrikat, det är lämpligt att ta hänsyn till när man planerar placeringen.

Någon firma har iaf förut lämnat garanti på att anläggningen betalar sig på 2 år mot om man har direktverkande el, vilket det normalt sett även gör med marginal, inte så mycket att fundera på då.

Ersätter man eldning av gratisved med luftpump blir det förstås bara dyrare.

Jag har pratat med en del luft-luft-värmepumpsägare, och de som köpt bra grejer har varit väldigt nöjda, det har ju iaf förut florerat "skitmärken" med anläggningar som från början varit avsedda att använda huvudsakligen som AC, i mycket varmare klimat, och kanske värma lite, de anläggningarna har generellt svårt att klara Svenska vintrar. 

Erfarna installatörer vet vilka märken som är bra, och hur de bör placeras.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Perpetum

« Svar #15 skrivet: 15 jun-09 kl 20:14 »
Hej

Jag har 2 små luft/luftvärmepumpar som uppvärmning i vårt hus. Den ena utedelen hänger på en tegelvägg, den andra står på ett markstativ som gjutits fast i betong. Varför ?

Luftluftvärmepumpar har högre verkningsgrad ju lägre de är belastade. Att köpa en för liten värmepump är därför inte att rekommendera eftersom den tvingas gå på högt varvtal och avfrosta ofta. Man kan köpa en större värmepump, men man löser bara problemet med värmekapaciteten, inte med spridningen. Man måste inse att en punktformig värmekälla har svårt att värma ett hus ända ut i de bortre hörnen, och i synnerhet ett dåligt isolerat hus.

Att välja 2 mindre värmepumpar löser både problemet med tillräcklig kapacitet vid kyla och värmespridningen.

Det är inte ljudet som är problemet med utedelarna, det är vibrationer som fortplantar sig i väggarna och ger s k stomljud. Har man hus med trävägg ska man inte hänga utedelen på konsoler, den ska stå på markstativ.

För ett dåligt isolerat hus på 100 kvm tycker jag Foman är alldeles för liten, den har dessutom dåliga egenskaper vid riktigt kall väderlek. Jag skulle titta på t ex en Mitsubishi FD25VABH istället. Tester av värmepumpar finns på www.energimyndigheten.se.

MVH/Perpetum

Brobacken

« Svar #16 skrivet: 17 jun-09 kl 09:38 »
Hej!

Jag bor i ett trähus från tidigt 1900-tal och tänkte dela med mig av mina värmepumpserfarenheter.

Vi har INTE öppen planlösning utan flera smårum, ett traditionellt gammalt hus helt enkelt. Undervåningen är cirkus 75 m2 och värmepumpen sitter i det mittersta rummet. På ena sidan ligger köket där vi har en vedspis, och på andra sidan en hall och ett stort, dåligt isolerat, vardagsrum.
Värmepumpen är en IVT. Inomhus låter den INTE störande. Vi använder för tillfället rummet där den sitter som sovrum och det är inga problem. Uteaggregatet sitter monterat på väggen utanför och några vibrationer som någon annan nämde, har vi inte upplevt. Utedelen låter heller inte mycket, men visst, det är en fläkt som går så att placera den på baksidan är nog trevligare än bredvid altanen om man kan välja. Om inte annat rent estetiskt...  ;)

Effekten då? Jag skulle säga att den ger en väldigt god basvärme i huset, men för att få riktigt go värme i hela våningsplanet måste vi elda i vedspisen och i den lilla kaminen i vardagsrummet där som sagt isoleringen inte heller är den bästa. Rummet där inneaggregatet sitter är däremot alltid jättebehagligt att vara i, där går värmen ända ner i golvet, men den klarar alltså inte att få ut råheten ur väggarna i hela huset.

Om jag vore du så skulle jag alltså försöka att sätta innedelen i ett rum mer centralt i huset, och i ett rum där du verkligen känner att du har nytta av värmen.
För egen del överväger vi att komplettera med en pelletskamin (termostatstyrd) det stora vadagsrummet istället för den lilla vedeldade vi har där nu för att få värme under hela dygnet, även när vi är på jobbet för att slippa börja från noll varje kväll när vi kommer hem. Men där kommer ju frågan om ljudnivå och estetik igen...  ::)

Hoppas att det var till någon nytta och lycka till!
» Hellre en inkonsekvent ängel än en konsekvent jävel! «

Attes matte

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 18 jun-09 kl 01:10 »
Jag hyr huset jag bor i nu, och min hyresvärd bestämde sig för att sätta in en luftvärmepump för två år sen tror jag att det var... Han som installerade hela apparaten skrålade på om att den minsann alltid skulle hålla en jämn temperatur från golv till tak i hela min stuga.
"Vi får väl se..." mumlade jag då... Och min skepsis var inte ogrundad. Detta hus har noll och ingen isolering i golvet tror jag.  ::) I sovrummet var det 7 grader på golvet i vintras.  :o
Jag kan ju inte påstå att jag är särskilt nöjd med just denna luftvärmepumpen. Detta trots att huset bara är på drygt 55 kvadrat totalt.
Toshiba Daiseikai heter den, men jag har ingen aning om vilken yta den är konstruerad för. Det är förvisso långt ifrån en öppen planlösning här, men man tycker ju att pumpen skulle klara att värma ett så litet hus ändå.
Susar gör den oxå... Och stänger av sig och sätts på. Nu är jag iofs väldigt känslig för sus, gnissel och såna "bakgrundsljud" som andra kanske inte ens tänker på, men som jag blir helknäpp av...

Däremot är den ju himla trevlig som ac på sommaren... Särskilt eftersom elen ingår i hyran.  ;D

En luftvärmepump kommer inte att komma in i mitt nya hus. Men där har jag ju möjligheten att välja andra uppvärmningsmöjligheter redan från början, så jag har ju inte riktigt samma problem som Gångtrött...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Mabande

« Svar #18 skrivet: 22 jun-09 kl 06:09 »
Här finns klart goda erfarenheter av värmepumpsinstallation : )

Förutsättningarna som fanns var en skånelånga i lersten / tegel utan extra isolering, men med gamla elradiatorer. Vi värmer bara drygt 60kvm i och med att andra halvan håller på att renoveras.
Ett och ett halvt år senare har vi tjänat in kostnaden och förmodligen gått lite "vinst" mot att ha kvar de gamla elementen plus fått en hyfsad inomhustemperatur (med lite drevning av fönster blir det nog riktigt behagligt).

Elförbrukningen halverades rätt så omgående när pumpen (Mitsubishi MSZ-FA25VA) kom upp mitt i vintern och temperaturen gick från 14 till 22 i vardagsrummet (ja, vi passade på att bränna på lite extra ;)). När vi tog bort del av väggen till köket (som av nån anledning har tunnare yttervägg) så steg temperaturen med ungefär samma gradantal.
Den som inte vill göra fullt så stora ingrepp kan nog klara sig utmärkt med nån form av aktiv värmetransport (typ rörfläkt) mellan rummen eller bara ha dörrarna öppna. I sovrummet höjdes temperaturen till 18 grader

Nackdelarna:
Kalla vinterveckor behöver den avfrosta relativt ofta, så effekten sänks ju (men då kan man elda i kaminen och få en mysigare värme).
Ett ständigt sus. Dock är det väldigt låg ljudivå (enligt tillv. 21dB vilket enl. wiki motsv. en inspelningsstudio utan aktivitet), så om man inte är känslig så störs man inte.
Om man glömmer bort att damma den så blir det mycket start och stopp p.g.a. att den luddar igen - men lite måste man ju sköta själv också.

Fördelarna:
Som sagt - markant lägre uppvärmningskostnad / elförbrukning.
Den går att ha som AC (dock har det aldrig blivit så varmt i huset att det behövts - de jämrans stenväggarna håller innetempen låg).

Känns dock just nu ganska tråkigt att sitta under värmepumpen och titta ut på en frostnupen trädgård två dagar efter midsommar, men det har ju mindre med pumpen att göra än med Skånes lynniga väder.

kattfot

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 21 aug-09 kl 19:32 »
Spelar det stor roll åt vilket vädersträck man placerar utomhusdelen? Jag skulle vilja ha den mot en mörk backe i norr om jag installerade en? Funkar det?
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser