Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad för slaktkanin?  (läst 30144 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Kostnad för slaktkanin?
« Svar #160 skrivet: 14 jul-09 kl 16:21 »
Existens fakta är fel precis som Edgar säger. Du ska inte följa "slaktlagen" när det gäller kaniner, utan den generella livsmedelslag som gäller för alla livsmedelsföretag.

Men flåt.., jag borde inte uttrycka någon frustration.. En annan gång är det jag som är ute och snurrar på fel spår.

Fast om du tycker det jag hänvisade till är fel, så vore det ju bra om du skrev vad som var fel. Såvitt jag förstått så är det bara veterinärbesiktningen som skiljer? Kraven på lokaler har jag inte lyckats hitta nåt om att de skulle vara mindre?
Och en annan sak, nånstans läste jag att gränsen på 10 000 kaniner bara gäller egenuppfödda, ej legoslakt. Är det riktigt tro?

louise

• Gäst
« Svar #161 skrivet: 14 jul-09 kl 19:03 »
Ja så sant:-) Men jag är så trött på att länka till de där lagarna, och varje gång jag skriver har jag glömt bort numrena på de och det tar lätt en halvtimme att hitta rätt. I minst en annan kanintråd har jag länkat till allihop.

Grejen med kanin och fjäderfä under 10.000 är alltså att de inte lyder under "slakterilagen" alls, utan bara nån sorts vanlig livsmedelslag. I den står bara "nödvändig utrustning, nödvändig byggnation" överallt i alla paragrafer. I slaktlagen är det specat exakt hur många knivsterilisatorer du ska ha, exakt hur många grader rummen ska vara osv.

Men, jag har alltid undrat hur kommunen tolkar "nödvändigt". Om det kanske ändå slutar med att man ska ha allt som står i slaktlagen. Så på den punkten kan du ju ha rätt, att det liksom kan bli samma krav ändå. Men utrymmet för ägaren att argumentera för att bygget räcker finns ju för kanin och fjäderfä.

Vad gäller egna djur och inte, har jag fått infon att det är helt oväsentligt. Men, mannen på slv som sa det hade faktiskt slutat jobba med slakt och ville att jag skulle dubbelkolla det med Köttenheten. Sen var min research slut för den gången.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #162 skrivet: 16 jul-09 kl 20:40 »
Fast om du tycker det jag hänvisade till är fel, så vore det ju bra om du skrev vad som var fel. Såvitt jag förstått så är det bara veterinärbesiktningen som skiljer? Kraven på lokaler har jag inte lyckats hitta nåt om att de skulle vara mindre?
Och en annan sak, nånstans läste jag att gränsen på 10 000 kaniner bara gäller egenuppfödda, ej legoslakt. Är det riktigt tro?

Betyder det att man inte kan hyra in sig i någon annans lokal och slakta sina egenuppfödda djur? ???
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

louise

• Gäst
« Svar #163 skrivet: 18 jul-09 kl 12:10 »
Men ring Köttenheten! Du kan mejla dem, får svar inom några veckor.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #164 skrivet: 02 aug-09 kl 03:21 »
tänkte ta upp tråden igen för att slippa starta en ny. slå mig om det är för ot. för att återgå till kalkylerna tråden började med för 11 sidor sen - vilka kaniner räknas det på? att gösta har nz vill jag minnas, men spelar det någon större roll egentligen? och är renrasigt bättre ur produktionssynpunkt än blandraser stor/mellanstor? en nackdel med blandraser jag kommer att tänka på skulle ju kunna vara att det är svårare att bygga upp sin egen besättning med egna djur. eller är jag ute och cyklar nu? tänkte bara att det pratas så mycket om den snabbare tillväxten i blandraser mellan en stor och en mellanstor ras vilket är anledningen att jag fått en hang up på det.
« Senast ändrad: 02 aug-09 kl 13:00 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #165 skrivet: 02 aug-09 kl 09:58 »
Lite ostrukturerade funderingar.

Det som egentligen är intressant är ju hur stor kostnad blir det för att föda upp kaninen till ca 3 kg vikt. Vad kostar mest? Här är jag nästan säker på att det är fodret. Alltså ska man se till att få så mycket kaninkött som möjligt per krona foder.

Innebär ju att exvis snabbvuxenhet är ointressant, däremot foderutnyttjandet.

Om man har dyra burar så är ju snabbvuxenheten av större betydelse, så att man får mer kaninkött per krona burkostnad.

Sedan vill ju slakteriet att kaninerna inte är för gamla när man levererar.

Här finns många trådar att börja nysta i för den som vill och har tid att reda ut begreppen.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #166 skrivet: 02 aug-09 kl 12:15 »
jo, jag har läst trådarna, men jag har aldrig riktigt fått ett grepp om vad som föredras - det är ju en bra fingervisning, tycker jag. många kör på renrasigt, många på blandraser. därav mina funderingar.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #167 skrivet: 02 aug-09 kl 13:13 »
Mja, jag menade inte så bokstavligt, utan att det finns många aspekter att ta i beaktande.

Det finns i princip två skolor, renrasigt och blandras.

Renrasigt ger jämnare kullar storleksmässigt och en mer förutsebar storlek vid en viss tid framåt. Detta ger fördelar om man ska leverera till ett slakteri en bit bort.

Blandras ger ibland friskhetsfördelar hos kull i första generation. Dock kan storleken variera inom kullarna, och det innebär att alla är ju inte "slaktbäst" samtidigt.

Kom på att platsbrist är ju också ett argument för snabbvuxenhet, så att man kan ta bort slaktkaniner fort och få in nya.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #168 skrivet: 02 aug-09 kl 13:42 »
ok, jag tänkte slakta själv istället för att skicka iväg dem. då det gäller blandningar har jag fått bj-honor parade med en mellanstor ras (vit wiener t ex) samt täta kullar på hjärnan. men jag kanske tänker fel, det blir ju svårt att bygga upp sin egen avelsstam då man inte vill avla vidare på F1 generationen. i så fall måste man väl avla på de andra raserna också för att undvika alltför många inköp.  ??? kanske mainstream med nz är det bästa ändå? om man bortser från platsbristen i diskussionen och utgår ifrån att stallet inte tas upp av annat.

edit: alltså den biten att avla fram sina egna mellanstora raser är i min planering inga problem, då jag ändå kikar på lite olika raser, men en bj-avel hade jag inte tänkt mig.
« Senast ändrad: 02 aug-09 kl 13:53 av LillaSophie »

Gösta

« Svar #169 skrivet: 02 aug-09 kl 16:33 »
Det finns inget som kan sägas vara bäst. Finns ju ett antal parametrar som Edgar påpekar.
Lite att tänka på är om det är snabbhet, muskelatur, foderomvandling, stallplats eller vad det nu är som är viktigast i din uppfödning.
Jag som driver slakteri vill ha djuren muskulösa samt i samma ålder med en snittvikt på 3,5 kg.
Det är för vår del viktigt att djuren inte forceras (fri tillgång på kraftfoder) så det blir broilerkött. Vidare vill vi ha "rätt" ras. De raser som lämpar sig lite sämre är BJ, Fransk Vädur, Svensk lant (hög fetthalt) och naturligtvis alla raser på en livvikt understigande 3 kg.
Efter 30 års avelsarbete anser jag (och det får stå för mig) att renrasig NZW är bästa köttkaninen.
Om pälsen är av avgörande intresse kan Blå Wiener vara ett alternativ.
Att satsa på udda raser skapar ofta problem när det gäller att förnya avelsstammen.
Sedan finns det ju andra intressen utöver ekonomi som kan leda till andra raser.
Gösta

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #170 skrivet: 02 aug-09 kl 17:23 »
ok, det där var matnyttigt. hur är det med blå wiener? alla pratar om blå wiener, men vit wiener som en gång var så populär produktionsras pratar ingen om? att det är två olika raser vet jag, men varför har ingen vit wiener till produktion längre?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #171 skrivet: 02 aug-09 kl 17:26 »
ok, det där var matnyttigt. hur är det med blå wiener? alla pratar om blå wiener, men vit wiener som en gång var så populär produktionsras pratar ingen om? att det är två olika raser vet jag, men varför har ingen vit wiener till produktion längre?
Blå, viltblå, vit, och vanlig wiener (svart) är samma ras, dock benäms de olika för att hålla isär färgerna.
Förr användes mest vit antagligen för att man kan färga vit päls.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #172 skrivet: 02 aug-09 kl 17:46 »
I SKAF:s produktionskompendium räknar Åke Johansson upp följande under produktionsraser; Belgisk jätte, fransk vädur, wienervarianterna, stora silver, stor chinchilla, californian, vit lant, new zealand white, new zealand red, bourgogne.

Jag håller i stort sett med. Sällsynta i Sverige är numera bourgogne, californian och stor chinchilla.  Belgisk jätte kanske man inte ska renrasigt för slaktuppfödning.

Tänk på att alla djur inte passar till produktionsdjur, kanske man i början får räkna en utav fem blir en bra produktionskanin. Det gäller att prova och gallra hårt.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #173 skrivet: 03 aug-09 kl 00:38 »
nä, nu måste jag protestera. wienerraserna är egna raser som hör till en grupp kaniner. varje wienerras har sin egen historia, det enda som sammanlänkar dem är ju att de togs fram i den österrikiska staden wien. den vita wienern är ju framavlad från nån blåvit nederlänsk ras, den blå wienern avlades fram av bj, nån fransk vädjur och en till jätteras. grå wiener härstammar från en tysk kaninras, etc. vill inte vara besserwisser och i sig spelar det ingen roll, var egentligen bara nyfiken varför alla pratar om blå wiener och ingen om vit wiener eller någon annan wienerras.

Tänk på att alla djur inte passar till produktionsdjur, kanske man i början får räkna en utav fem blir en bra produktionskanin. Det gäller att prova och gallra hårt.

jo, gallra hårt har man ju läst på många håll och det känns absolut logiskt om man vill uppnå kvalité sin stam.

Existens?

• Gäst
« Svar #174 skrivet: 03 aug-09 kl 07:20 »
Lite ostrukturerade funderingar.

Det som egentligen är intressant är ju hur stor kostnad blir det för att föda upp kaninen till ca 3 kg vikt. Vad kostar mest? Här är jag nästan säker på att det är fodret. Alltså ska man se till att få så mycket kaninkött som möjligt per krona foder.

Innebär ju att exvis snabbvuxenhet är ointressant, däremot foderutnyttjandet.

Om man har dyra burar så är ju snabbvuxenheten av större betydelse, så att man får mer kaninkött per krona burkostnad.

Sedan vill ju slakteriet att kaninerna inte är för gamla när man levererar.

Här finns många trådar att börja nysta i för den som vill och har tid att reda ut begreppen.

Då fortsätter jag med lite ostrukturerade funderingar.
För att kunna börja räkna så är det ju några saker som är grundläggande. Och vi utgår då från att man använder en ras som är lämplig för köttproduktion.

1. Hur mycket kostar det att föda upp en kanin till 3,5-4 kg vikt?
2. Hur stort är slaktutbytet? Dvs hur många kilo säljbart kött blir det på en 4-kilos kanin?
3. Vad kan man i sitt område räkna med att få ut för pris på köttet?
4. Hur många kan man räkna med att sälja?

Jag kan inte kanin, men jag kan slakt, försäljning och företagsekonomi. Därför intresserar dessa frågor mig.

Jag har sett lite olika siffror på alla ovanstående punkter, och med lite enkel räkning kommit fram till att det ska mycket till innan detta kan bli nåt annat än en hobbyverksamhet. Så upplys mig gärna med de senaste rönen.

I en tidningsartikel från 2001 nämns siffran 150 000 kaniner som årlig slakt i Sverige, har den ökat eller minskat sen dess?  Gösta säger att det är god lönsamhet i att driva ett slakteri, samtidigt som han menar att det finns utrymme för 30 slakterier till. Är det verkligen möjligt? Som jag ser det så är en minsta mängd slaktade djur kanske 5000 om året för att få nåt som överstiger ren hobby. Enkel matematik ger oss då 5000x30=150 000 nya kaniner på marknaden, alltså en 100% ökning om man utgår från de 150 000 som nämndes i artikeln. Är det rimligt att tänka sig en sån ökning av konsumtionen? Vem ska köpa dom? Man får ju beakta att om man tänker sig att konkurrera med importkött på restauranger, så är det ett helt annat pris som gäller, och man får revidera sin kalkyl efter det.

Sen är det absolut inget fel i att driva en hobbyverksamhet om man så vill. Men för att få en lite mer företagsekonomisk syn på det hela så vore det intressant med lite synpunkter på ovanstående.

Gösta

« Svar #175 skrivet: 03 aug-09 kl 11:06 »
Med risk för nya påhopp skall jag försöka svara objektivt på dina frågor:
Priset för att ta fram en 3,5 kg kanin varierar kraftigt beroende på foderstat och ras.
Min kostnad för NZW är ca 30:-
Slaktutbyte varierar på ras.
Fortfarande NZW: 55% kött. 45% skrov (Slaktad vikt)
Från livvikt till slaktad vikt beror ju på vad du tar r4ätt på. (Kött, skalle, skinn, inkrom)
Pris över disk varierar kraftigt beroende på typ av affär. Allt från 100:- till 180:-/kg för helkropp.
De flesta slakterier (godkända kaninslakterier) betalar för bästa kvalité 20:-/kg livvikt. Ger då ca 70:-/st
Att sälja är ju avhängt vilka säljkanaler du har.
Större mängder kräver kunder som regelbundet köper men det kräver ju också att du alltid kan leverera. de kräver ofta en leveransgaranti.
Kaninimporten till Sverige sker inte på grund av priset (om det är kvalitétskött) utan på tillgång. Prisjämförelser visar att det i stort sett är samma priser.
I stort sett är hela detaljhandeln en orörd marknad men att gå in där kräver betydligt mera djur än vad som finns i dag.

Hoppas att det blev lite klarare

Gösta

louise

• Gäst
« Svar #176 skrivet: 03 aug-09 kl 13:32 »
Är det 30 kr /kilot det kostar att föda upp?

Existens?

• Gäst
« Svar #177 skrivet: 03 aug-09 kl 13:57 »
Det kan aldrig vara ett påhopp, att vilja ha fram lite fakta. Det här är högst rimliga frågor, som vilken bank som helst med självaktning, skulle ställa. Du anger ju själv på din hemsida en kostnad på 550 000 för att bygga ett slakteri med 10 000 djurs kapacitet. Så det är ju inga smågrejer vi talar om. Att folk startar sådana här rörelser med falska förhoppningar, och sen blir besvikna, är det ju du själv som förlorar på, Gösta, eller hur?

Lite klarare blev det, men det var synd att du inte svarade på rimligheten att öka konsumtionen så mycket. Samt om konsumtionen är ökande eller minskande, och lite om hur stora mängder som idag produceras. Återigen, mycket viktiga frågor att ha svar på inför en företagsstart.

Och som sagt, dom här 30 kronorna, var det styck, eller per kg? Och är det inklusive kostnaden för modern? Om så är fallet, hur många ungar per år bygger det då på?
Många frågor, men precis samma som vid vilken slaktkalkyl som helst, oavsett djurslag.

När det gäller säljande så är det ju nåt som många glömmer, det är både tidsödande och kostsamt att sälja in en produkt, i synnerhet om den är lite ny eller ovanlig, just vad gäller kaniner så tror jag mys-faktorn är en stor tröskel.
Vad skulle kunna vara rimligt att en familj köper om året? 4 st? Om man då säljer till enskilda och vill få sålt 2000 st så innebär det ett kundregister på 500 familjer..  Efter idogt säljande av griskött, vilket är en alldaglig produkt, under ett års tid, har jag skrapat ihop ett register på 150 familjer...Det går inte av sig självt med andra ord..

Gösta

« Svar #178 skrivet: 03 aug-09 kl 14:07 »
Förlåt otydligheten!
ja det var mina uppfödningskostnader inkl. en 30-del av honans kostnad (30 ungar/år)
Kostnaden för hanen per slaktdjur är ju i detta sammanhang försumbar.
Kräver naturligtvis ett större antal avelshonor Jag hade ungefär 100 st. avelshonor totalt.
Detta var MINA kostnader. Andra uppfödare har säkert andra siffror som kan vara både högre och lägre.
Glömde nämna lägsta utpris för 3,5 kg kaninen från slakteriet. Bör vara minst 115:- som helkropp + moms. Styckad i detaljer så stiger priset snabbt. Det gäller ju då att kunna sälja alla detaljer så att inget blir liggande! Priset där beror ju på styckningen.
Gösta

Charlotte

• -
« Svar #179 skrivet: 03 aug-09 kl 14:25 »
Jag måste få försvara Gösta lite;) Just för att 'kanineriet' i större skala är ganska 'nytt' i Sverige är det svårt att ge färdiga kalkyler som passar alla och bara är att ta med till banken.
Som med mycket annat får man antagligen försöka skapa en marknad som passar för produkterna själv. För inte är det väl så att kaninproducentföreningen har ett ansvar för att köttet säljs?
 Gösta har ju bjudit på sin kalkyl, men jag vet av egen erfarenhet att produktionskostnaderna varierar ordentligt så för att få ett säkert resultat är nog egna försök nödvändiga. Jag jämför lite med att jag lätt kan få tag i en fungerande kalkyl via LRF-konsult om jag vill starta med Mjölkkor eller Gotlandsfår, men om jag tänker börja med alpacka eller strutsar får jag göra egna marknadsundersökningar osv...
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 4 användare (1 dolda)
dreadspice1, Staem, Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser