Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad för slaktkanin?  (läst 30137 gånger)

Månika

• Hälsingland
Kostnad för slaktkanin?
« skrivet: 04 jun-09 kl 20:23 »
Har fått en kalkyl på vad det kostar att föda upp slaktkaniner samt avelskaniner men jag kan inte få ihop den!?

Var köper ni Rabfor?
Vad betalar ni?

Enligt kalkyl så kostar Rabfor 3.38/kg.
Det billigaste jag hittar ligger på ca 7:-/kg, av Lantmännen direkt.
Havre hittar jag heller inget billigare än 5:-/kg, inte 1.50 som kalkylen visar. Använder mig av mitt eget men man måste ju räkna kostnad för utsäde samt diesel.
Mina kaniner får 0.5dl Rabfor och 1dl Havre/dag.
Min uträkning blir att en slaktkanin kostar ca 55:- att föda upp till 16 veckor, stämmer det för er andra?
Att sälja till slakt för 60:- blir ju ingen bra förtjänst.

Fattar heller inte hur kaninerna hinner växa till minst 3.3 kg på 16 veckor.
Mina som nu är 11v väger 1.1kg.
Vad gör jag för fel?
Tycker att vinsten blir alldeles för dålig för att hålla på med detta.

Att hålla en hona i avel kostar ju nästan 400:-/år, inte 200 enligt kalkyl.

Hur gör ni andra?

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Kostnad för slaktkanin?
« Svar #1 skrivet: 04 jun-09 kl 22:07 »
Den kalkyl du hittat stämmer helt enkelt inte.. den är gammal och troligen baserad på gamla priser och på en uppfödningsform som används i Europa men som inte stämmer här. Eller ett rent önsketänkande!

Vi andra odlar kaniner för att det är kul och säljer lite livdjur ibland som hjälper upp kalkylen - Tyvärr!

För att få vinst på kaniner i Sverige måste priserna på köttet upp! Eller så måste vi ha in bättre avelsdjur och rationellare kaninbursystem.

Jag köper dessutom inte rabbfor pga återkommande dålig kvalitet och döda / sjuka djur. Köper numera Edel kanin och marsvinspellets och har friska djur i gott hull. Blir billigare i längden trots att kg-priset är högt. Har dock inte koll på vad det kostar  ::)

Att få dem att växa till 3,3 kg på 16 veckor kan gå med rätt ras, men de måste i stort sätt har fri tillgång på pellets. Att dosera 100g per kanin (eller vad det står i kalkylen) gör inte att de växer tillräckligt - de som säger det ljuger  :-X eller så väger de inte fodret eller ger massa annat tillskott (äpple, morötter etc)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

andreaskanin

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 jun-09 kl 22:55 »
Var har du fått tag i kalkylen?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 04 jun-09 kl 22:59 »
Nja, mina slaktdjur på 14 veckor är uppe i 1,9 kg och jag har foderkostnader på ca 550kr varannan månad.
Man måste inte ge rabbfor. Mina får spannmål och kaninpellets. Halmen kostar ihop med fåren ca 1500kr/år
Hö köper jag billigt, ca 1200/år.

På 24 honor med 5 kullar per år + ungar + 4 får.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 05 jun-09 kl 00:07 »
Köper du hö för 1200 spänn per år?!  :o  :o  Hur har du fått så bra pris?? För dom äter väl knappast fyra strån om dan...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 05 jun-09 kl 00:12 »
Köper du hö för 1200 spänn per år?!  :o  :o  Hur har du fått så bra pris?? För dom äter väl knappast fyra strån om dan...  ;)

/Sara
200:-/storbal

Kompispris  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #6 skrivet: 05 jun-09 kl 00:20 »
Jag har 15 vuxna avelsdjur.. (gotlandskaniner)
Betyder för mig:
Hö ca 1800kr/år (1kr/kg)
Korn ca 1200kr/år (1,50kr/kg)
Halm ca 300kr/år (1kr/kg)
Vilket gör 220kr/avelskanin och år..
Sen får de frukt och grönt och lite bröd men det får vi gratis från affären  :)
« Senast ändrad: 05 jun-09 kl 00:22 av Oskarsgården »
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 05 jun-09 kl 00:26 »
ohja, glömde fodermorötter var 3:e vecka för 20:- 25kg

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 05 jun-09 kl 01:28 »
Ja, med såna priser är det ju inte svårt.  :o
Jag betalar 2,50/kilo för både hö och korn.  ::)

Men appropå priset på Rabbfor så blir det ju en helt annan prisnivå om man köper på bulk? På säck är det ju inte billigt direkt...  ;)

/Sara

Månika

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 05 jun-09 kl 08:43 »
Var har du fått tag i kalkylen?

Jag fick den av en person som ville jag skulle börja med uppfödning, vill inte hänga ut någon med namn.

Månika

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 05 jun-09 kl 08:50 »

Men appropå priset på Rabbfor så blir det ju en helt annan prisnivå om man köper på bulk? På säck är det ju inte billigt direkt...  ;)

/Sara

Rabbfor kostar på bulk, 1kr mindre och då måste jag köpa 3ton som minst.

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 05 jun-09 kl 08:56 »
Kalkylen är kanske lite gammal?!? Och bygger förmodligen på att man köper Rabbfor på bulk och allt övrigt i stora partier/odlar själv. Nya Zeeländare ska gå att få slaktfärdiga på sexton veckor.  Priserna varierar också beroende på var i landet man bor. Halm är tex dyrt här i Norrland pga transportkostnader, om jag inte minns fel ökar även priset på bulkfoder ju längre från fabriken man bor.                     Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Månika

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 05 jun-09 kl 09:05 »
Kalkylen är kanske lite gammal?!? Och bygger förmodligen på att man köper Rabbfor på bulk och allt övrigt i stora partier/odlar själv. Nya Zeeländare ska gå att få slaktfärdiga på sexton veckor.  Priserna varierar också beroende på var i landet man bor. Halm är tex dyrt här i Norrland pga transportkostnader, om jag inte minns fel ökar även priset på bulkfoder ju längre från fabriken man bor.                     Mvh Charlotte

Men HUR får jag upp dom till rätt vikt?
Hur mycket Rabfor ska dom ha?
Jag är helt ny på detta så det blir en del funderingar.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 05 jun-09 kl 09:16 »
3,38 för Rabbfor verkar vara bulkpris. Havre för 1,50 verkar också riktigt. Förmodligen är siffrorna i kalkylen utan moms, både för inköp och försäljning.

Kalkylen visar inte hur man föder upp kaniner i hobbyskala, utan här är det något större skala. Då har man betydligt fler djur, man har byggt upp en bra avelsdjursstam, där man får 4 - 5 kullar med 7 - 8 ungar i varje kull.

Det går att få en tillväxt på 1 kg med en insats av 3 kg pellets + vatten (Inget hö) (Källa: Blue chip Farms i USA), men det förutsätter ju mångårig avel med många djur, och ett bättre "kaninklimat".  
Detta innebär att kalkylen inte är fel när man hållit på ett tag, och fått till en bra produktionsbesättning.

Det gäller att avla målmedvetet, och vara stenhård och plocka bort djur som inte håller måttet. Då kan man ernå bättre lönsamhet än i kalkylen.

Men; föda upp kaniner är ingen verksamhet man blir fort förmögen på.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 05 jun-09 kl 09:19 »
Men HUR får jag upp dom till rätt vikt?
Hur mycket Rabfor ska dom ha?
Jag är helt ny på detta så det blir en del funderingar.
jag har aldrig använt mig av Rabbfor som sagt men har hört Gösta snacka om 3 dl om dagen tills de nåt rätt vikt. Om det gäller slaktduren enskilt eller i flock elelr hona med ugnar vet jag inte.

man får helt enkelt prova sig fram vad som funkar, mycket beror ju också på hur bra hö man har, hur omgivningen ser ut och framförallt vilka gener djuren har. 2 individer av samma ras kan ha olika tillväxt, då får man sålla bort de som inte växer så bra eller ger rät antal avkommor med rätt vikt.

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #15 skrivet: 05 jun-09 kl 10:07 »

Du bor för nära stan  ;)
Grannen brukar sälja storbalar hö för 200-250:- och havre och korn koster bara 1,50:- per kilo här i trakten.
Kom gärna handla i Stavre  ;D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 05 jun-09 kl 10:10 »
Jag har ingen möjlighet att hantera storbalar med hö... Vad väger en sån förresten?

Blir långt att åka för att köpa korn.  ;D Är det med eller utan moms förresten?

/Sara

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 05 jun-09 kl 10:16 »
storbal här är en lika stor som ensilagebunten brukar ligga på mellan 180-300 kg vanligen.
kan de va de??
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Attes matte

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 05 jun-09 kl 10:20 »
storbal här är en lika stor som ensilagebunten brukar ligga på mellan 180-300 kg vanligen.
kan de va de??

Ja... det är säkert såna. Billigt i alla fall.

/Sara

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #19 skrivet: 05 jun-09 kl 10:24 »
Jo, de väger väl en hel bit........

Det går utmärkt att ta dem hem med släpvagn. Sedan brukade jag rulla av storbalarna och la höet på lagårdsbotten.

Korn är utan moms, samma gäller höet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 2 användare
Galaxie, Pamilla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser