Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  grisning på g. Varför bäddar hon inte?  (läst 1329 gånger)

louise

• Gäst
grisning på g. Varför bäddar hon inte?
« skrivet: 03 jun-09 kl 22:00 »
Vid sju ikväll fick jag ut mjölk ur spenarna, men nån bäddning ägnar sig inte damen åt. Är van vid att kultingarna kommer på natten å undrar hur det här ska gå.

Eller, har hon tänkt sig imorgon kväll, kan möjölken finnas så tidigt?

Eller, tänker hon sig spektaklet under morgondagen? Hur vanligt är det att de grisar på dagen? Har aldrig hänt här hos mig.

Era erfarenheter?

Förra grisningen, som var hennes första, ballade ur lite, så jag oroar mig extra. Jag hoppas att det var för att jag inte lät henne vara själv, som hon ju är denna gång. Men tänk om.. hon bara är en värdelös morsa.

Existens?

• Gäst
SV: grisning på g. Varför bäddar hon inte?
« Svar #1 skrivet: 03 jun-09 kl 23:28 »
Senaste grisningen här var på förmiddagen, men visst, det är lite ovanligt. Angående bäddningen så är det väldigt olika, en del håller på i en hel dag och en del knappt alls. Testa att låte henne sköta det själv, så får du se hur det går, det är nog det enklaste.
Är hon verkligen en dålig mamma och man ska göra nån nytta, så är det ju nästan ett måste att vara med precis hela tiden, och det är ju knappast möjligt.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #2 skrivet: 04 jun-09 kl 00:21 »
Tre av fyra grisningar har varit på dagtid hos oss..
Varför hon inte bäddar kan jag inte svara på tyvärr.. men vet andra som varit med om att de inte gör det har gått bra iaf..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 jun-09 kl 08:40 »
jodå, hon har bäddat i natt. Omsorgsfullt bäddat in hundra meter trädgårdsslang i halm å gräs... Fan. Jag sitter på jobbet och kan inte övervaka. Grannen lovat att slänga ett öga...

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 jun-09 kl 08:50 »
Ja, dom är då för roliga med att hitta grejer som dom tycker är perfekta som bobyggande :) vet inte vad allt som mina har släpat fram till sina ställen där dom ska grisa..

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 jun-09 kl 13:22 »
7 levande å två döda! Grannen passade allt.. De två döda säger hon verkar ha legat i samma forsterhinna, den ena kraftigt underutvedklad. Svdh tyckte det inte var nåt å bry sig om.

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 jun-09 kl 13:29 »
Vad bra! :) Det var ju en lagom kull, dom bör ju kunna klara sig allihop.

Själv hade jag en mindre lyckad grisning här..eller ja, grisningen gick jättebra med 10 fina ungar..men tyvärr var alla spårlöst försvunna helt plötsligt en morgon :( Antingen om räven varit där eller grannens hundar..trist..trist..

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 jun-09 kl 21:06 »
Fan, då blir manju tokig. Om rubbet är borta!

Hittade en kulting till, så åtta är de nu som lever å mår bra!

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #8 skrivet: 04 jun-09 kl 21:19 »
Fan, då blir manju tokig. Om rubbet är borta!

Hittade en kulting till, så åtta är de nu som lever å mår bra!
Åh...GRATTIS!!!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

AnnaPanna_is_back

« Svar #9 skrivet: 04 jun-09 kl 22:08 »
Grattis Stabon! Jag väntar på grisning med snart!

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 jun-09 kl 15:06 »
Ha! jag klappat nygrisade Sabina, inget jag brukar våga mig på två dagar efter grisning. Hon verkar vara en kanontjej- tar hand om ungarna men tycker ändå om mig fortfarande:-) Fan att jag inte har en kamera, de är så söta under sin middagslur. Alla åtta har lagt sig på en totalsymetrisk rad ut från morsan. Å alla sover som grisar;)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #11 skrivet: 06 jun-09 kl 15:09 »
Vad mysigt, grattis!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser