Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Silvertejp över skarvar  (läst 2199 gånger)

Skågedalen

• -
Silvertejp över skarvar
« skrivet: 03 jun-09 kl 16:37 »
Tänkte höra lite tänkt och tyckt om att tejpa silvertejp över skarvar på golv och tak i hönshus.

Hur länge håller det? Måste man tejpa om de där bitarna varje vecka eller håller det ett tag?

har haft i silikon på väggarna, men funderar på att tejpa skarvarna på golvet. Det är råspont under och skivor uppepå, så det var skivorna jag tänkt tejpa bara för att det inte ska bli packat med spån och bakterier och äckel. Är ju lite svårt att göra rent i 1 mm skarvar....  :)

Var är era erfarenheter?

Mvh / Fru Skågedalen
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Lycka

• Ångermanland
SV: Silvertejp över skarvar
« Svar #1 skrivet: 04 jun-09 kl 05:39 »
Silvertejp i all ära men på golvet i hönshus
där det blir så smutsigt.
Skulle inte sätta det.
Hedemorahöns

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 04 jun-09 kl 08:22 »
Ja skulle tätat med mjukfog istället.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Skågedalen

• -
« Svar #3 skrivet: 04 jun-09 kl 16:25 »
Hmmmm....

Ja, jag fattar ju att man får byta ut tejpen. n :)

Men jag har lagt skivor på golvet som man kan byta ut om man behöver. Blir det meck om man silikoner eller n¨åt liknande mån tro?

Funderar vad som är bäst....

Det känns som jag vill lägga nåt i fogarna. Vad hade ni gjort?

Mvh / Fru Skågedalen
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 04 jun-09 kl 20:23 »
Men...jag säger ju det, mjukfog.

Det är inte silikon. Mjukfog fäster på ALLA material och är 100% tätt.

Men du gör som du vill.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Skågedalen

• -
« Svar #5 skrivet: 05 jun-09 kl 08:01 »
Kimma, jag funderade på om man sätter mjukfog, silicon eller något annat som fäster i skivorna, blir det då meck att byta ut dem sen på sikt om man nu skulle vilja det? Det är därför skivorna är på plats där från början. för att kunna byta dem om det behövs. Ser scenariot att man vid ett skivbyta får stå och skrapa och dra bort sånt som sitter i fogen för att få dit en ny skiva.

Jag bara spånar och frågar om råd.

MVh / Fru Skågedalen

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 05 jun-09 kl 09:00 »
Det verkar som om det blir mycket jobb att tära springorna.
Man kan inte lägga ner hur mycket jobb som helst.
Det ska funka åxå.
Du får nog prova silvertape iaf. ;)
Blir det inte bra så får du tänka om.
Skriv hur det blir.
Hedemorahöns

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 05 jun-09 kl 09:22 »
Kimma, jag funderade på om man sätter mjukfog, silicon eller något annat som fäster i skivorna, blir det då meck att byta ut dem sen på sikt om man nu skulle vilja det? Det är därför skivorna är på plats där från början. för att kunna byta dem om det behövs. Ser scenariot att man vid ett skivbyta får stå och skrapa och dra bort sånt som sitter i fogen för att få dit en ny skiva.

Jag bara spånar och frågar om råd.

MVh / Fru Skågedalen
Mjukfog är lätt att skära bort med kniv och inte så segt som silicon. Men varför vill d kunna plocka bort skivorna, varför inte göra en per´manent lösning som är lätt att rengöra osv?

Skågedalen

• -
« Svar #8 skrivet: 05 jun-09 kl 09:29 »
Sant, Lycka. Att silvertejpa och "testa" funkar ju. Att tejpa är ju inget jobb, så blir det inte bra kan man ju bara täta istället då.
OCh som du säger, det är ju bara ett hönshus.  :) Ett redan väldigt lyxigt faktiskt. Har redan lagt så jäkla mycket tid på det så folk nästan skrattar åt mig!  :D

Kimma, skivorna är bra, men inte hållbara för evigt. :-) Anledningen till skivorna är jag vill ha det lite mer mussäkert. Skivorna är dessutom gratis. ;D Har Nog redan lagt ner för mycket på bygget, därför börjar det kännas som att gratis är gott nu... :-[

Hade tänkt att lägga upp hela bygget sen här på alternativ, alla andra är ju så duktiga och lägger upp sina byggen löpande, men jag är så jäkla kass på datorer så jag ber nog gubben om hjälp att lägga upp allt på en gång istället.  ;D
Så då får vi väl se recensionen på tejpen.

Mvh / Fru Skågedalen

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 05 jun-09 kl 12:47 »
Jag tycker att du gör alldeles rätt.
Samma sak här maken gnäller på att kostar alldeles för mycket
i päningar och tid mä hönsa.
men jag tycker ju att det är såååå kul. :D
Viktigt att ha en go och bra hobby för en själv.
Det är livskvalitet.
Hedemorahöns

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #10 skrivet: 15 jun-09 kl 20:38 »
Silvertejp har jag testat efter förslag här på forumet. Funkade bra tills vintern kom....klistret på tejpen släppte och jag fick istället "silverormar" runt golvet ;D
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 4 användare
carlie2, kretslopp, Anders Flix, krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser