Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka Dv kochin färger?  (läst 1919 gånger)

jag71

• varma höns
    • Skåne
Vilka Dv kochin färger?
« skrivet: 03 jun-09 kl 16:29 »
Jag som då inte haft höns tidigare och tänkte köpa stora höns men kom hem med de här tre  ;D. Väldigt fina och trevliga men jag undrar vilka fäger det är på de. Enligt mina barn så är Pricken svart-grön med vita prickar, Agda är vit fast ändå inte och så slutligen Prillan som är grå.

Jag vet att korten inte är så där jättebra men jag hoppas att färgerna syns lite iallafall.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Lycka

• Ångermanland
SV: Vilka Dv kochin färger?
« Svar #1 skrivet: 03 jun-09 kl 18:11 »
Det är nog mixade färger.
Fina är de iaf ;D
Hedemorahöns

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #2 skrivet: 03 jun-09 kl 18:16 »
Ser ut som 2 höner og en tupp i mix farger ja  ;)
Da de ikke er fargerene, så heter de ikke noe spesielt...
Kanskje den som er blå.... man om de andre er mix farger, så er jo sjansen for at den også er en mix stor  :D
Så noen rene avkom i fremtiden blir nokk ikke så lett.
Syntes dine barns farge beskrivinger var veldig fine jeg  ;)
Dverg Kochin er såååå søte kyllinger.... og høner  ;D
Lykke til!!!  ;D

Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Anna

• -
« Svar #3 skrivet: 03 jun-09 kl 22:59 »
Ser ju lite ut som en blå höna och en "spättad" höna, som jag kallar den färgen. Vet andra som säger lavendel mm. Sen verkar tuppen vara lite svartvitfläckig, fast då ska de väl ha vita fläckar över hela kroppen? Riktigt rena är de kanske inte, men de närmaste färgerna skulle nog vara spättad, blå och svartvitfläckig.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 04 jun-09 kl 08:26 »
Tack! Då är jag inte helt fel ute när jag inte trodde att de var helt rena i färgerna. Vi ska ju inte ha de till utställning utan som trevliga gårdsdjur (som ger lite ägg) och det klarar de ju vad än fägerna kallas och hur blandade de än är.

Jag tycker de är fina och egentligen så räcker väl det men... alltid trevligt att veta hur man ska beskriva en färg någorlunda rätt.

Tack igen!

rina

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 jun-09 kl 12:00 »
Nog är dom rena i färgerna en blåvitfläckig en svartvitfläckig en "spättad" som kommer från mamma+pappa som är blåa. Hade dom fläckiga bara så kan ju den vara från fläckiga blå och då om du parar den med en svartvitfläckig tupp får du fina blåvitfläckiga. Lycka till med dom små :)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 04 jun-09 kl 15:46 »
Ha nu har jag lärt mig något nytt.
Ska nog hålla näbben  :-X
Hedemorahöns

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 04 jun-09 kl 17:40 »
Nog är dom rena i färgerna en blåvitfläckig en svartvitfläckig en "spättad" som kommer från mamma+pappa som är blåa. Hade dom fläckiga bara så kan ju den vara från fläckiga blå och då om du parar den med en svartvitfläckig tupp får du fina blåvitfläckiga. Lycka till med dom små :)

Jaha! Det trodde jag ju inte. Barnen här hemma vill ha kycklingar så nästa år blir det förhoppningsvis egna kycklingar. I år så får vi kycklingar från en granne om några veckor (det är tydligen en salig blandning så de ska vi bara ha över sommaren) Lite kul är det att de är färgrena. Det trodde jag ju inte!  :)

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 04 jun-09 kl 17:43 »
Ha nu har jag lärt mig något nytt.
Ska nog hålla näbben  :-X

Klart du inte ska. Det är väl trevligt att någon tänker och funderar och vågar tala om sina tankar fast man inte är helt 100 säker.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #9 skrivet: 04 jun-09 kl 22:12 »

Bilden föreställer ju kycklingar. Svart-eller-blå vitfläckiga får inte sin färdiga teckning förrän de är fullt utfjädrade och är ofta inte helt bra förrän de får sin andra fjäderdräkt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 05 jun-09 kl 22:51 »
Då ska jag alltså ta ny bilder om ett halvår eller så?

Fast då blir det förhoppningsvis på fler hönor. Fick höra Mannen säga att vi nog borde skaffa några till!  ;D

rina

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 jun-09 kl 20:52 »
Har haft färgerna sedan 1995 och så där ser en del av mina kycklingar ut.....dom blir mindre fläckiga .........sen ju äldre dom blir ju mera fläckar får dom. Väldigt vackra är dom i alla fall.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 08 jun-09 kl 20:27 »
Väldigt vackra är dom i alla fall.

Tycker jag också!  ;D

Carmen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 jun-09 kl 09:54 »
Hej!

Jag tycker att den svarte ser mixad ut och de andra är färgrena.
Fina djur!  ;)

mvh
Carmen

rina

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 jun-09 kl 13:33 »
Den svarta är också ren i färgen så ser svartvitfläckiga ut som unga. Får den brunt i sig då är den inte färgren eller att den får halsbehäng i nån avvikande färg som brunt eller guld eller vit eller silver. :) Lycka till med din grupp !!

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #15 skrivet: 08 jul-09 kl 18:22 »
Enligt mina barn så är Pricken svart-grön med vita prickar, Agda är vit fast ändå inte och så slutligen Prillan som är grå.

;D Vilka härliga beskrivningar, du kanske får börja avla fram lite nya färger, hihi ;)
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser