Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Läskig traktor!!  (läst 22221 gånger)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Läskig traktor!!
« skrivet: 03 jun-09 kl 15:15 »
Hej

Jag har precis köpt en liten traktor för att kunna utföra lite enklare sysslor här på gården. En Volvo T22, jättegullig! Men nu har jag fått höra världens skräckhistorier om hur de stegrar sig bakåt om man drar fel och att de välter jättelätt. Nu har jag blivit alldeles nojig och vågar knappt köra den. sitter stel som en pinne och klamrar mig fast i ratten och inbillar mig att den ska välta för minsta lilla sten.

Jag har aldrig kört en traktor förut och vet inte riktigt hur det ska kännas. Är den så farlig?? Vågar jag koppla på en slåtterbalk, vågar jag dra saker med den? Hurpass ojämt underlag kan man köra på??

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

jenses

• Gäst
SV: Läskig traktor!!
« Svar #1 skrivet: 03 jun-09 kl 15:22 »
skräckhistorier
...vet jag också hur många som helst om människor som dog hemma i sängen.
Kör på bara, med sunt bondförnuft kommer man hur långt som helst med T22an.  ;)

Skågedalen

• -
« Svar #2 skrivet: 03 jun-09 kl 15:26 »
Många skador med gammla traktorer utan störtbåge kom väl sig av att man harvade med felinställd harv, Den slog upp och igen som en råttfälla..
Tar man det lugnt och försiktigt och inte ska ge sig på massa stora jobb så går det säkert bra med den där traktorn :) Söt var den iaf
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #3 skrivet: 03 jun-09 kl 15:32 »
Så länge du sätter det du ska dra i draget och inte i fästet för tryckstången så är det ingen fara. Kör lungt vidare du.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 03 jun-09 kl 15:41 »
Tror inte heller att det skulle vara någon större fara att använda trakorn om du bara använder sunt bonnförnuft...

MEN...    En störtbur/båge är verkligen att fördra om olycka skulle vara framme..
I Hörby trakten finns det en kille som bockar bågar till motorsport
annars så kan du kaske hitta en begagnad orginalbåge...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Luffsen

• -
« Svar #5 skrivet: 03 jun-09 kl 17:10 »
Usch vad tråkigt det är med domedagsprofeter... dom kan verkligen ta udden av det roliga här i livet.

Gör som många har sagt här redan: Kör du din lilla traktor, gör det med vett och tänk efter före bara, så KOMMER det att gå bra.
Vältrisken är inte så stor som man tror, och stegrar den sig, då släpper man gasen... men det krävs en hel del för att få en traktor att bete sig så.

Jag har en BM 600, och den är högre än din traktor är. När man tror att den ska välta, då lutar den inte hälften av riskvinkeln ens. Det kräver en hel del för att få en traktor på sidan faktiskt.

Lycka till med din maskin...

« Senast ändrad: 03 jun-09 kl 17:17 av Luffsen »
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Pong

« Svar #6 skrivet: 03 jun-09 kl 17:30 »
Varför köper man en traktor, för att sedan knappt våga köra den. Sedan så om man skall köpa en brukstraktor så köper man väl inte en så gammal veteran, utan hytt. Hur kul är det att köra med en sådan i regn och rusk? Dessutom så börjar priset bli högre, pga nostalgi och folkhemsromantik, på sådana så man får en bättre traktor för samma pris. Men visst veterantraktorern är estetiskt fina.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 jun-09 kl 18:28 »
Varför köper man en traktor, för att sedan knappt våga köra den. Sedan så om man skall köpa en brukstraktor så köper man väl inte en så gammal veteran, utan hytt. Hur kul är det att köra med en sådan i regn och rusk? Dessutom så börjar priset bli högre, pga nostalgi och folkhemsromantik, på sådana så man får en bättre traktor för samma pris. Men visst veterantraktorern är estetiskt fina.

Det beror på hur mycket man skall använda den. Skall man bara köra någon gång i veckan klarar man sig bra utan hytt. Jag saknar absolut inte hytten på min grålle, jag ger mig ändå inte av ut med den när det regnar. Dessutom blir det mycket enklare att hoppa på och av när man slipper krångla med hyttdörrar

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #8 skrivet: 03 jun-09 kl 22:02 »
Tack för svar, men jag vet inte riktigt om jag känner mig lugnare. En störtbåge är nog en bra ide, ska se om jag får tag i någon.

Jag köpte den för den var jättebillig (5500kr, eller det kanske inte är så billigt ???)och i fullt fungerande skick. Jag ska bara ha den till att försöka få in lite hö och kanske dra en liten vagn. Det är svårt att klara sig utan traktor på en liten gård har jag kommit på. Sedan är jag väldigt svag för gamla antika saker.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Luffsen

• -
« Svar #9 skrivet: 03 jun-09 kl 22:09 »
Störtbåge är aldrig fel, men på din beskrivning på hur du tänkt använda traktorn, så är det väldigt liten risk att du står på öronen med den. Kör du lugnt vidare, och ha skoj med din fina traktor, som du fått till ett otroligt pris.

Jämför med de 15 000 jag fick betala för en BM 600 1970, och alla sa att DET var ett fyndpris.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Pong

« Svar #10 skrivet: 03 jun-09 kl 23:03 »
Tack för svar, men jag vet inte riktigt om jag känner mig lugnare. En störtbåge är nog en bra ide, ska se om jag får tag i någon.

Jag köpte den för den var jättebillig (5500kr, eller det kanske inte är så billigt ???)och i fullt fungerande skick. Jag ska bara ha den till att försöka få in lite hö och kanske dra en liten vagn. Det är svårt att klara sig utan traktor på en liten gård har jag kommit på. Sedan är jag väldigt svag för gamla antika saker.

Mvh Anette

Jo det var billigt. Farligheten utan störtbåge, är överdriven så kör du på. Gammal må den vara en traktor, men antik?

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 jun-09 kl 05:56 »
Just T22 är väl heller inte känd för att vara den som stegrar sig allra lättast. Grållen däremot får man vara lite försiktig med.  Men i vanligt arbete som du beskriver så är det absolut ingen fara.
Det är när man börjar göra lite udda grejer som man får ta det varligt, en här i närheten dog t.ex på en Grålle när hon skulle dra loss en stubbe, och traktorn slog runt bakåt. Men det är ju som sagt en helt annan sak.

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #12 skrivet: 04 jun-09 kl 07:42 »

Har en T24:a som jag kört mycket med. Har heller ingen störtbåge just för att jag inte vill ha någon. Kör mycket i skog och mark men det är absolut ingen fara.
Enda gången jag fått den till att stegra är när jag plöjt och plogen fått grepp i en stor rot. Men även det sker ju såpass kontrollerat att man har gott om tid att koppla ur.

För mig är körandet av T24:an ihopkopplat med ren glädje.  ;) ;D
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 04 jun-09 kl 08:16 »
Håller med Existens? Grållen och MF35:an som nästan är samma sak har mycket lättare för att stegra sig. De är så lätta fram att de vid ganska lite motlut "trillar baklänges" Volvon är mkt tyngre fram så du behöver inte vara särskilt orolig Anette. Kör med förnuft bara och ge dig inte in på att slita i en massa tunga grejer med den så som stockar och sten osv.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #14 skrivet: 08 jun-09 kl 09:52 »
Dina farhåger med slåtterskär är obefogade! Med redskap på lyften kan inte traktorn slå runt baklänges. Redskapet tar emot och stoppar stegringen.
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #15 skrivet: 08 jun-09 kl 10:05 »
Störtbåge är dock trevligt om marken är väldigt stenigt eller backigt. Kolla vad den lokala bysmeden tar för en sån ifall du känner dig osäker.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 08 jun-09 kl 11:11 »
Jag har aldrig kört en traktor förut och vet inte riktigt hur det ska kännas. Är den så farlig?? Vågar jag koppla på en slåtterbalk, vågar jag dra saker med den? Hurpass ojämt underlag kan man köra på??

Vilken fin traktor du fått tag på, och billigt! Vi har en nästan likadan, en T24, som vi använder till allt. Inte välter den. Vi kör också med den i skogen, vilket den passar utmärkt till eftersom den är så liten och kan vända på en femöring.

Anders G.

• -
« Svar #17 skrivet: 08 jun-09 kl 11:47 »
Vältningsrisken skall inte överdrivas, men det finns en anledning till att lagen om störtbåge infördes.
Observera att de som omkommit i vältningsolyckor med traktir inte kan skriva på detta forum, utan det blir mest de som inte omkommit...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 08 jun-09 kl 11:49 »
Observera att de som omkommit i vältningsolyckor med traktir inte kan skriva på detta forum, utan det blir mest de som inte omkommit...

;D

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 08 jun-09 kl 12:10 »
Har för mej att traktorer utan störtbåge bara får användas i hobbyverksamhet.
Bedriver man alltså jordbruk i vinstsyfte så kan ev någon myndighet ha åsikter ifall dom får nys om att man kör obågat.
Risk för att försäkring inte gäller vid olyckor och liknande.
Det måste också vara en godkänd båge, inget hembygge.
Fästena för störtbågen vet jag däremot inte om dom måste vara utprovade, möjligen räcker det med grova dimensioner och sunt förnuft.
Många olyckor har hänt när det kopplats en kätting i tryckstångsfästet för att dra något tungt.
Då kan traktorn överstegra så snabbt att man inte hinner koppla ur.
« Senast ändrad: 13 jun-09 kl 18:10 av Foppas fot »

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 2 användare
Nataks, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser